Hoe je het ook wendt of keert, bepaalde namen horen bij bepaalde bevolkingsgroepen of culturen. Daardoor heb je bij een naam een bepaald beeld. Zo geeft iemand uit het Gooi geen Friese naam, mensen van buitenlandse afkomst gebruiken namen uit hun eigen cultuur. En waarom wordt de naam Anita niet meer gegeven? De meesten hebben daar toch een eigen beeld bij, bijvoorbeeld Johnny en Anita. En als je de naam Olivier ziet, denk je toch al snel aan iemand uit de hogere kringen. Ik vind het dus niet meer dan logisch dat bepaalde namen een bepaald gevoel oproepen. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar zo werkt het nou eenmaal. Mensen worden ook beoordeeld op hun taalgebruik, accent en uitspraak. Ik zou dus zeker niet voor deze naam kiezen. Als je de naam ziet staan, denk je toch aan een gekleurd persoon uit een lagere sociale klasse. En dat heeft niks met discriminatie te maken, bij bepaalde Nederlandse namen heb je dat ook. Ik zou een afgeleide van de naam nemen, namelijk Esmay/Esmee. Dat vind ik ook mooi staan bij Nena.
Misschien kunnen meiden hier helpen met een mix van jullie namen? Komen soms heel verrassende creaties uit.
Dit dus. De naam die een kind krijgt, zegt niet iets over de kwaliteit van een ouder, maar wel iets over zijn/haar sociale achtergrond. Namen als CViënelley, Cedrixviënthely, DTayler, Eulionajanelle, GCerley, Juëquinaisheley, Khy-tyshaintely en de naam genoemd in de OP vind je nu eenmaal vaker in de Amsterdamse Bijlmer dan in de grachtengordel of het Gooi. En eerder bij laagopgeleiden dan hoogopgeleiden. Daar kun je heel wat van vinden (en eerlijk gezegd zou het ook niet iets uit moeten maken), maar dat is gewoon een feit. Dat zegt nogmaals niets over de kwaliteiten van een ouder, maar zou je ook niet kortzichtig moeten noemen. Dat is nou eenmaal hoe de maatschappij in elkaar steekt. En dan blijft de vraag: waarom je kind koste wat het kost een naam geven waarmee je een kind op achterstand zet. Ik ben zelf niet bekend met exotische namen. Maar volgens mij moeten er hele mooie tussen zitten, die niet al te bekend zijn, maar wel een wow-factor hebben.
Ik heb het woord discriminatie nooit gebruikt.. En de naam Elychia, goede vriendin haar dochter heet Elisha.. Lijkt er te veel op maar bedankt voor het meedenken!
Hier nog een kleine aanvulling op wat al door anderen gezegd is. Ik vind deze naam helemaal niet passen bij haar zus! En helaas heeft de gemiddelde mens toch vooroordelen (al dan niet bewust) en daarom zou ik je mee willen geven om serieus voor een andere naam te kiezen of inderdaad de namen om te wisselen. Heel veel succes gewenst met jullie keuze
De naam zelf vind ik niet echt wow.. maar dat is puur smaak, normaal reageer ik ook niet snel op namen die ik niet echt leuk vind, maar ik vind dat er wel overdreven wordt gereageerd, kindermishandeling, sociale achterstand. Je vriend komt uit een andere cultuur en de kinderen zij. Dus gemixed of ze nu hier opgroeien of niet, ik vind het mooi dat jullie je kinderen ook oets meegeven uit zijn cultuur, want ook dat is een gedeelte van ze. Mijn kinderen zijn ook gemixed en hebben allemaal een naam uit het land van hun vader, wat ook weer veel beter bij de achternaam past aangezien die ook niet standaart is. Dat wil echt niet zeggen dat ze uit een lage sociale klasse komen, en ja de namen moeten gespeld worden, maar dat moet ik mijne ookal mn hele leven en ik heb wel een standaart naam.
Ik vind het een leuke naam hoor! Ik heb dan wel een Tim, maar toevallig is die naam voor mij wel heel speciaal en daar gaat het toch om?
Misschien is Chenai wel een idee ligt iets makkelijker in de mond en vind ik ook wel leuk bij Nena passen eigenlijk. Of denk ik nu ook te ordi
Waarom vragen mensen op dit forum eigenlijk om iemands mening als ze die niet willen horen? Ja, sommige dingen kunnen wat anders geformuleerd worden maar als je iemands mening vraagt kun je die krijgen. Als je zelf al helemaal achter jullie (type) naam staat, moet je die nemen en niet aan anderen vragen wat ze ervan vinden. Wij hebben een naam voor onze zoon bedacht die tegelijkertijd klassiek en modern is, die je wel eens hoort maar niet in de top 100 staat. Sommigen zullen hem mooi vinden, anderen niet. Dat laatste is niet leuk om te horen, daarom vraag ik er niet naar.
Er is ook niks mis met de naam Tim. Sorry als ik daarmee iemand gekwetst heb, ik bedoel ermee te zeggen dat je niet iemand kent op basis van de naam die iemand mooi vindt. Lijkt me niet dat alle ouders die hun kind Tim noemen hetzelfde zijn.
Ik vind het niet erg als iemand deze namen niet mooi vind. Vind het kort door de bocht hoe sommige mensen reageren. Bepaalde dingen zeg je gewoon niet. Kindermishandeling bijv? Vraag me af wat zo iemand wel niet doet mocht een kind een tik voor z'n billen krijgen in hun bijzijn...
My Miracle, hoewel mijn posts misschien anders doen vermoeden, kan ik het niet anders dan eens zijn met je laatste quote.
Ik vind de naam inderdaad te geknutseld, daar hou ik helemaal niet van. Ook vind ik 'm gewoon niet mooi, maar ik heb dan ook een compleet andere smaak Kindermishandeling vind ik echt belachelijk trouwens, wat een onaardige reactie zeg. Wel denk ik wel dat veel mensen nou eenmaal bepaalde associaties bij een naam hebben, als je aan een Anne-Fleur of aan een Chanelva denkt heb je toch een bepaald type in je hoofd.
Oh nee hoor, voel me helemaal niet aangevallen. Ik snap ook precies wat je bedoelt. Van Tim zijn er gewoon velen. Ik zou zelf ook eigenlijk nooit op die naam gekomen zijn, maar hij is ons nakomertje (geheel onverwacht) en we hadden al 3 grote kinderen (17,15 en 12). Mijn jongste zoon had het altijd al over baby Tim... Al voordat we wisten of we een jongen of meisje verwachtten. Hij zei dat hij dat een erg mooie naam vond en zijn zussen waren het daarmee eens. Omdat we de oudste 3 overal heel erg bij betrokken hebben, zij hebben ook het geboortekaartje uitgezocht, vonden we dit een mooi gebaar. We kennen zelf helemaal geen Tim, en we vonden het ook best een leuke naam en daarom is Tim Tim haha. Hij is ook een echte Tim, past precies bij hem. Daarom zeg ik; als de naam goed voelt voor jullie, is het gewoon goed. Zelf vind ik het heel byzonder dat het een naam is die afgeleid is van jullie namen. Dus doen!
Wat mooi dat jullie andere kinderen deze naam hebben bedacht! Vind ik heel bijzonder. En ik ken ook maar 1 Tim hoor, haha. Dank je wel voor je lieve reactie op onze naam.