ik dacht altijd dat kindjes pas vanaf 28 weken levensvatbaar zijn maar ik las nu net ergens vanaf 26 weken? wie heeft hier ervaring mee en kan mij er wat over vertellen hoe zo'n kindje het doet als ze zo vroeg worden geboren?
Hoi Ayyildizf, Dat klopt! Een kindje heeft zelfs bij 24/25 weken al overlevingskansen, maar je begrijpt hoe jonger het kind / of hoe korter de zwangerschap hoe meer kans op complicaties. Artsen (in Nederland) zijn helaas niet altijd bereidt om het onderste uit de kan te halen als het neer komt op een bevalling met 24 weken omdat het kind er gewoon bijna zeker iets aan over zal houden (in Amerika wordt er wel voor het kindje gevochten bij deze termijn). Hier zal iedereen ook wel een eigen mening over hebben. Ik kan je wel het volgende vertellen: Een neef van mijn man was 2½ jaar geleden met zijn vrouw op vakantie naar Portugal. Bij aankomst op het vliegveld begon zij hevig te bloeden en is vervolgens naar het ziekenhuis gebracht. Zij is toen met 26 weken bevallen van hun eerste kindje. Het was niet makkelijk, een zeer zware tijd en dan ook nog in het buitenland zonder familie. Na ongeveer 1,5 maand zijn ze teruggekomen naar Nederland waar het kindje nog een paar weken in het ziekenhuis heeft gelegen. Toendertijd zag je gewoon goed aan het kindje dat het te vroeg geboren was en de risico's dat het kind er iets aan over zal houden zijn natuurlijk weer groter dan bij een geboorte met 28 weken, maar ook dan zijn ze aanwezig. Nu, 2½ jaar later, begint het kind langzaamaan te lopen. De kenmerken van het te vroeg geboren zijn in het uiterlijk zijn niet meer zichtbaar. De ontwikkeling loopt dus gewoon een achterstand op die ingehaald moet worden, maar wat ook echt jaren zal duren. Nou, het is een heel verhaal. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Maar het moge duidelijk zijn dat dit zeker goed af kan lopen. Groetjes Manou
het kindje van mijn broer is met 25 wkn geboren en was al levensvatbaar! ze is na een aantal weken overleden omdat ze te veel moest vechten wat ze niet aan kon maar er zijn genoeg kindjes die dit wel kunnen! Maarja hoe langer je kindje blijft zitten hoe beter natuurlijk!
Maar, gezien je voorgeschiedenis, zul je wel blij zijn met het feit dat je de 26 weken bent gepasseerd . Ik hoop dat je kindje nog een hele tijd in je buik mag blijven, want dat is natuurlijk toch het beste, zeker voor de longrijping, want die is erg belangrijk. Bij die vrouw waar ik het over had hebben ze de bevalling geprobeerd zolang mogelijk uit te stellen om medicijnen toe te dienen voor longrijping. Het is ze echter maar een dag gelukt en echt alles is goedgekomen. Veel succes en houd moed dat je kindje nog even lekker bij je blijft. Veel liefs Manou
jeetje wat een verhaal manou maar inderdaad vanwege die voorgeschiedenis ben ik blij met iedere week die voorbij is