Dochter neemt medicatie niet in.....zooo frustrerend!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door wendelaa, 24 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    ppffff.....sinds vorige week donderdag heeft onze dochter Molaxole (movicolon). De dokter vermoed een lactose overgevoeligheid, ze heeft al jaren onverklaarbare aanvallen van buikpijn.
    En nu mag ze dus geen zuivel en moet molaxole gebruiken om haar darmen goed te legen.
    Tja en daar ligt t probleem....dat weigerd ze! Hoe ik het ook aanmaak, wat ik haar ook beloof, het gaat er niet in!
    Net weer terug gebeld naar de h.a en vanmiddag hoor ik of ze dan iets anders voorgeschreven krijgt.

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is Lactulose geen oplossing? Movicolon heeft een citroen/sinasappel smaakje en is dus wat zuurder. Lactulose is heel zoet, plus dat je daarvan maar 10/15 cc hoeft te geven ipv een vol glas water.

Edit: Lactulose kun je zo halen bij de apotheek, ik gebruik het nu tijdelijk voor mezelf.

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Nee, lactulose ben ik echt geen voorstander van!
    Ik heb die troep in mijn zwangerschap gebruikt, ik heb nog nooit zo'n buikpijn gehad! En een vriendin van mij precies hetzelfde. Dit wil ik haar echt niet aan doen. Enne.....ik drink dus liever movicolon als lactulose, want dat vond ik nog eens goor.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Kan je dochter ook uitleggen waarom ze het niet wil drinken? Is het de smaak, is ze boos dat ze iets moet drinken wat ze niet wil, of is er wat anders aan de hand? met erover praten los je wellicht meer op dan alle medicaties overwegen.

Maar nog een kanttekening bij je bezwaar tegen Lactulose... Dat jij klachten hebt gehad van Lactulose, en je vriendin ook, betekent nog niet dat je dochter daar ook klachten van zou krijgen. Als die movicolon er met geen mogelijkheid in gaat of als ze die echt heel erg vies vindt smaken, zou ik dus toch zo'n alternatief overwegen. Ieder lichaam werkt anders, zelfs al zijn ze familie van elkaar.

5. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    @Bri daar heb je ook wel gelijk in, maar mijn dochter kennende gaat ze ook dat niet innemen ben ik bang. Ze proeft dit niet eens echt, ze laat het tegen t puntje van dr tong komen en dan besluit ze dat t vies is. Dat doet ze met alles zo. Ook de reden waarom we er al meer dan 5 jaar lang zo goed als geen groente in krijgen.

En gepraat, dat doen we zeker....uitgelegd waarom ze het in moet nemen, wat de consuquenties zijn etcetcetc.
    Zelfs zo gezegd (ze is een enorme snoepkont) dat ze geen snoep krijgt, zolang ze t niet inneemt. Normaal gesproken zou ze, als we haar broertje een snoepje geven en Eva niks, een waar drama maken. Maar nu verblikt of verbloost ze niet.

Ook heeft de dokter veel uitgelegd en tegen haar gezegd dat ze echt gezonder moet gaan eten, dat ze wel groentes moet gaan eten. Dat dit echt niet goed is voor haar. Maar ze doet t niet.
    Ik laat haar nu iedere dag kiezen welke groente we eten, maar dan nog eet ze t uiteindelijk niet.

Gisteren hadden we spinazie en ik had er stamppot van gemakt. Er lag een kleine eetlepel op dr bord, ze roert erin, pikt 1 stukje vlees van dr bord en eet niet meer.

Dat kind verdiend wel de 1e prijs voor koppigheid hoor haha

6. miss40

miss40 Bekend lid

18 mei 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    Misschien is forlax een idee via de huisarts, voor kinderen tot 8 jaar. Mijn zoontje van 2 drinkt dit wel, doe het door de limonade.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

is het niet gewoon te warm? :)
    precies het puntje van je tong is heel gevoelig voor warmte.
    (en voor smaken ook truowens)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Movicolon maakte ik hier aan met appelsap.. Maar de eerste paar keer was ook onder dwang. Na 3 keer had hij door dat hij het echt moest drinken, en daarna heeft hij bijna een half jaar (af en toe een paar weken niet) zonder problemen het gehad.

Van lactulose kreeg hij kramp, en kwam het nog niet goed los, dus dat werkte niet..
    Die dwang was wel nodig, zijn ontlasting was echt zo hard, en elke keer weer erger, dus hij moest toch iets laxerends binnen krijgen..
    toen hij eenmaal zag dat het werkte ging het echt beter.

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Uh nee je maakt t ook niet warm natuurlijk, leng t gewoon aan met koud water of sap of vla hihi

Onder dwang is vrij lastig met een kind van 1.25 en ruim 6 jaar, die is dan net iets te sterk. Bij mijn jongste zou dat nog wel gaan.
    Maar spuugde hij niet alles weer uit dan Deepfreeze?

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij probeerde het wel uit te spugen, maar dat lukte niet. En eenmaal binnen bleef het wel zitten. Geloof dat ik 1 keer een nieuw zakje heb gepakt omdat hij het uitspuugde. Toen had hij wel door dat uitspugen ook niet zou helpen..

Ik zou het bij mijn jochie, nu 1.10, nog wel lukken, ook wel als hij groter is. Als je maar de goede houding hebt. Ik zat op de grond, en hij met zijn rug tegen mijn buik. Dan kan ik hem met mijn benen al redelijk vastklemmen. Dan had ik nog 2 handen over voor het glas en zijn hoofd.. Naja, het was even drama. Maar die obsitipatie doet pijn..

