Peuter (3,5) heeft een nieuwe bril

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jelske1978, 21 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi allemaal,

mijn zoontje van 3,5 heeft sinds kort een brilletje, omdat hij aan allebei de ogen ruim +7 heeft. Van alle kanten hoorde ik: als ie eenmaal merkt dat ie er baat bij heeft laat ie hem vanzelf wel op...
    Maar helaas dat valt dus nog vies tegen. Met 2x een half uurtje per dag mogen we al blij zijn. We leggen hem wel uit dat ie er beter mee kan zien en dat merkt ie zelf ook wel soms, maar vaak is z'n reactie als ik hem de bril aanbiedt: "nee hoor mama, hoeft niet..."
    Ik heb het idee dat hij in al die tijd nu zo gewend is aan het slechte zien... Voor dichtbij wil hij hem dan nog wel opzetten (bij kleuren, puzzelen etc). Maar het grootste deel van de dag is ie lekker aan het spelen en heeft ie geen behoefte aan die bril op z'n neus....
    We zijn al begonnen (ja, daar is weer...) met een stickerkaart, maar vroeg me af of iemand verder nog tips heeft??
    Ik wil wel dat ie z'n bril uiteindelijk natuurlijk de hele dag op heeft, maar wil er ook geen strijd van maken (dan zet ie m dadelijk helemaal niet meer op).
    Iemand nog ideetjes??

2. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Is de bril goed afgesteld? Misschien drukt hij ergens en wil hij hem daarom niet op?
    Verder geen tips sorry.:)

3. Ja, hij is wel goed afgesteld, geeft geen drukplekken op de neus ofzo.
    Hij is natuurlijk wel wat zwaar op z'n neusje (is ie niet gewend) omdat de glazen wel redelijk dik zijn (wel zo dun mogelijk geslepen...)

4. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    ook niet achter zijn oortjes?
    Pff lastig hoor!

5. Nee, daar ziet het er ook rustig uit

6. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Ik was ook vrij jong aan de bril.
    Mijn ouders hebben toen met mij afgesproken dat ik hem op moest ops chool en tv kijken.
    met buiten spelen hoefde ik hem dan niet op.
    Maar binnen wel.
    nu het mooie weer eraan komt is dit misschien een optie om te proberen?
    Bv een uurtje binnen op en dan een uurtje spelen en af.
    Ik noem maar wat.

succes idg.

7. bloem79

bloem79 Actief lid

16 okt 2006
    406
    0
    16
    Oh wat lastig he!
    Onze zoon was toendertijd ook net 3 geweest toen hij een brilletje moest (ook +7 en +8). Bij hem was het ook een hele strijd. En ik juist maar denken dat ze een verkeerde meting gedaan hadden omdat hij zei dat hij er niets door kon zien.
    Maar goed, uiteindelijk 5 maand later voor nacontrole geweest, de opthoptist heeft hem toen nog eens duidelijk uitgelegd waarom hij de bril moet dragen en kort daarna pakte hij hem zelf. En vanaf dat moment is de bril het eerste wat hij opzet 's morgens en laatste wat hij afdoet 's avonds.
    Wij hadden de bril trouwens altijd gewoon op tafel liggen, zodat hij er toch wat meer vertrouwd mee zou raken.
    Succes!!

8. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Hier een bril sinds ze 3 jaar en 2 maanden is. En ze heeft hem opgezet en nooit meer afgezet.
    Ik denk dat dit kwam door de opticien. Hij heeft gezegd tegen haar dat ze haar bril op moet doen en alleen in bed en onder de douche af mag. HIerdoor is ze heel snel gewend.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je zoontje hem niet op doet. Ik heb zelf een bril met minimale sterkte en cilindrische afwijking. Net gekregen 2 weken geleden. Ik had hem ook het liefst afgezet na een paar uur. Alleen bij dichtbij had ik het idee dat ik grip had op de wereld en geen last van duizelingen; hoofdpijn; wazig zien enzovoort. Dus ik denk dat het echt voor je zoontje een kwestie is van door de zure appel heen bijten

9. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    De eerste keer dat ik mijn eigen bril op had, viel ik bij de trap in een winkel neer ;) het was echt zou wennen aan dat ding, misschien heeft je zoontje daar ook last van?

Daarnaast heeft hij een + sterkte, misschien heeft hij zelf het idee dat hij het minder nodig heeft omdat hij van veraf dingen wel (redelijk) goed ziet?

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik heb alleen een grappige tip; misschien kunnen jullie samen oefenen. Dan zet je zelf bv een hoed op en je kind de bril. Ok zeker niet DE tip maar zo kunnen jullie samen even lachen.

Verder in boekjes en op straat eens kijken wie er allemaal ook een bril draagt. Knutsel eens een bril (voor de knuffel). Zet de kookwekker (zoveel minuten op/af). Verder zou ik hem gewoon even tijd gunnen om te wennen.

Deel Deze Pagina