Wat vinden jullie zo goed of slecht in België?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Wij zijn zeer vaak in Belgie. Hebben er aantal vrienden wonen, heb er zelf gewerkt en vriend werkt er nog. Per 1 Mei gaan wij verhuizen naar Belgie (mooiste dorp van Vlaanderen ;)) Daar zijn de huizen tenminste allemaal mooi en niet steeds van die grauwe gedeeltes en krotten. Mensen daar zijn ook erg aardig. Denk dat het komt dat wij uit Limburg komen en daar Belgisch Limburg is en de dialecten vrijwel overeen komen.
    Wat wel zo is, is dat Belgen idd sneller rasistisch zijn naar de Nederlanders. Ze kunnen het absoluut niet hebben als jij iets zegt (feedback of over dingen meedenken).
    Wat ik een nadeel vind in Belgie:
    - Ze kunnen er echt niet rijden (vooral op rotondes)
    - Bijna nergens kun je in eetgelegenheden ed. pinnen.
    - Slechte wegen op veel plaatsen
    - Instanties zijn slecht bereikbaar
    Verder heeft Belgie veel meer voordelen dan Nederland.
    Voor ons zal er niet veel verschil zijn aangezien het echt vlak bij de grens is en wij hier al mensen kennen ed. Maar kan mij voorstellen als je verderop gaat wonen dat het veel lastiger is in te burgeren. Heb het vaker gehoord dat Belgen daar niets van moeten weten??

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom de wegen hier zo slecht zijn en niet gemaakt worden? Communautaire kwesties. Alles is hier communautair :D

Waarom de huizen hier vaak verouderd zijn? In België hebben heel veel mensen hun eigen woning. Voordeel: je doet zelf aan pensioensparen. Nadeel: er is niemand die het voor je renoveert. Jee moet er zelf geld insteken, en dat lukt niet voor iedereen.

Belgen racistischer? Misschien. Ik denk vooral dat hier veel uitersten zijn. Of je hebt er absoluut geen problemen mee, of je bent helemaal tegen het concept van een multiculturele samenleving. En die laatsten hebben natuurlijk altijd de grootste mond.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

#83 mamabri, 21 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2015
    Ik vind meestal de vrouwen en vooral de kinderen vele malen netter gekleed als in Nederland. Waar wij in een spijkerbroek en fleecevest, huispak en gympen rondhobbelen, dragen zij echt mooie kleding. (geldt niet altijd, maar over het algemeen genomen)
    Veel verzorgder als de gemiddelde Nederlandse vrouw.

Ik vind hun taal heel leuk en herkenbaar (mij is weleens gevraagd of ik een Belgische ben? Nee, meneer...Oh, uw ouders dan? Nee, zij zijn Nederlands. Oh, maar u heeft écht een soort Belgisch of Luxemburgs accent???? Uhm, ja, dat kan wél kloppen.....wij woonden toen ik kind was in Luxemburg en ik heb daar leren praten, apart dat dat nóg te horen is :))
    Oh, nu niet denken dat ik heel Belgisch praat, maar er zijn mensen die het blijkbaar wel aan me kunnen horen, ik praat bijv wel met een veel zachtere G.
    Vind Belgen heel vriendelijk, maar zeer gesloten en correct. hebben niet het hart op de tong zeg maar.

Oh en die wegen.....Afschuwelijk!!! Rare kruispunten, stoplichten voor rechtdoor en afslaan die tegelijkertijd op groen gaan, levensgevaarlijk!

De infrastructuur vind ik ook foeilelijk. Oude huizen tussen moderne villa's, waar wij hier een aparte woonwijk/industrieterrein hebben, zit dat daar in 1 straat door elkaar. Electriciteitskabels overal...nee, heel lelijk!

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    In mijn "tijd" in Belgie, zo'n 13 jaar geleden werd er nog lustig gesproken over "zwartjes". Ik kom uit Rotterdam en ben wel wat gewend maar dit sloeg echt alles. Ik kom nog sporadisch in Belgie om vriendinnen te bezoeken maar ik zou er nooit meer willen wonen. Na Belgie ben ik naar Duitsland verhuisd en dat was echt veel beter. Ik heb best wel leuke dingen meegemaakt maar laten we het erop houden dat Belgie mij niet ligt.

Goed aan Belgie: dat is een moeilijke maar doe maar de Casa (leuke winkel) en de Leonidas en de smos en Gent.
    Slecht: de rest:D

5. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Die bieren en kaasjes alleen al!

De beleefdheid.

Ze laten je met rust.

