kinderdagverblijf /schoonouders//hoe wat werken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Brig22, 15 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brig22

Brig22 Actief lid

5 dec 2009
    221
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

ik heb een vraagje.. t is wel vaag want je kan beter wachten tot je 13 weken bent:)maarrrr.. aan de andere kant moet je wel snel het ea regelen met je werk/opvang etc.

Ik ga a.s. vrijdag ff infomeren bij kinderdagverblijven.. maar wat kan je zo ongeveer verwachten aan prijzen?Verder wil ik zo'n 3 dagen werken omdat ik ook met mijn partner zit (zit bij brandweer en weet al een jaar van tevoren ijn rooster en kan niet schuiven), flexibel werken zit er voor mij niet in.. heb ik al nagevraagd helaas.

Nu is het zo dat (als ik maar 3 dagen werk)maar dat moeten we 1st financieel uitpluizen, ik maar 2 dagen max hoef te overlappen met mijn vriend.

We denken nu aan mijn schoonouders.. die willen dit heel graag doen zelfs.. ik ben alleen bang dat ik dan t gevoel heb nooit meer ergens nee op te kunnen zeggen;).. omdat ze dan al zoveel voor ons doen. En ze voeden je kindje op natuurlijk.

Heel verhaal:D maar wat hebben jullie voor ideeën en wat doen jullie zelf?Wat raden jullie aan.. hebben jullie nog tips?

IK hoor t graag.

GRoetjes,
    Brigitte

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Vind het niet zo gek dat je hier nu al aan denkt, ik ben ook al een paar weken aan het denken..

Vriendlief werkt 5 dagen per week, maar da's incl. zaterdag dus sowieso 1 dag vrij.. Ik ben nog bezig met studie, maar ga dan vanaf januari stagelopen. Zal ook 3/4 dagen per week worden, maar kan dan wel veel zelf inplannen. Moet dus voor 2/3 dagen per week opvang hebben. Schoonouders is geen optie (vertrouwen we gewoon niet met ons kind zonder dat wij er bij zijn), mijn moeder heeft al aangeboden 1-2 dagen per week op te passen, maar zit zelf met d'r werk (laat in de middag). Zijn er dus al wel over aan het denken, maar hebben gelukkig nog ff tijd.

Lees ff mee hier!

3. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Hoe het financieel voor jullie uitpakt, is echt afhankelijk van jullie inkomen. Aan de hand van jullie inkomen wordt de belastingteruggave geregeld.

Hoe je de opvang regelt is voor iedereen persoonlijk.

Ik werk 3 dagen en mijn man full time.
    Milou gaat op woensdag en donderdag naar het kdv en op vrijdag komen mijn ouders opletten.

Wij moeten zelf voor die 2 hele dagen kdv een eigen bijdrage betalen van 170 euro per maand. Daar is de belasting dus al vanaf. Maar nogmaals dat is inkomensafhankelijk.

Succes met jullie keuze!

Geniet van je zwangerschap!

Anouk

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik ga 3 dagen werken, mijn man 4, en 2 dagen kdv. Ik heb me al ingeschreven met 10 wk, na de eerste echo- je kan best een wachtlijst komen (in de steden iig wel). Ik zou aan de ene kant liever mijn ouders hebben die twee dagen, maar ja, die wonen echt 3 uur rijden bij ons vandaan. Mijn schoonmoeder woont helemaal 5 uur weg, dus beiden zijn geen optie. Maar ookal mocht dat wel zo zijn, dan nog geldt dat ik dan het idee zou hebben dat zij zouden gaan opvoeden, en dat zou de relatie tussen ons en onze ouders mogelijk kunnen verstoren.

