een huis kopen

Discussion in 'De lounge' started by , Nov 7, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Dit is de eerste keer dat we een woning willen kopen en we hebben er niet zoveel verstand van. Ik ben het een en ander eerst aan het uitzoeken voordat we er defenitief voor gaan. Maar ik stuit nog op een aantal vragen.
    De woning die wij op het oog hebben kost €218.000, denken jullie dat het mogelijk is om af te dingen naar €200.000? Wat zullen mijn vaste lasten dan zijn buiten de hypotheek?
    Mijn vriend verdiend rond de €1900 netto per maand en als ik het goed heb zullen we rond de €700 gaan betalen aan de hypotheek en dan zouden we wel goed kunnen rondkomen aangezien ik nog even thuis wil blijven om voor de kinderen te zorgen. Maar er komen volgens mij nog andere vasten lasten als ik het goed heb?
    Alle andere tips zal ik erg op prijs stellen.

bedankt alvast

2. Stienke

Stienke Fanatiek lid

Feb 15, 2007
    2,424
    0
    0
    Adm.medewerker op verzekeringskantoor
    Assen
    Het is vaak voordeliger om te gaan voor een nieuw te bouwen huis dan voor bestaande bouw, en laat je verder gewoon goed adviseren door een tussenpersoon, komt het vast wel goed!

3. lunaatje

lunaatje Actief lid

Dec 4, 2006
    297
    0
    0
    dienster
    deurne(antwerpen)
    700 euro voor een hypotheek van 200000?
    dan is het in nederland toch heel goedkoop.
    ik heb 105000 e geleend en op 25 jaar aan vaste rente betaal ik 600e.

een nicht van mij heeft 225000e geleend en betaald op 25 jaar vaste rente voet 1200e per maand.

ik kom ook in nederland wonen ;)

4. Niet meer actief

ik heb het hiervan

Zet Uw te dure hypotheek om!
    Hypotheeksom € 275.500,- € 200.000,-
    Te betalen per maand € 889,86 € 646,-
    Effectieve rente op jaarbasis 3,9% 3,9%
    Theoretische looptijd (maanden)* 120 120
    Totale prijs
    over 120 maanden
    (INCL. AFLOSSING!)* € 382.284 € 277.520

5. Niet meer actief

Dank je voor je reactie.

In de wijk waar wij willen wonen hebben ze helaas geen nieuwbouw

6. lique80

lique80 VIP lid

Sep 18, 2006
    7,763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Net hypotheek overgesloten en voor 700 euro netto kan je nu 230000 euro krijgen ongeveer. Als de hypotheekrente aftrek blijft bestaan natuurlijk.

Vaste lasten kan je nog een keer het hyp bedrag erbij optellen. Dus zeg 1400 euro totaal per maand.

Bod van 200000 is altijd mogelijk, maar denk niet dat ze ooit zoveel gaan zakken en ik weet ook niet of je zo wel serieus genomen gaat worden?
    Succes

7. lunaatje

lunaatje Actief lid

Dec 4, 2006
    297
    0
    0
    dienster
    deurne(antwerpen)
    op 120 maanden,dat is toch maar 10 jaar?
    als je dan 700e maal 12 doet dan zit je aan 8400e per jaar
    8400 maal 10 jaar is 84000 e?
    of snap ik iets niet?

8. Niet meer actief

Hoi

Hoe heb je die andere €700 berekend aan vaste lasten?

9. lunaatje

lunaatje Actief lid

Dec 4, 2006
    297
    0
    0
    dienster
    deurne(antwerpen)
    ik denk da ik dringend moet gaan verhuizen :D
    ik zit 105000e op 25 jaar aan 600e per maand.

heb appartement van 64 vierkante meter,met 1 slaapkamer en dan nog een heel klein.
    ramen moeten verniuewd worden,dak moet geiisoleerd worden,keuken en badkamer moet verlegd worden(want slaapkamer zitten ingesloten en hebben geen raam)
    kheb scheve muren...pfff
    waar lenen juulie?
    bij de bank ofzo?

10. Niet meer actief

dat lijkt mij ook inderdaad heel sterk maar het staat er wel :(:

http://www.hypotheekmaximum.nl/

11. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Ja je kan afdingen. Of je tot 2 ton af kan dingen ligt geheel aan wat de verkopende partij er voor wilt hebben.

Naast gas water en licht moet je diverse verzekeringen afsluiten. Inboedelverzekering, levensverzekering, etc.
    Verder heb je nog vaste lasten zoals aansluitingen, tv, telefoon etc.
    Onderhoudscontracten voor bijv de ketel.

12. mandy1

mandy1 VIP lid

Jan 31, 2007
    6,881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    misschien lukt het wel om af te dingen ligt er ook wel aan hoe lang het te koop staat.

13. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

Feb 3, 2007
    3,355
    0
    0
    docente
    ons huis stond te koop voor 227,500 we hebben kunnen afdingen tot 222000. We hebben een hypotheek op beide namen, met levensverzekering. We beleggen niet maar hebben een sparhypotheek. rente was toen heel laag 4,05%. Wij betalen zonder belastingteruggaaf 1100 euro per maand. We krijgen iederen maand 280,- van de belasting terug. Ooh en dan hebben we nog een deel van de hypotheek aflossingsvrij.

dus ik denk dat je inschatting van 700,- aan de lage kant is. Je hebt ook kosten koper en overdrachtsbelasting he?

vaste lasten pfff

gas, elektra: 150 per maand
    verzekeringen: 100 per maand
    water: 35 per maand
    internet, tv, telefoon; 60 per maand
    boodschappen: 300 per maand (2 pers)
    en dan heb je nog benzine, mobiele telefoon, wegenbelasting.

Veel dus hahah

14. anna26

anna26 Fanatiek lid

Feb 21, 2006
    1,008
    0
    0
    zelfstandige
    ik geloof dat wij na belasting terug gaaf nog 1100 euro betalen

ons huis hebben we gekocht voor 268.000 maar daar kwam natuurlijk wel de ksoten koper bij
    dus de hypotheek bedraagt iets van 290.000 ofzo?

ik moet eerlijk zeggen dat mijn man dit allemaal bij houd :oops:
    aangezien ik een eigen bedrijfje heb en daar alle boekhouding en rekeningen van doe...

maar je kunt natuurlijk onderhandelen
    doe gewoon een bod en dan krijg je vanzelf hun tegen bod
    mochten ze het echt te weinig vinden dan zeggen ze dat wel hoor

veel succes!

15. Niet meer actief

de woning staat nu ietjes meer dan een jaar te koop

16. Female

Female Niet meer actief

ik zou zeggen... Ga éérst naar een fatsoenlijke hypotheekadviseur, leg alles op tafel, laat alles uitgebreid berekenen en ga daarna pas voor een huis kijken. Je moet toch eerst precies weten hoeveel je kunt lenen en wat de maandlasten gaan zijn? Pas dan kun je naar huizen gaan kijken,
    Lijkt me toch een betere volgorde.

Succes!

17. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    @Nijntje en Lunaatje
    Na die 10 jaar is inderdaad je hypotheek nog niet afgelost. 10 jaar is de rentevastpreiode. Na die 10 wordt je hypotheek opnieuw bekeken.

Als je de rente voor langere tijd vast zet, betaal je een iets hoger percentage, maar je hebt wel voor langere tijd zekerheid. Op dit moment is dat gunstig om te toen omdat de rente zo laag is.

@TS
    Ga naar je bank en laat je voorlichten. Er komen best veel dingen kijken bij het kopen van een huis, dus een beetje info van een iemand die er verstand van heeft, is geen overbodige luxe.

18. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Ook ik denk dat je met 700 euro aan de lage kant zit.

Maar waar moet je nog meer aan denken?
    Auto als je die hebt (daar gaat hier behoorlijk wat naar toe per maand) (ik reken hier nu zo'n 250 euro voor)
    Boodschappen (min 200euro per maand bij ons)
    Kleding
    Telefoon, internet (bij ons 50pm)
    Gas/water/licht/tv (zeker wel 250 pm bij ons)
    Verzekeringen (50 pm)
    belastingen (gemeente, waterschap etc) (60 voor gemeente, waterschap 15pm ongeveer)
    Ziektekosten (ook minimaal 200 euro pm)

Met 1900 euro per maand (en maandelijkse teruggave) zou je bij een netto hyoptheeklast van 700pm dus nog net iets overhouden om wat leuks te doen en kleding te kopen.

Misschien is het verstandig om een (echte onafhankelijke) financieel adviseur in te schakelen?

Kostenkoper kan je berekenen door koopprijsx1,10 dan zit je zo ongeveer in de goede richting.
    En als je gaan afdingen, ga dan onder de prijs zitten die je maximaal wilt betalen. Als je 200.000 wilt betalen, dan moet je daaronder gaan zitten met bieden. En er zijn genoeg mensen die het er af krijgen. Wij kregen ons huis met vraagprijs 160.000 voor 155.000 (inclusief kk was dit 175000 wat we aan hypotheek nodig hadden) en je hebt ook nog geld nodig om de woning eventueel op te knappen he...

19. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

May 28, 2007
    3,777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Heb je de kosten koper wel meegeteld?

Je kan misschien wel afdingen, maar 18000 lijkt me wel erg positief ingeschat.

20. lique80

lique80 VIP lid

Sep 18, 2006
    7,763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Probeer mijn antwoordt hier en daar nog even toe te lichten. Want je krijgt zoveel reacties.

Vaste lasten zijn vrij aardig uitgelegd, maar dan moet je natuurlijk niet denken aan kleding en uitgaan enz. Das allemaal extra.

700 euro hypotheek is mogelijk als je een (groot) deel aflossingsvrij neem. Ik weet het zeker, want ik betaal dat nu ook.

Ga inderdaad eens langs bij een hypotheekadviseur, die bekijken gratis je mogelijkheden enz.

Share This Page