Over een jaar gaat onze zoon (nu 3) naar school, maar omdat we beide fulltime werken, kan ik me nu al zorgen maken over hoe dat allemaal in de praktijk zal gaan met voorschoolse opvang - overblijven - naschoolse opvang... Wie werkt er ook beide > 40 uur per week en staat voor dezelfde 'uitdaging' om dit goed te regelen voor je kindje? Ik ben bang dat het zo onrustig voor hem is, al die verschillende dingen op een dag, maar weet ook niet hoe het anders zou kunnen. Iemand bij ons in huis nemen wil ik liever niet. Nu gaat hij nog gewoon naar het KDV, dat open is van 7 tot 7. Heel regelmatig en hij heeft het er enorm naar zijn zin. Helaas begint school 's ochtends pas om 8:30 uur en is het om 15:00 (?) al afgelopen. Hoe deden/doen jullie dit en hoe bevalt het jou en je kindje?
Misschien is er een Brede school in de buurt.o.i.d? Ik heb op de school van mijn kinderen een BSO in het gebouw opgezet. Ze hadden al een continu rooster (alle kinderen eten op school in de klas en de school is dan van 8.30u to 12.45u voor kleuters en van 8.30u tot 14.45u voor oudere kinderen). Vanf 12.45u is er BSO voor kleuters en vanaf 14.45u voor de oudere kinderen. Er komen hier steeds meer scholen met een BSO in het gebouw. Voordeel is dan geen gesleep en de meeste kinderen komen ook van de betreffende school. Ook zijn de openingstijden vaak aangepast aan bv. studiedagen en vakanties op school. Nou hopelijk woon je niet in een klein dorpje waar dat nog niet bestaat, maar anders kun je natuurlijk altijd zelf wat opzetten (waarschuwing: aan je eigelijke werk kom je dan al gauw niet meer toe!)
Ja inderdaad. Hier komt een BSO om de hoek kijken. Wij gaan ook voor een BSO. Ik werk nu nog niet maar later ( als de kleinste naar school gaat) wel. Dan wil ik 2 a 3 dagen de oma die ze opvangt en 2 dag BSO. Die andere dagen bij de oma in verband met spelen in de eigen omgeving, rust en sport.
Herkenbaar! Ik kan me er ook al druk om maken. Hier gaan we het zo doen: Voorschoolse opvang: 7.30u - 8.30u, dit gebeurt op het kdv (zit tegenover de basissschool) Tussenschoolse opvang : 12.00u - 13.00, dit gebeurt op school. Naschoolse opvang: 15.15u - 18.00u, dit gebeurt op school. Het kdv van mijn kinderen heeft een mooie ruimte in de basisschool, waar de kinderen tussen de middag en na schooltijd worden opgevangen. Zo blijven ze in hetzelfde gebouw. Een andere optie voor de voorschoolse opvang is hier onze buurvrouw, die willen we evt. vragen om onze kinderen voor schooltijd op te vangen en met ze te ontbijten. Je zou ook voor een gastouder kunnen kiezen, die zijn vaak erg flexibel.
Ik kan me er ook nu al zorgen om maken inderdaad! Is dat niet veel te veel voor hem, al die verschillende opvangmomenten? Maar ja, veel ouders zijn ons voor gegaan, dus het zal vast wel goed komen. Hier zijn wij op woensdag en vrijdag thuis straks zodat hij tijdens de korte schooldagen gewoon naar huis kan. Op de andere dagen kan mijn man hem gelukkig vrij laat brengen zodat hij niet naar de voorschoolse opvang hoeft. Hij zal op die dagen wel overblijven en naar de naschoolse opvang gaan. Hier hebben we ook een brede school in de buurt en de andere scholen hebben veelal de BSO naast de deur zitten. Dat is wel goed geregeld.
Dank voor jullie reacties! We zullen het inderdaad vanzelf zien. Ik hoop dat mijn man tegen die tijd één dag in de week wat eerder thuis kan zijn - dat gaat hij proberen te regelen. Gelukkig mag zoontje nog een jaartje op het KDV blijven