Dus zijn zij echt opa en oma en geen vaste oppas. Als we nou geld hadden, had ik mss liever een au pair ofzo. :D

5. patty1989

patty1989 Lid

8 okt 2009
    55
    0
    0
    verzorgende
    Omgeving Helmond
    Mijn vriend blijft 5 dagen werken , 40 uur . Hij werkt gewoon op een vast tijdstip van 07:30 tot 16:00 van maandag tot en met vrijdag . Zelf werk ik in de zorg met dementerenden dus ik moet flexibel zijn , ik blijf 24 uur werken na de geboorte van ons meisje en mag één vaste dag aanvragen dat ik wil werken . Mijn moeder gaat dan op die dag oppassen . De overige 2 dagen gaat ons meisje naar een gastouder die flexibel is met betrekking tot tijden . Ik had me al ingeschreven bij de gastouderopvang toen ik pas 16 weken zwanger was . Er zijn namelijk enorme wachtlijsten bij ons !

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe eerder je er aan denkt, hoe beter hoor. Vaak moet je voor kinderdagverbljven er al heel vroeg bij zijn.

De tarieven voor regulier kinderdagverblijf zijn volgens mij allemaal ongeveer gelijk: 6,25 per uur ongeveer. Gastouders zijn naar mijn beste weten goedkoper.
    Wij hebben het eerste jaar 1 dag kdv gehad en daarnaast mijn schoonouders. Dat ging wat betreft het oppassen prima. Mijn schoonouders komen bij ons in huis en volgen dus onze regels. Het gaat natuurlijk wel wat anders maar dat mag ook, het zijn tenslotte opa en oma. Maar... oma is in het afgelopen jaar ook veel uitgevallen wegens ziekte en kon daardoor niet oppassen (en als oma er niet is, komt opa niet alleen.. hij is erg ouderwets). Omdat we in mei onze tweede verwachten en omdat ik het gewoon een beetje zat was, hebben we nu geregeld dat kindje twee dagen naar het kdv gaat en dat opa en oma nog altijd komen maar op een dag dat ik 4 uur thuis werk. Dit betekent dat ik lekker kan werken en daarna een paar uurtjes voor mezelf heb. Prima

Trouwens je kan aardig wat terugkrijgen van de belastingen, erg afhankelijk van het inkomen.

Tot slot: mijn moeder is beschikbaar alleen bij echte calamiteiten. Zij werkt zelf ook nog (tot eind mei)

7. Nonja

Nonja Fanatiek lid

12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Ik ben 2 weken geleden al gaan informeren bij KDV in de buurt en daar vonden ze me al rijkelijk laat met inschrijven??? Gelijk het inschrijfformulier maar ingevuld en nu worden we op de wachtlijst geplaatst. We werden hierdoor ook gedwongen om over onze werktijden na te denken, dus dat is ook maar weer geregeld. Dus ik vind het helemaal niet raar dat je er nu al over nadenkt hoor!

8. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik heb ons 2e kindje opgegeven toen ik 6/7 weken zwanger was, het kindje heeft voorrang omdat sophie op zelfde kdv zit, en ik weet sinds februari dat ik al volledig plaats heb wanneer ik weer moet werken.

9. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    ik ga zelf na mijn verlof de ene week 3 dagen werken en de andere week 4 dagen, maar de 4de dag is een zaterdag dus geen oppas nodig want dan is mijn man gewoon thuis.
    de andere dagen komt mijn moeder bij ons thuis oppassen.
    heeft zn voor en nadelen natuurlijk.
    maar vind de prijs voor kdv echt veel te duur en nu kom ik dalijk thuis is mijn huisje aankant, het eten klaar en kan zo aanschuiven.
    ook vind ik het wel fijn dat ons kindje een goede band met oma heeft maar natuurlijk zijn wij de ouders en bepalen de regels.

10. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    wij hebben maar weinig oppas nodig aangezien mijn vriend in ploegen werkte ik mijn rooster daar redelijk op kan aanpassen..
    voor mij is mijn moeder dus een goede oplossing.
    ik wil wel even zeggen dat als je voor je schoonouders kiest je het niet moet zien als dat hun jouw kindje opvoeden...
    als je goede afspraken maakt met wat je wel wilt en wat niet (het blijven natuurlijk opa en oma maar dan wel binnen de perken ;) blijft het jouw opvoeding!
    voor mij is dit een fijne en goedkope oplossing ik heb ook geen vaste dagen dat ik oppas nodig heb, dus vond ik het zonde om geld uit te geven aan een kdv, als de kans groot is dat ik of mijn vriend zelf thuis is....

11. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Wij hebben 2 dagen creche geregeld (vanaf dat hij 6 maanden oud is) en 1 dag wordt grotendeels opgevangen door papa :). Die enkele dag dat dat niet kan (hij werkt continuediensten) vinden we wel een oplossing, ik kan op die momenten mijn dagen makkelijk omzetten (flexibele werkgever wat dat betreft!).

Ik wilde beslist niet dat ouders zouden gaan oppassen, die 'verplichting' willen wij niet aangaan, maar dat is natuurlijk een persoonlijke beslissing!

12. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    elke maandag gaat onze zoon naar mijn moeder óf naar mn schoonouders.. hij vind het heel leuk bij ze!! En ik vind het prettig dat hij zo een band op kan bouwen met zijn opa en oma's!

Elke donderdag & vrijdag gaat hij naar het kdv, ook dat vind hij leuk.

Dit gaat dus straks ook zo bij ons 2e kindje.

13. mamaTL

mamaTL Fanatiek lid

1 mrt 2009
    2.010
    0
    0
    Maatschappelijke opvang
    Gelderland
    Wij werken allebei in de zorg, dus hebben flexibele opvang nodig. Wel mogen we allebei een vaste vrijedag aanvragen en werken we de weekenden om en om. Dus hebben we 2 á 3 keer per week oppas nodig en dat zal soms zelfs maar voor 2uurtjes zijn.
    Dus een kdv is niet echt een oplossing. Nu wil mijn moeder wel graag oppassen, dit doet ze ook al 1 dag per week op mijn neefje (9mnd), die dag wil ze ook op ons kindje gaan passen dus zal het kindje niet altijd "alleen" zijn. De andere dag / momenten willen mijn schoonouders graag oppassen.
    Ik merkte laatst wel dat ik daarin nog moet leren los te laten, mijn schoonmoeder vroeg namelijk of we gingen baby zwemmen en dat zij dat anders wel heel leuk vond.. :) mijn eerste gedachte was heel bezitterig "dat wil ik ik ikkke", maar kon gelukkig (later) wel bedenken dat het alleen maar leuk is als zij OOK met de kleine gaat zwemmen als de kleine dit leuk vind :D en misschien is het baby zwemmen hier wel net op mijn werkdagen.. het komt vast allemaal goed, ik ben iniedergeval blij met deze oplossing!
    En ik voel eigenlijk geen verplichting naar de opa's en oma's, ja om ze af en toe te belonen met iets leuks, lekkers en gezelligs!! want ze willen allebei niets hebben voor het oppassen.. Maar verder is het ons kindje en onze opvoeding.

14. Piekie81

Piekie81 Actief lid

18 nov 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Vooralsnog lijkt het er op dat ik 4 dagen ga werken en manlief 5. Dus dat we 4 dagen opvang nodig hebben. We hebben ons een paar weken geleden ingeschreven bij een kdv-organisatie en staan nu dus op de wachtlijst.
    Misschien dat manlief ook naar 4 dagen toe gaat, dan hebben we dus maar 3 dagen opvang nodig. Maar een dag minder opvang is makkelijker te regelen dan een dag meer.

Ouders en schoonouders willen wij niet als oppas, zij mogen echt opa en oma zijn. Daarnaast werken mijn ouders en mijn schoonvader en heeft mijn schoonmoeder een forse lichamelijke beperking, waardoor ik haar ook echt niet als oppas voor een vaste dag wil.

