wat vinden jullie (verhuizen)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mora27, 21 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    nou inderdaad, zo willen we het t eerste jaar dus ook gaan doen.... en na de zomervakantie dus gewoon naar haar vertrouwde omgeving en juf en kindjes uit haar klas... even wennen aan de buurt, het nieuwe huis en ons nieuwe leven... daarna kijken we verder... ze gaat dus wel het volledige schooljaar in deze woonplaats afmaken... want halverwege eraf halen vind ik geen optie.... en idd er komen meer kinderen van verder weg omdat deze school de enige in omstreken is met een montessori visie... het is dus niet heel raar... en vanuit die gedachte is het overblijven ook verplicht gemaakt voor alle kinderen... dus tussen de middag ophalen hoeft niet... dat scheelt al enorm..

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vind er ook niets mis mee hoor! maar ik heb niks met geloof.. mijn man ook niet... en ik wil ze niets opdringen kwa geloofsovertuiging waarmee ze thuis nieteens in aanraking komen... heb daar gewoon geen prettig gevoel bij....

3. FastMotion

5 nov 2011
    59
    0
    0
    Vaak is katholiek of christelijk helemaal niet meer zo katholiek of christelijk. Ik denk dan ook dat je daar je keuze niet vanaf hoeft te laten hangen. Wat wel veel uitmaakt is dat Montessorischolen gewoonweg zo'n andere manier van leren hanteren, als het een goede en serieuze school is, dat het overstappen dus heel moeilijk wordt.
    Zoals ik al eerder schreef, heb ik zelf zo'n switch gemaakt, maar ik heb daarnaast de Pabo gedaan en ook de Montessori-opleiding. De Pabo heb ik gedaan in Limburg, waar veel scholen katholiek zijn. Wat dat betreft heb ik heb ik het dus van alle kanten mogen bekijken en ervaren.
    Direct beginnen op een "gewone" school is volgens mij, of het nu katholiek, christelijk of openbaar is, geen enkel probleem. Zeker niet als het goed aangeschreven scholen zijn en het pedagogisch klimaat bij je past. Overstappen van de ene naar de andere school kan voor sommige kinderen al heel moeilijk zijn en dan die verschillende onderwijsstijlen... Dat kan het dus inderdaad extra moeilijk maken.
    Ik denk dat het heel erg ligt aan wat je dochter zelf wil. En hoe ze reageert als ze een keer bij die andere scholen gaat kijken. Past het klimaat bij haar en de manier van onderwijs geven? Vaak kunnen kids dat, ook als ze zo jong zijn, best al goed zelf aangeven.

Moeilijk lijkt het me... Ben erg benieuwd...

4. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je je een paar dingen af moet vragen:

- werk je nu? ivm tijd om te brengen en halen? Als je niet werkt, ben je dan van plan nog 10 jaar thuis te blijven?
    - Werkt je man op fietsafstand of hebben jullie 2 auto's ?
    - wil je de komende 10 jaar nog 2 auto's houden?
    - hebben jullie nog een derde kindje in de planning? Bij een buurtschool kunnen de kinderen nog makkelijk met een ander meelopen naar school als je hoogzwanger bent of net bent bevallen. En daarbij leg je je bij een evt derde kindje voor minimaal 13 jaar vanaf nu vast aan een basisschool (ervan uitgaand dat ze allemaal regulier onderwijs kunnen volgen)

Dat soort praktische dingen lijken me ook belangrijk.

Ik denk trouwens dat je elke 4-jarige die je vraagt niet volmondig ja zal zeggen tegen verhuizen, nieuwe kamer, nieuwe buren, nieuwe school. Ze hechten op deze leeftijd nog aardig aan wat ze kennen en kunnen zich geen voorstelling maken van een andere situatie. Zelf zou ik kiezen voor een zo snel mogelijke switch (als het niet direct na de zomervakantie kan, dan na de herfst of kerst) en niet nog een schooljaar op de andere school blijven maar dat is persoonlijk.

Succes met je keuze

5. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik denk dat ze alleen het brengen en halen naar school bedoeld. Dat is voor jou 2x heen en 2x terug...

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik heb een eigen bedrijf, en werk vanuit huis... mijn man heeft ook een eigen bedrijf en zijn hoofdverblijf van het bedrijf zit in de woonplaats waar wij heen verhuizen zeg maar...

we hebben beide een auto en die houden we gewoon dus dat zal het probleem niet zijn... een derde kindje komt er niet...

ik ben er nog niet uit, mijn man wel.... maar hij zegt dat de tijd het wel uitwijst.... zodra ze vriendinnetjes uit de nieuwe buurt krijgen willen ze vast ook bij hen op school... mijn zus gaf me het advies om gewoon eerst eens te gaan kijken bij die scholen met mn oudste... en jongste bij de psz... het is wel zo dat wanneer ze in onze nieuwe buurt naar school gaan ik ze op een gegeven moment het vertrouwen kan geven om alleen naar school te lopen.. (5min lopen) dat zou nu niet kunnen... ook sluiten ze aan bij vriendjes en vriendinnetjes uit de nieuwe buurt... meesten gaan ook daar in de buurt naar de katholieke school... en hun nichtjes zitten er op school....

ik kijk het nog even aan... we zijn gisteren met onze kids naar het nieuwe huis wezen kijken... enorme indrukken opgedaan... ze vonden het fantastisch en wilden nieteens meer naar ons nu nog huidige huis terug :p dus dat is alleen maar goed!

zit dus nog steeds in tweestrijd..... mijn man niet... maar hij vind het ook geen probleem als ze hier naar school blijven gaan....

Deel Deze Pagina