Wat vinden jullie zo goed of slecht in België?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    de wegen zijn slecht
    ze noemen Nederlanders direct ik noem dat eerlijk want vind belgen vaak schijnheilig ;)

de ardennen vind ik super!

2. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik ben dol op België en dan vooral de Ardennen :)
    In juni weer op vakantie!!

Goed:
    Vriendelijke mensen
    Patat frites
    Chocolade
    De natuur
    De sfeer
    Het assortiment in de supermarkten

Minder:
    De wegen
    De prijzen in de supermarkten

3. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mijn vriend wil er nooit meer heen na onze vakantie in Nieuwpoort vorig jaar. De mensen zijn er ZO onaardig! M'n vriend denkt dat het komt omdat we donker zijn en dat we daarom gediscrimineerd werden (zelf denk ik dat Belgen gewoon erg lomp zijn). Voorbeelden: onze (toen 1,5 jaar oude) dochter zei "hoi" als ze onze (Belgische) overburen zag, maar ze negeerden haar (en ons) compleet. Ik kwam aanlopen met de kinderwagen maar de deur van een winkel werd gewoon voor onze neus dicht gegooid. We stonden in de rij bij de kassa van een supermarkt en net toen we aan de beurt waren werd er een bordje "gesloten" op de band gezet, zonder iets te zeggen. In een kledingwinkel werden we wantrouwend aangekeken en werden we niet begroet, de verkoopsters stopten met praten toen wij binnenkwamen en hielden ons de hele tijd in de gaten. In de Ardennen werd ik uitgelachen toen ik vroeg of ze iets vegetarisch wilden maken, dat vonden ze maar een belachelijk iets.
    Toch zijn we afgelopen week naar CP de Vossemeren geweest, gewoon omdat dat goed uitkwam met andere activiteiten. We zijn 1 keer van het park geweest om boodschappen te doen en toen waren we ook meteen weer genezen: ik werd gewoon aan de kant geduwd bij een rek en bij de kassa werd er voorgedrongen. GRRR!
    De wegen zijn slecht en Belgen rijden slecht auto wat me ook niet verbaast als je les krijgt van je ouders o.i.d. in plaats van bij een rijschool. Daarnaast schijnt het doodnormaal te zijn om met drank op achter het stuur te kruipen.
    Leuke dingen: ik heb een hele lieve vriendin die in Belgie woont en de natuur in de Ardennen is prachtig! In Antwerpen zit een leuk restaurant met goede vegetarische gerechten. Er zijn leuke festivals in Belgie (Graspop, Eurorock).

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat jammer dat je zo'n slechte ervaringen had :( Dit is zeker niet normaal voor België hoor. En nee, het is hier niet normaal om dronken achter het stuur te kruipen. Waar haal je dat? :(

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb in Belgie gestudeerd en ik was blij dat ik er weg was. Dat somt het wel zo'n beetje op.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het wel gek dat je dit iets typisch voor belgen vindt...natuurlijk is het daar niet doodnormaal om dronken achter het stuur te kruipen...hoe kom je daar nu weer bij

7. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Net weer heerlijk lopen slenteren in Antwerpen.

Maar dat grauwe wat sommige zeggen herken ik ook, we reden binnendoor terug en het is echt zo grauw de huizen.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wel graag gedaan dan dat wij jouw onderwijs gesponsord hebben ;)

9. lootje80

lootje80 Niet meer actief

Goed:
    Chocolade
    Friet
    Bieren
    Supermarkten

Minder goed:
    Onoverzichtelijke verkeerssituaties
    Slecht wegdek, zelfs op de snelwegen :$
    Grauw ogende huizen/dorpen/wijken
    Zichtbare electrischeteitsdraden

10. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Positief: lekker eten! Vleeswaren bestaat uit echte dikke plakken. Goedkoper tanken. Het valt mij op (ik ben jaren met een Belg geweest) dat de meeste mensen er zeer verzorgd uitzien (haren en kleding).

Negatief: niet erg aardig t.o.v. Nederlanders. Ik moest mij heel vaak verdedigen en ook onze politieke standpunten (vooral het drugsbeleid).
    De Belgen die ik kende waren behoorlijk racistisch. In het dorp waar ik zou komen te wonen mochten bijvoorbeeld van de burgemeester geen buitenlanders wonen.......ehm, ik wel dan?? Ja, geen donker gekleurde medemensen. Die zag je daar ook niet.
    Verder vind ik heel veel "dingen" nogal amateuristisch overkomen gezien de kromme zinnen en de woordkeuzes. Het komt heel kinderlijk en onvolwassen over.
    Oh ja, de huisarts en het ziekenhuis moesten direct betaald worden.
    En de huizen......er wordt maar wat gedaan met aanbouwen. Heel veel achterkanten van huizen zien er eigenaardig uit met golfplaten als dak.
    Zelfs een oma en opa van mijn toenmalige vriend hadden geen riolering, maar een beerput en hun huis had een overkapping tussen 2 woningen in (eigenlijk 2 schuren) met een golfplaten dak. Erg armoedig.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Huisarts en ziekenhuis krijg je nadien wel voor een stuk terug als je het bij de verzekering binnenbrengt :).