Den Belg kan er natuurlijk ook geen sikkepit aan doen dat de wegen zo slecht zijn.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.186
    10.765
    113
    Voordeel: goede strips 😜 en gezellig, leuk taaltje. De beleefdheid van Belgen kan soms ook weer een overdreven formaliteit geven.

Nadeel: ik sprak laatst Belgische collega's, oh my ik dacht dat wij veel dienst hadden! Die doen als voorwacht de uren die hier de achterwacht doet. Vijf dagen werken, hele weekend dienst en nog een gewone werkweek zonder compensatiedagen. Dat zuigt.

7. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zitten ivm ons werk beide landen ongeveer evenveel.

Goed aan belgie:
    De mensen in de havens behandelen schippers tenminste als volwaardige mensen, tegenovergestelde in rotterdam daar fluiten ze naar je als een hond als ze je nodig hebben enz.
    Alles op zn tijd, is het nu niet dan is het morgen wel, het bourgondische. Als je eenmaal vrienden gemaakt heeft is dat wel voor lange periode het is niet zomaar.

De slechte dingen: de bureaucratie is zo mogelijk nog moeilijker om doorheen te komen als in nl, de mensen zijn dan wel beleefder maar voordat je daar tussen komt en vriendschappen kunt sluiten moet je van goeie huize komen en dat duurt even en de verrot slechte wegen.

8. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    pluspunten:
    * de lekkerste friet
    * de lekkerste chocolade
    * de lekkerste biertjes
    * mooie speeltuinen ( gratis)
    * goede scholen
    * goede ziekenhuizen, betere artsen, sneller aan de beurt.

minpunten:
    * slechte wegen.
    * belgen komen op mij vaak stiekem over. in je gezicht leuk doen maar achter je rug om roddelen. ( heb belgische collega's gehad en het valt echt op. zeggen niet iets recht in je gezicht.

maar het zijn nog altijd meer pluspunten dan minpunten dus ik kom erg graag in belgie.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Slecht: De infrastructuur.
    Goed: Het onderwijs, de omgangsvormen, goedkope grond, Graspop.

10. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

Ik moet als Belg wel lachen om dit topic. Gek om je land door andere ogen te bekijken. Sommige dingen herken ik (slechte wegen) en andere totaal niet (gierig).

Fooi geven: ik heb hier nog nooit bij stil gestaan eigenlijk. Maar het is inderdaad niet gebruikelijk.

Slechte chauffeurs: dit wordt ook door 'ons' over 'jullie' gezegd. Dus ja 😉...

'Belgisch' spreken: brrrr nee dat bestaat niet...

Ik woon vlak aan de grens (nl'ers komen hier tanken en wij gaan in nl shoppen) en heb familie in nl wonen dus kan wel vergelijken. Maar dé Vlaming of dé nl'er bestaat niet vind ik.

11. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Ik ben een nederlandse die bijna twee jaar in Belgie woont. Ik vind de belgen hartstikke vriendelijk en beleefd. Ik vind de supermarkten echt te duur, dus doe boodschappen in Roosendaal.
    Ik vind de wegen in mijn woonomgeving prima en het valt mij op dat de belgen heel 'sociaal' zijn in het verkeer, ze stoppen meestal voor een zebrapad, dat ervaar ik in NL vaak anders. En ze laten auto's van rechts voor terwijl die geen voorrang hebben.....maar misschien zijn de voorrangsregels niet bij iedereen bekend ;)
    Contact maken vind ik hier lastig, heb nog geen sociaal netwerk opgebouwd. Hopelijk lukt dat straks als mijn zoontje naar de creche gaat...

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

In Nederland zijn ook ontzettend veel koophuizen. En als je hier in de gemeente een verrotte schuur of afgebrokkelde gevels hebt, dan wordt je daar op aangesproken en van je verwacht dat je het binnen afgesproken tijd passend aan het straatbeeld maakt.
    Hier mochten de buren bijvoorbeeld niet een 'stokjes schutting ' ( geen idee hoe dat echt heet, iig stokken in de grond met ijzerdraad er tussen ) want dat past dus niet in het straatbeeld.
    Aan de ene kant betuttelend, aan de andere kant zorgt het er wel voor dat alles er netjes uit blijft zien.

Hetzelfde met huurhuizen. Ons vorige huis huurden wij, en als je de tuin een chaos was kon je een briefje in de bus verwachten.

Ik begrijp niet helemaal wat je met de wegen bedoeld. Hier zijn de wegen ook onderverdeeld in gemeentelijk, provinciaal en landelijk. Maar toch ligt er een goed wegdek.

13. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik woon vlakbij de grens, er komen hier veel Belgen naar de weekmarkt en zebrapad of niet, ze stoppen standaard voor voetgangers. Levensgevaarlijk vind ik dat, gaan ze aan het eind van een rotonde opeens vol op de rem.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou ja! Zelfs hier in het hoge noorden stoppen ze. Op een 100 km weg!! Gewoon midden op de weg omdat er iemand langs de kant stond.
    Ben nog nooit zo geschrokken. Moest echt vol in de ankers en uitwijken. Wat een idioot was dat zeg.
    Was echt heel erg kwaad 😬

15. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Uh... thuis loop ik ook rond in een jeans en mijn Adidasjes :) :) Zit gewoon zoveel comfortabeler dan hakken ;)

Wat ik in België vervelend vind: de wegen zijn hier slecht, vooral als je richting Wallonië rijdt... Vorige week nog richting Luik gereden is hier vlakbij) maar jeetje, dat is nog een graad erger dan Vlaanderen!
    De boodschappen zijn hier idd een stuk duurder, dus die doe ik in Maastricht. Alleen bij Aldi ga ik in B omdat ik ook mijn maaltijdcheques moet op krijgen die ik op het werk krijg.
    Kinderopvang is hier veel minder duur dan in NL als ik mijn collega zo bezig hoor.
    Onze Belgische frietjes zijn een topper uiteraard :) En de Leonidas pralines, jammie! :D

Wat ik leuker in NL vind is dat je niet voor 1 dag ziek een ziekenbriefje op je werk hoeft af te geven. Wij kunnen daarvoor telkens naar de ha gaan om een briefje te vragen ;)
    Boodschappen zijn goedkoper.
    Ik vind het personeel in winkels vaak vriendelijker dan bij ons. Daar zou menig Belgisch personeel een voorbeeld aan mogen nemen. Ik shop nl. niet meer in B, steeds in Maastricht. Ook omdat bijv. Hema goedkoper is en voor mij is het niet verder dan naar de stad te moeten rijden.
    Mc Do is veel lekkerder in NL, terwijl het overal hetzelfde zou moeten zijn maar die van NL blijft beter :)

Maar ik woon hier graag hoor :)

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Trust me, de communautaire kwestie maakt het allemaal nog veel complexer :) Wafelijzerpolitiek, geen investeringen mogelijk aan Vlaamse kant als er ook niks is voor de Waalse.... We maken er hier een potje van :D

17. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ik ben dus wel weg van België, wij zitten 1x per jaar in de Ardennen en dat is puur genieten en zo dichtbij! Die uitgestrekte oerbossen, die hypermarchées!:D

Antwerpen, Gent, Brugge, zo gezellig en mooie winkels!

Ik vind het wel jammer dat het halve land Frans spreekt en ze vooral in Brussel je niet in het Nederlands te woord willen staan.

18. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Vond de Mac in Maasmechelen altijd beter. Totdat ik een keer ook racistisch behandeld werd. Toen ben ik zo boos geworden en we zijn er ook nooit meer geweest. Nu altijd hier. (lijkt het n et of we er dagelijks komen :D;))

19. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Ik.doe.me.boodschappen bij de ah in Antwerpen en ze hebben Hollandse prijzen ;)

Ik herken veel negatieve dingen die hier gesxhreven worden gelukkig niet.

De huizen zijn hier idd minder mooi als in NL.maar ik heb het idee dat in NL meer waarde wordt gehecht aan uiterlijk van dit soort dingen.
    Hetnis trouwens vooral in de steden zo met die huizen wij wonen in een stad bij Antwerpen en daar zijn de huizen meestal netjes en mooi hoor.
    Ach ik.kan me.daar totaal niet aan ergeren.
    Ik.ben echt van Belgie gaan houden wil.nooit meer naar NL

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Het is hier gewoon verplicht om te stoppen aan een zebrapad.
    De wet (of koninklijk besluit) van 1 april 1996.

Als je een overijverige agent tegenkomt kan je dus gewoon een boete oplopen als je niet stopt.

En tja, de wegen ... een deel is gemeentelijke weg, een deel is van 't gewest, een deel van de provincie, ... en die wijzen qua centen altijd naar elkaar als er iets moet gebeuren. Dan kan er bijvoorbeeld wel 1 km vernieuwd worden, maar de volgende kilometer is iemand anders verantwoordelijk voor en die heeft dan geen geld. Of een baan die door 2 gemeentes loopt ... Gemeente A wil wel als gemeente B meedoet, maar gemeente B wil niet omdat ze geen centen hebben (ik ken letterlijk gemeentes waar het fietspad bijvoorbeeld ophoudt aan de gemeentegrens) ...
    En dan is er rond het Brusselse ook nog es het communautaire dat meespeelt.

Deel Deze Pagina