Manlief is een Belg (Gent) en vind de mentaliteit hier in Utrecht echt 1000x niks. Vooral aan de fietsers ergert hij zich helemaal kapot. Ja Nederlanders zijn meer open maar hebben ook een meer IK IK IK mentaliteit. Nederlanders moeten zich ook veel meer overal mee bemoeien dan Belgen. Maar Belgen zijn dan wel weer wat netter (van wat ik er mee maak) ze stoppen voor een zebrapad, fietsers houden zich veel beter aan de regels en ze bemoeien zich niet zoveel met een ander.
Dat snap ik best, maar ze stoppen hier (in Nederland dus) overal als ze een voetganger zien die wil oversteken, niet alleen bij een zebrapad maar ook midden op een weg of vlak na een rotonde. En dat is gewoon erg gevaarlijk, want je ziet het nooit aankomen dat iemand vanuit het niets keihard op de rem gaat.
Als daar een invalide/minder valide staat, dan moet dat idd ook. Maar beetje rekening houden met overig verkeer is wel verstandig ja.
Het onderwijs is super! Ik heb er 9 jaar gewoond en ik mis het nog steeds erg. Waar ik me wel eens aan ergerde ( vooral op werk) dat mensen achterom kletsen vaak maar niet recht in je gezicht. Dat doen we in NL idd wel wat directer.
Die hebben wij nog niet gedaan, Maastricht is dan korterbij voor ons. Nu is er een bij ons in de stad en kan echt niet tippen aan NL. Die in Kerkrade, overheerlijk! Gingen we altijd als we waren gaan snowboarden in Landgraaf. Wij moesten in de stijl van de straat bouwen. Maar als je de wijk een straat verder op ziet, is het idd een kakkafonie van huizen En koterijen achter de oudere huizen. Ook iets typisch Belgisch Vaak ook allemaal vergunningloos gezet...
Beter een kop-staart-botsing dan iemand onder je auto. Heb het laatst gezien, heb het er nog moeilijk mee... Wat is er nou mis met voorzichtigheid? Jij moet op je voorganger letten. Of die nou remt voor een mens, een eend of omdat hij zijn voet op het verkeerde pedaal had.
Nou, ik ken verschillende verhalen (uit de directe omgeving, in België dus) van mensen die ook stopten op plaatsen waar geen zebrapad was en waar de overstekende mensen zijn doodgereden... Het is dan ook zelfs strafbaar om te stoppen op plaatsen waar het niet "hoort", omdat je mensen hiermee potentieel in gevaar brengt!
Het gaat hier om stoppen voor iemand die over wil steken, niet een die midden op de weg staat. Lijkt me logisch. Nederlanders stoppen ook als er iemand midden op de weg staat hoor.
Ja, aangezien er gestopt werd op een plaats waar het niet te verwachten was (het gaat hier om 4 verschillende gevallen, waarvan 1 in het dorp, 3 op drukke wegen), gingen de achterliggers er (waarschijnlijk, was er niet bij) vanuit dat ze om een andere reden zo bruusk op de rem gingen en besloten dus om de persoon in te halen. Iets wat de meeste mensen overigens automatisch verkiezen ipv een botsing te veroorzaken, maar dat terzijde. Met doodgereden oversteker tot gevolg. Uiteraard zijn hier de doodrijders OOK (en voornamelijk) in de fout, je moet ten allen tijden erg goed opletten. Maar dat neemt niet weg dat het allemaal en voor iedereen een stuk duidelijker is als je je gewoon aan de verkeersregels houdt. En daar hoort dus ook bij NIET te stoppen op plaatsen waar geen zebrapad is.
Nou als iemand op een 100 km weg plotseling stil gaat staan omdat er iemand staat te wachten tot hij over KAN steken ( dus geen zebrapad, voorrang of i.d. ) dan ben je levensgevaarlijk bezig. Dan kan je nog netjes afstand houden maar als iemand in eens vanuit 100/110 toen VOL in de remmen gaat dan mag je erg blij zijn als je die ontwijkt. Ik had 2 kinderen achterin en ben echt uitgestapt en gevraagd of hij wel helemaal goed bij zijn hoofd was.
Grappig om te merken dat mijn landgenoten overdreven vaak stoppen voor voetgangers. Nog niet vaak iets van gemerkt eigenlijk, en ik ben toch een enthousiast wandelaar
Nou, in België (en ook Duitsland) stoppen ze tenminste voor een zebrapad. En ook als er een blinde over wil steken etc. Gelukkig zijn de boetes in Nederland verhoogd voor het geen voorrang verlenen aan voetgangers op dat soort punten. Als ze nu de controles hier nog aanscherpen en meteen fietsers op zebra' s gaan beboeten... (fietsers op een zebrapad hebben overigens GEEN voorrang, behalve als ze naast hun fiets lopen)
Zoals iedereen hier zegt, die wegen!! Maar die zijn hier in Engeland nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven haha. Verder vind ik Belgie een prachtig, gastvrij land En ben een groot fan van de Ardennen! Vriend heeft alleen een trauma overgehouden aan Antwerpen. In November besloten we naar Nederland te rijden, was toen 15 weken zwanger en moest zo nodig plassen. We zijn toen de ringweg afgegaan (waar het verkeer al stil stond) om een tankstation te zoeken. Heel stom achteraf, want het was spitsuur maar dit was wel heel belachelijk druk. Het heeft ruim 2 uur geduurd voordat we er doorheen waren! Dat was achteraf een 3baans weg die plotseling overging in 1 baan omdat we een tunnel in moesten. Daarna nog verdwaald ook. En dat allemaal met een Engelse auto met de stuur aan de verkeerde kant en een Tomtom die iets had van 'zoek het maar uit, jullie twee' haha Vriend was heel pissig want hij had al de hele dag al gereden