15. jose13

jose13 Actief lid

21 dec 2008
    146
    0
    0
    Als je, je kindje wilt inschrijven voor het kinderdagverblijf zou ik niet te lang meer wachten. Wij hebben onze bab ingeschreven na de eerste echo met 9 weken. Echt absuurd vroeg vonden wij, omdat we ook pas opvang moeten hebben op16 augustus omdat ik in het onderwijs werk.

Maar nu kreeg ik zaterdag een brief van de stichting dat er op dinsdag pas plek is vanaf 16 november en op donderdag vanaf 16 september. Dus help....... Het is gelukkig met heel veel hulp van lieve opa's en oma's vriendinnen en tantes opgelost tot dan. Maar dan denk je er optijd bij te zijn en dan nog.....lukt het niet.
    Bij de stichitng zitten zo'n 10 kinderdagverblijven, maar geen een heeft eerder plek.

Ik wil niemand bang maken, maar wel waarschuwen. En wij wonen niet eens in zo'n mega stad.

16. Brig22

Brig22 Actief lid

5 dec 2009
    221
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik zit nog steeds wel wat in twijfel maar heb inmiddels wel wat informatie ingewonnen bij de kinderdagverblijven... er zijn inderdaad wachttijden en soms zelf tot een jaar.. en dan woon je in een dorp met 3 of meer kdv!!:$

Maar goed, mijn ouders hebben ooit aangegeven geen vaste dag te willen hebben, geen verplichting.. dat kan ik me heel goed voorstellen alleen heb je er als kind dan eigenlijk niks aan en is t meer vol de lol of als echt iets tussenkomt.

Waar ik ook mee zit is t volgende.Mijn ouders hebben maar 1 kind, dat ben ik.. dus ook de enige en eerste die kleinkind(deren) kan schenken.Mijn schoonouders hebben er 4 waarvan hun 2 dochters al 5 kinderen hebben en dan hebben ze ook nog eens oppaskinderen.. ik vind t er vaak erg druk en heb t idee je nooit ergens terug te kunnen trekken... mijn vader en ik hebben altijd ons eigen plekkie.. vanaf dag 1 al nodig gehad. Ik weet niet of ons kindje dit ook krijgt natuurlijk.

MIjn ouders zijn bang dat mijn schoonouders ons kindje veeel vaker en veel meer gaan zien.. om dit een beetje in balans te houden

ook voor mezelf om mezelf er niet in te verliezen.. denk ik toch aan minimaal 1 dag maar denk 2 dagen KDV. ZO zijn de opa's en oma;s toch gewoon opa's en oma's en dan kunnen we altijd nog ergens op terugvallen mocht t nodig zijn. Bijvoorbeeld als we dan es een keertje uiteten gaan ofzo.. zo houd je t misschien voor beiden partijen leuk.

IK ben stiekem altijd een beetje bang geweest om toch ooit kinderen te mogen krijgen.. mijn schoonfamilie is ontzettend lief, begrijp me niet verkeerd, ze staan altjd voor je klaar, zijn lief..maarrr.. ze zijn ook heeel erg met kinderen.. en dat kan wel eens benauwen..

Goed, zover is t nog niet.. maar ik heb wat om over te denken en discuseren met vriendlief;)

17. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0

Mag ik hier nog wel aan toevoegen dat je bij een kinderdagverblijf tot max 6,10 terug krijgt via de belastingdienst en bij een gastouder tot max 5,-. Kan best een heel verschil zijn soms. Met de nieuwe Wet Kinderopvang zijn gastouders ook schaarser geworden en doordat zij aan veel nieuwe eisen moeten voldoen, ook vaak duurder.
    Maar als je inderdaad flexibiliteit nodig hebt, dan is de enige optie vaak een gastouder.

18. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Mijn man en ik zijn beiden 4 dagen gaan werken toen mijn zwangerschapsverlof was afgelopen. Onze dochter gaat voor 2 dagen per week naar een relatief klein kinderdagverblijf en ze vind het helemaal fantastisch. 1 Dag per week gaat ze naar mijn moeder, die vinden het beiden ook helemaal geweldig. Ze mag ook altijd bij mijn schoonmoeder komen maar die is niet zo goed ter been en met zo'n snelle peuter in huis.... nee liever niet.

Dus; op maandag kdv, dinsdag bij mijn moeder, woe is mijn man vrij, don kdv en vrijdag ben ik vrij.

Het kdv hebben wij wel al vroeg aangevraagd, bij 7 of 8 weken ofzo, gelukkig kregen we snel bericht dat er plek was. Met de tweede gaan we het precies hetzelfde doen. Via de belastingdienst kun je via toeslagen een beetje uitrekenen wat je terugkrijgt op basis van je inkomen, ik zou idd uitgaan van ca. € 6.25 per uur.

Wat wij verder ook wel goed geregeld hebben (vind ik zelf0 is een vangnet om ons heen, we hebben een aantal adressen waar onze dochter altijd terecht kan al is het maar voor een uurtje of een hele dag, dat kan altijd (ik moest bijv een keertje op zaterdag werken en mijn man was er niet dus kon ze bij vrienden terecht).

Succes ermee.

Liefs,

Fem

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik werk 3 dagen, mijn man meer dan fulltime. Nu ik zwanger ben probeert hij wel bij te springen met halen/brengen, maar normaal is dat mijn "taak".
    Op ma en wo gaat onze dochter naar het kdv en op di naar mijn moeder. Helemaal perfect voor ons. Onze beeb is al ingeschreven op het kdv, maar krijgt voorrang omdat zijn grote zus er al zit. Anders was er niet op tijd plek geweest, is een populair kdv.

We betalen zo'n 200 euro per maand zelf voor onze dochter, uurprijzen liggen vrij hoor hoor. We verdienen redelijk gemiddeld denk ik, de rest is dan kinderopvangtoeslag.
    Met baby 2 straks gaan we een paar tientjes meer betalen.

We hebben echter niet zo'n heel sterk netwerk, maar daar heb ik mijn carriere ook een beetje voor "on hold" gezet. Ik merk wel dat het bij mij begint te kriebelen, maar 2 absurde banen qua verantwoordelijkheid en kleine kindjes werkt niet in mijn ogen. Mijn tijd komt wel weer!

20. Lauw

Lauw Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.475
    0
    0
    kleine tip..
    Je kunt je ook even gaan verdiepen in ouderschaps verlof.

Je zou bv. je contracturen van dit moment aan kunnen houden en bv. 16 uur in de week verlof opnemen.

Het voordeel hier van is dat je van de belanstingdienst iets van €4,- per uur terug krijgt tijdens je ouderschaps verlof..

Ik ga bv. 9 uur in de week ouderschapsverlof opnemen (dus 27 uur ipv 36). daar kan ik dan 2 jaar mee vooruit.. Zou ik tegen die tijd weer zwanger zijn, dan krijg ik mijn zwangerschapsverlof weer voor 36 uur uitbetaald..
    Financieel dus wel aantrekkelijk..

Mannetje neemt nu nog geen ouderschaps verlof op.. maar dat kan nog tot het 8e jaar van het kindje.. dus die zal over een jaar of 4-5 waarschijnlijk zowiezo 4 of 8 uur op gaan nemen..

Verder denk ik wel dat (schoon) ouders op kunnen passen (maar je moet er wel goede afspraken mee kunnen maken..

Ik heb ook met mijn zus geregeld dat wij 1 x in de week op elkaars kindjes gaan passen.. dat is voor mij wel 1 extra drukke vrije dag.. maar heb ik wel al een extra werkdag opgevuld...

haha. volgens mij toch nog een flink verhaal geworden.. succes met het kiezen naar een oplossing..

Deel Deze Pagina