Mijn man en ik houden van stoere (oud) Scandinavische namen die niet al te vaak voorkomen. We hebben een voorlopig lijstje en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Fenris/Fenrir Andor Aren Arve Ragnar Thorin Tyr
Leuke namen! Arve doet me echter denken aan larven, en Ragnar aan Ryanair... voor de rest heel leuk .
Haha nog helemaal niet bij stil gestaan maar je hebt gelijk, met de naam Arve kan je idd aan larven denken en dat is natuurlijk niet de bedoeling Op dit moment staan Aren, Tyr, Thorin en Ragnar bovenaan het lijstje.
Hoe spreek je Tyr dan uit? Want in het Deens en de andere Scandinavische talen spreek je de y als u uit. Dus dan zou je het moeten uitspreken als Tuur en niet als Tier.
Ik ga voor Ragnar of Aren. Rúnar vind ik persoonlijk ook een leuke, stoere IJslandse naam. Klinkt net iets zachter dan Ragnar.
Tyr Sreek je idd uit als Tur alleen is de uitspraak van die klank een beetje anders dan in nl. Trouwens de Y wordt niet altijd als u uitgesproken. Mijn dochter heet Ylva en hier wordt de Y als een ie (absoluut niet als een harde I wat veel mensen jammer genoeg denken) Ook in scandinavie kan de uitspraak van een naam in de diverse landen zich een beetje onderscheiden.
De klanken kunnen inderdaad verschillend zijn in de verschillende Scandinavische talen. Maar de y is wel degelijk een u. Ik heb Scandinavische talen en culturen gestudeerd. Deens beheers ik vloeiend, Noors en Zweeds kan ik lezen en verstaan. Ik ben vertaler en ik geef Deense les. Dus ik ben wel aardig op de hoogte van deze talen en namen. Succes met kiezen!
Jeempie.... Wat een vreemde namen allemaal. Ik kan er meestal wel snel een uitkiezen, maar hier moet ik lang naar kijken: Andor misschien?
Ik vind Thorin leuk. En de suggestie van Rúnar ook.. alleen dan weer de verwarring of die naam nu met onze uu wordt uitgesproken of dat de u een oe klank moet zijn? Weet iemand dit?
Leuk hoor. Bijzonder om te studeren. maar Zweeds/Noors is wel heel anders dan Deens. Klanken zijn wel heel anders. Een heel andere taal. Mijn Oma heeft altijd in Denemarken gewoont ( met een Deen uiteraard) en mijn zus woont nu in Zweden. We hebben een keer klanken en uitspraken vergeleken en wat een verschil. Sorry TS , even off topic
Wij hebben toen wij de naam voor onze dochter uitkozen wat een Noorse naam is, aan meerdere Noorse vrienden naar de uitspraak gevraagt. Hun vertelden ons dat in de naam Ylva de Y toch echt als een zachte ie klank wordt uitgesproken. Dit navragen aan mensen die uit het land waar de naam vandaan komt hebben we juist gedaan om achteraf niet met een volkomen verkeerde uitspraak te zitten Een Jongens naam hebben we gevonden maar welke houden wij tot de geboorte nog even voor ons, voor het geval dat er toch bekenden meelezen
Bosi, je hoeft echt geen sorry te zeggen alleen maar leuk toch als mensen ervaring hebben met verschillende talen Jippie, mijn opmerking is ook echt niet vervelend naar jou toe bedoeld want met de uitspraak van de naam Tyr had je helemaal gelijk. Mijn ervaring is alleen dat tussen het Noors en het Deens wel een behoorlijk verschil zit qua uitspraak van de klanken.