Hoi allemaal, Had even een kort vraagje over brood geven (had 'm laatst per ongeluk bij een ander topic geplaatst haha). In mijn schema van het cb staat dat dat bij 6 maanden mag, maar hoe zit dat dan met dat verhaal over gluten en dat je daarom beter pap kon geven? Ik wil haar namelijk graag brood gaan geven, dus vandaar... Iemand ook tips hoe ik haar dat het beste kan geven? Alleen korst, of bijvoorbeeld het brood zelf zacht maken met melk en dat dan met een lepeltje geven? Ben benieuwd...
Gluten mag vanaf 6 maanden. Daarvoor moeten de darmpjes goed ontwikkeld zijn, en dat duurt nou eenmaal even. Het heeft volgens mij ook niet zoveel te maken met de andere voeding die je al geeft. In rijstebloempap zitten geen gluten, dus dat kun je wel geven. Maar de gewone bambix pap zitten ook gluten in, en kun je beter even mee wachten. Binnen 2 weekjes mag het wel. Brood hebben wij hier met 6 mnd1wk gegeven. Gewoon een boterham in ministukjes (1bij1cm) met wat boter erop. Ook gewoon de korstjes eraangelaten. Mijn zoontje at de 1e dag een halve boterham, en de 2e dag bijna een hele. Maar als het niet zo makkelijk gaat, kun je het inderdaad even in de melk dopen. Of tussendoor een korstje geven, zodat ze aan de smaak wennen. EDIT: ons CB adviseerde 7 maanden, maar 6 maanden in het algemeen bekende minimum.. (en wij moesten wel ivm hongerig ventje)
Het advies luidt: met 6 maanden: pap (bambix, bevat ook gluten) met 7 maanden: brood Eerst pap om te wennen en daarna opbouwen naar brood. Sommige kindjes vinden brood gelijk lekker en hoeven niet of nauwelijks te wennen. De 7 maanden 'regel' is dus ivm pap maar niet in verband met de gluten want die zitten ook in gewone pap. Hier vanaf iets meer dan 6 maanden brood geprobeerd en gelijk een hit (okay, vandaag heeft meneertje voor het eerst niet zoveel zin in brood maar eigenlijk nergens in).
Dank voor de antwoorden! Het leek mij inderdaad leuk om nu al iets van een korstje te geven om op te sabbelen, zodat ze met 6 maanden al iets meer ervan binnenkrijgt. Maakt het trouwens nog uit welk brood? Ik heb nu van dat Batavenbrood van de Aldi met zonnebloempitten... Maar dat lijkt me niet echt goed voor een baby, haha...
Wij zijn begonnen met gewoon standaard tarwebrood. Dus niet te donker, geen pitjes/zaadjes. Wij eten meestal tarwebrood met sesamzaadjes, en die krijgt hij vanaf de 8 maanden ongeveer.
Ik vries ons brood altijd in en haal dan de benodigde sneetjes per dag eruit aangezien mijn man wit brood eet en ik bruin brood. Kan ik dit voor onze dochter ook zo doen of is het verstandiger om vers brood te geven?
Wij geven ook vriezer brood. Juist dagvers brood is vaak te zacht en plakkerig in het begin. Uit de vriezer en dan ontdooien gaat hier vanaf het begin goed.