(en lactulose lustte hij ook niet)

11. Saskia78

@wendelaa: ik bedoelde het warm eten dus :)
    en ook je smaakpapillen zitten vooral op het puntje van je tong.. proef je daar iets smerigs.. tja dan eet je het niet verder op.

12. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    oooo haha, ja sorry ben blondt he:p
    Maar nee hoor, daar ligt t niet aan. Het is gewoon een ontzettend koppig en eigenwijs ding.
    En ik hoor nu in gedachten mijn moeder; ja van wie zou ze dat nou hebben?!?

13. Saskia78

@wendelaa: tja... ik hoor dan altijd het stiekeme "verwijt" dat ik dan maar wat minder eigenwijs had moeten zijn.. :D

14. Bri

Bri Niet meer actief

moeilijk hoor, zo'n koppige tante. hier heb ik ook wel twee eigenwijzen, maar gelukkig niet m.b.t. eten.

In principe zou ik zeggen over die groente: niet te veel aandacht aan geven, blijven aanbieden en niet iets anders geven als de groente nog niet op is, maar als ze zó weinig eet als je schrijft, en dan nu ook nog verstopt raakt doordat ze te weinig vezels binnenkrijgt raakt mijn repertoire al gauw uitgeput.

Gaat het met groente beter als je het verstopt? Mijn kinderen zijn bijvoorbeeld gek op soep. Eigengemaakte groentesoep hoeft helemaal niet zout te zijn, en bevat wel de groentes die ze nodig hebben. Dingen als tomatensaus daarentegen vinden ze helemaal niks.

Ik hoop dat je hier tips krijgt waar je wel wat mee kunt, of dat je dochter haar eigenwijsheid gaat verleggen naar een ander terrein... Sterkte gewenst!

15. Saskia78

mja of feestelijke roze pannenkoeken (met bietjes)

probleem is dat je niet elke dag gekleurde pannenkoeken kunt eten :)

16. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    hahaha, nee niet echt een optie. Alleen al de lucht in huis.

@Bri, nee verstoppen werkt ook niet. Soep eet ze ook niet.
    Geloof me, in 6 jaar tijd kun je heeeeeel wat bedenken.
    Ze at als baby zijnde altijd netjes dr bordje leeg, ik maakte altijd alles vers. Maar ze werd 11mnd en t was over, weigerde warm eten.
    Ik bied het altijd aan, dwing dr nooit, als ze niet eet dan niet.
    En zeker geen vervanging voor het geen wat wij eten

17. Bri

Bri Niet meer actief

Als het om de smaak gaat, en om het proeven met het puntje van de tong: misschien gaat het beter als ze het met een rietje drinkt? Dan slaat het drankje dat puntje van de tong over (waar vooral de papillen voor zure smaken zitten) en staat het haar wellicht niet zo tegen.

Ik heb zelf ooit eens een beker bariumpap moeten leegdrinken toen ik een jaar of 6 was. Ben door mijn moeder vreselijk omgekocht met stapels snoep en kauwgum, maar ik kreeg het niet weg. Heb er zeker een uur over gedaan.... Wat mij uiteindelijk over de streep hielp, was mijn vader die binnenkwam en zei: "Wat is dat voor onzin? Neus dicht en opdrinken!"
    Tranen met tuiten natuurlijk, maar toen ging het wel naar binnen.
    Dat wordt vast anders als het een dagelijks terugkerend fenomeen is, maar voor zo'n eenmalig bekertje was het zeer effectief.

En nu zijn m'n ideeën weer even op...

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Rietje ook geprobeerd idd, maar dan zuigt ze er heel voorzichtig aan en als ze dan een druppel voelt stopt ze haha
    Heb het net zelfs stiekem door dr yogi gedaan zonder dat ze t wist. Ze nam een slok en vroeg; mama, is dit andere yogi?
    Nee Eva hoezo?
    Hij smaakt anders...

Ze nam nog een slok

Zit er iets doorheen mama?
    Nee Eva, waarom vraag je dat?

nam nog een slokje

Gatver mama, ik vind m echt vies!

En ze drinkt dus niet verder

19. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ben ik trouwens dan echt de enige met zon dwars geval haha

Tim kreeg onlangs antibiotica, de mierzoete variant.
    Wilde hij ook niet drinken als hij zag dat t uit dat lesje kwam.
    Maar als ik het in een bakje deed en t naar binnen lepelde riep hij; lekkeerrrrrr

20. Saskia78

tja als je het proeft.. proef je het natuurlijk.. dat snap ik ook nog wel :)

misschien had je beter gewoon wel een ander merk yogi kunnen nemen.. dan had het met reden anders gesmaakt?

en je bent vast niet de enige.. maar nadat ze een jaar oud was heb ik hier nooit meer anders hoeven geven dan aspirine (en dat lust ze dus echt niet.. maar bij de keuze kauwtablet of zetpil kiest ze toch meestal de kauwtablet. Water in dr andere hand zodat ze meteen dr mond kan spoelen.)
    en 2x per dag hetzelfde toedienen dik een half jaar.. tja na een tijdje word je er dan toch wel handig in :)
    (en babies spreken je in ieder geval niet tegen.. )

Deel Deze Pagina