Al vind ik het ook nog altijd idioot dat die dokter het niet ineens met de verzekering kan regelen en ik alleen het remgeld - het stuk tussen wat de dokter krijgt en wat het ziekenfonds hem betaald - betaal.

Maar jullie systeem van "de eerste 400 euro zelf ophoesten" vind ik dan ook weer niet alles ;).

Ik ben hier bovendien voor 100 euro per jaar ofzoiets volledig verzekerd :). Klets er nog es 100 euro bij en ook als ik lang in 't ziekenhuis beland ben ik verzekerd :).

12. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier een Belg die ondertussen al 10 jaar in Nederland woont.

Beter in België: ehm, de ziektekostenverzekering betaalde ik daar een stuk liever. ;), de chocolade vind ik lekkerder en ze hebben lekkere kriek.

Slechter in België: het is er grauw en grijs, minder mooie natuur (maar woon wel in een mooi stukje Nederland ;) ), racistische mensen, slechte wegen, traag winkelpersoneel en ik kan vast nog wel van alles bedenken, maar wil nu ook weer niet TE negatief zijn over mijn vaderland. :D

Ik vind overigens het onderwijs niet perse beter in België, misschien mag er hier net iets meer discipline zijn, maar naar mijn gevoel mag een kind hier tenminste een eigen mening hebben en is de leraar niet altijd en automatisch degene die gelijk heeft.

13. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er rijden echt gewoon meer mensen dronken in België rond dan in Nederland. Maar echt "doodnormaal" wordt het inderdaad niet gevonden, gelukkig maar.

14. penseel

penseel Niet meer actief

Te lang geleden dat ik in België geweest ben.

Taaltje vind ik grappig.

Als kind vind v ik het armoedig. Dacht dat v zee arm waren. Heel stom gedacht.

Ging elk jaar met school naar België. Jeugd Jeugd hotel vlak bij bobbijaan land. Dat vondv ik toen een leuk park.

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Jullie zijn altijd met de weg bezig en nog blijven de wegen vreselijk pfff
    Verder zijn kennissen van mijn ouders heel snel weer uit belgie vertrokken wegens de hechte gemeenschap, valt niet tussen te komen.

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hahaha nou ik heb dit topic eens gelezen, maar echt positief is het niet:D
    Ben als kind ooit eens in België geweest (waren vlakbij de grens op vakantie), maar daar weet ik niks meer van.
    Nu ik dit allemaal gelezen heb denk ik dat ik België maar oversla hahaha.
    Is het echt zo erg dan?

En racistisch kunnen mensen toch over al zijn? Ik word hier in NL ook wel es in de gaten gehouden omdat ik een kleur heb..
    Nederland moet zo'n multi culti land zijn, maar tegenwoordig is daar ook nog maar weinig van te merken.:)

17. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Wat ik mij nog goed kan herinneren qua racisme is dat in de woonplaats waar ik zou gaan wonen in België en waar mijn toenmalige vriend dus woonde, de burgemeester buitenlanders (lees: kleurlingen) niet toeliet!
    Dit kan en mag volgens mij in Nederland niet, en is maar goed ook.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat is idd wel extreem, dat dit idd mag..:$
    Ik zou daar dan trouwens niet eens meer willen wonen;)

19. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geloof me gerust, België is gemiddeld genomen een stuk racistischer dan Nederland. En ik (of mijn man) ben overigens niet donker van huidskleur (eerder bijna albino :D ), maar zelf richtig mijn Nederlandse man werd racistisch gereageerd toen we daar woonden. Ik heb dit richting mij hier in Nederland nog geen een keer meegemaakt. Wel cliché Belgenmoppen en dergelijke, maar dat kan ik nog wel hebben. ;)

Langs de andere kant is het daar dan weer veel minder de gewoonte om in te burgeren. In het begin schrok ik er dan ook van dat buitenlanders hier zo snel moeite doen om Nederlands te leren.

20. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Serieus? Ik wist dat echt niet:)
    Kan me er dan ook echt weer niks bij voorstellen, maar goed ik ben nog nooit in België geweest.
    Ligt het dan niet aan de streek ofzo? Of is het echt in heel Belgie zo?

Hoe ervaren de Belgische zpers hier deze berichten?
    Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, want er wordt niet echt positief bericht over onze zuiderburen:)

Deel Deze Pagina