Welke punten moet ik zeker naar vragen of uitzoeken? Kan ik mijn zoon meenemen naar het gesprek? Hebben jullie meetdere scholen bezocht of slechts eentje? Zijn er misschien ouders met kinderen op jenaplan onderwijs en wat vinden jullie ervan? Hoe is de overgang kdv/gastouder naar school verlopen? Ik wil al jullie ervaringen en vooral tips, want het houdt me al erg bezig
Kind mee nemen ligt eraan op wat voor tijdstip je naar de school gaat. Ruben is wel meegeweest omdat het aan het begin van de avond was en bij de laatste 2 scholen overdag (en het was handig onderwerp van gesprek erbij te hebben omdat hij toen nog slecht praatte). Wat je kan/moet vragen: hoe groot zijn de groepen, wat doen ze bijv. bij een jaar met hele kleine groep (bij ons is er nu een groep 3 van 8 kids, duurde even voordat duidelijk werd dat het een combi 3-4 werd), wat ze aanbieden aan kinderen die vlotter/langzamer zijn dan de rest, overblijven, buitenschoolse opvang, lesmethode die ze volgen enz. Ik vond de overgang kdv-school goed te doen. Hij was er echt aan toe en er waren maximaal 10 dagdelen om te wennen. Hoefden we niet allemaal te gebruiken maar vanwege zijn schisis en moeilijker praten wel gedaan. Eerste schooldag was voor hem gewoon feest; eindelijk 'groot'
Ja voor het gesprek zou ik je kind zeker meenemen. Wij zijn bij twee scholen in de buurt geweest en hebben gekozen voor de school die ons het meeste aanprak Verder geen ervaring met Jenaplan. Onze dochter ging al naar een PSZ en was dus al een soort schoolse omgeving gewend. Hier was de overgang en heel soepel gegaan. En groep 1 is ook echt nog voor kleuters waar je ook nog veel mogen spelen en lekker kind mogen zijn.
We zijn naar 2 scholen geweest (er zijn er hier 2 in de wijk vandaar dus 2) en dochter ging ook gewoon mee, waren de info ochtenden voor ouders + nieuwe kinderen die komend schooljaar 4 zouden worden (dochter was toen 3j2mnd). De school draaide toen gewoon en je kon in de klassen kijken. Op de ene school was de volgende avond nog een info avond voor de ouders en de andere school had kinderopvang voor de kinderen tijdens de open dag en deden het praatje die ochtend ook meteen. Vragen die ik had waren vragen over hoe ze omgaan met een december kind (1,5 of 2,5 jaar kleuteren: kindafhankelijk of de 1 oktober grens) Was voor mij heel belangrijk omdat ik wil dat er naar dochter wordt gekeken i.p.v. haar geboorte datum. Bij mij was de keuze toen al aardig duidelijk: school 1 keek naar dochter, school 2 naar de geboortedatum en als ze nu heel erg opviel kon ze misschien met 1,5 jaar door. Niet heel erg van toepassing op jullie situatie dus. Hier was school 1 een jenaplan en 2 een gewone besisschool. Verder waren mijn vragen jenaplanachtig:hoe toetsen wat ze geleerd hebben, hoe controleren ze de weekplanning, sneller/extra hulp nodig. Ik ben zelf gastouder dus ze is altijd bij mij geweest + oppas kinderen om haar heen. Wel met 3 jaar op gym gedaan zodat ze ook leerde om eens zonder mij te zijn. Dochter had geen enkele moeite met school en had het vanaf dag 1 naar haar zin. Ze zit er nu 5 maanden en het gaat helemaal goed, de juf is geweldig en heeft haar helemaal door. Het eerste portfoliogesprek al gehad (portfolio hoort bij jenaplan, daarin worden de kinderen gevolgd wat ze leren en kunnen), dat het zo goed gaat is zeker ook een verdienste van haar juf (met een slechte juf zou het heel anders zijn ben ik bang). Ze doen erg leuke dingen (maar of het toevallig deze school is of speciaal jenaplan weet ik niet): boswandeling elke maand, thema`s, weeksluitingen op het podium voor de andere groepen.
Bij ons loopt het tot december ipv 1 oktober. Wordt echt naar kind gekeken. Vriendje van mijn zoon is in oktober 4 geworden en die gaat half augustus mee naar groep 2, terwijl een ander juist 2,5 jaar moet kleuteren omdat hij er nog niet aan toe is.
Hier groep 1/2 combiklassen... Mijn dochter doet dus 's middags lekker met groep 2 mee ondanks dat ze pas in september 4 werd.