Hoi Beetje lastige titel hoe omschrijf ik dit We hebben een pup; pip! de kinderen vinden het super ze is nu een week bij ons. Ze gaan smorgens al vroeg naar beneden om de bench open te doen en pip buiten te laten plassen dit gaat heel goed ik kom er dan meestal gauw achter aan binnen 5 min maar nu lees ik overal dat je een kind en een hond niet alleen mag laten zeker niet tot 12 jaar omdat ze een kind zien als een lagere rang? onze jongens 5 en 7 spelen heel leuk met haar, zijn lief voor haar, en laten haar met rust als ze slaapt of in haar bench zit, gelijk aan geleerd en ook niet bij eten en drinken van pip komen. ik loop wel eens weg om de was aan te zetten boven wat te pakken of mezelf nog gauw aan te kleden. maar hoorde net op puppycursus dat dit echt niet meer mag! ik ben benieuwd hoe anderen dit met een pup deden/doen of met een hond en kinderen. Hoor graag jullie reacties
dat je kinderen alleen zijn met de pup een paar minuten is nou eenmaal niet te voorkomen. ze zijn oud genoeg om te leren dat hondjes niet altijd alles leuk vinden en dat ze idd lief moeten zijn. ik zou juist wel ze bij het drink en voerbakje laten om baknijd te voorkomen. je wil niet dat een van de kinderen er per ongeluk aan zit en dat het hondje dat een knauw geeft. wij hadden vroeger altijd honden en mijn vader wilde juist altijd dat als we een pup hadden dat we er zo gek mogelijk mee deden, binnen de perken natuurlijk, zodat het voor de hond normaal was als er even gek gedaan werd. toen mijn broer een paar jaar terug een hond kreeg wilde hij ook graag dat ik veel kwam met dl en dan moest ze ook nog even gek met hem doen. de hond is heel lief voor haar en ze weet dat als ie een grom geeft hij met rust gelaten wil worden. ik denk dat honden vooral van de baas leren wat hun plek in het gezin is.
Het is denk ik ook meer dat kinderen de lichaamstaal van een hond niet goed kunnen 'lezen' (veel volwassenen hebben er ook bar weinig kennis van valt me op) en dan kunnen ze ook nog wel eens over de grenzen van een hond(je) heen gaan of elkaar verkeerd begrijpen. Alleen laten plassen, is dat op een groenstrook tegenover jullie huis of een plek waar ze weinig honden tegen komen? Weet je kind wat het moet doen als honden aangelijnd gaan vechten? Sommige honden grijpen ook puppies en niet iedere baas is zo oplettend. Denk niet dat je wilt dat je kind verstrikt in de lijn tussen vechtende honden in komt. Als je weet dat je kinderen de hond met rust kunnen laten, kun je op die leeftijd prima even de wasmachine aanzetten, kliko buiten zetten, je tanden poetsen etc. Hoe ouder de hond en de kinderen, hoe makkelijker dat vaak gaat. Mijn kinderen zijn 6 en 8. Zijn ook vaak alleen beneden met de hond, maar die is ook al volwassen. Het is een lief beestje en doet niets, maar het blijft toch een dier wat anders werkt dan een mens, dus als ze alleen thuis zijn, moeten ze de hond van mij met rust laten.
Ik zou de rangorde niet te letterlijk nemen. Ja, sommige rassen en honden zijn er gevoelig voor. Maar zoals je het nu beschrijft zou ik er geen probleem in zien en van maken. Zolang de kinderen rustig met de pup omgaan en niet hardhandig zijn is er niets aan de hand. Hier in huis gaat iedereen met respect met elkaar om. Dus ook honden (we hebben er 2) en kinderen. Toen de kinderen klein waren en dus ook op de grond lagen op een kleed met knuffels. Was het voor de honden gelijk duidelijk dat dat van de baby was en ze kwamen daar niet aan. Gingen er naast liggen meer niet. De kinderen zijn nu 4 en 6, de honden 13 en 11 jaar. En die zijn vaak genoeg samen beneden als ik wat anders doe. Ieder doet zijn ding, de kinderen spelen en de honden lopen, spelen of slapen. We hebben hier nog nooit 'gedoe' gehad. Zolang ze samen naast elkaar kunnen leven is dat prima. Uiteraard met regels, helemaal met een pup. En straks als de pup in de pubertijd komt kan het zijn dat de kinderen zich even niet met de hond bezig moeten houden. Gewoon omdat de hond grenzen gaat opzoeken en kinderen niet degene moeten zijn die de grenzen gaan bepalen maar dat moeten jullie als ouders doen. Verder heel veel plezier met jullie pup.
Bedankt voor jullie reacties! cactusje oke het is dus niet erg als ze een keer aan het voer of de voerbak zitten en pip eten laten geven? Jo79 inderdaad een hond lichaamstaal leren lezen is lastig. alleen laten plassen is bij ons op het gras achter het huis. de poort zit dicht en alles is omheind dus pip kan nergens heen en ik kan ze zien en horen dus ik vind dat dit gewoon moet kunnen. dank je duimpje! Ik vind het belangrijk dat de kinderen en pip met elkaar kunnen spelen of naast elkaar kunnen spelen, en inderdaad respect voor elkaar, ze weten dat ze pip niet op mogen tillen, met rust moeten laten als ze eet, drinkt of slaapt en in haar bench. Gisteravond voor het eerst puppycursus gehad en hun zeiden echt niet alleen laten met kinderen, jullie eerst eten dan de pup en regels opstellen! de rangorde volgen Kinderen mogen geen trekspellen doen, als de hond wint dan denkt deze sterker te zijn dan de kids en kunnen dit misbruiken ook zeiden ze op cursus dat een hond nooit boven op een kind mag zitten.? als ze op de grond liggen spelen met een autootje denk ik oke, dat hoeft ook niet en het gezicht is dichtbij tanden enz, maar als ze op de grond gaan zitten klimt pip op hun schoot om even geaaid te worden, snap niet goed wat hier mis mee is? Het uitlaten moet ik nu doen omdat ik haar leer om niet aan de lijn te laten trekken en goed mee leer te laten lopen, mn oudste vind het echt niet leuk want hij wil ook Pip uitlaten hoe deden jullie dit? Voor ons is het nieuw een pup, moeten en willen nog veel leren en we willen het zo veilig mogelijk houden maar vooral gezellig en genieten van elkaars gezelschap!
Dochter is 's ochtends in het weekend vaker een uurtje alleen met de hond, dochter is 5 jaar hond 3 jaar. Ze laten elkaar vaak met rust. Wanneer dochter beneden komt aait ze hem, als een van beiden er genoeg van heeft lopen ze weg. Dochter gaat de hond niet achterna oid, daar zijn duidelijke afspraken over. Ook hebben we haar geleerd dat een hond haar altijd moet kunnen zien als ze gaat aaien, ook vreemde honden na het vragen aan het baasje of aaien mag. Ze mag de hond af en toe eten geven. Hond moet eerst gaan zitten dan krijgt hij zijn eten. Dat doet hij ook bij haar zo. We zijn daar dan wel altijd bij in de buurt. Snoepjes geven doet ze ook, maar hij pakt het niet uit haar handen, ze moet het voor hem neerleggen dan pakt hij het. We hebben dat niet aangeleerd maar hij doet dat gewoon. Met spelen hetzelfde, ook al heeft zij een speeltje van hem, ze moet het voor hem neerleggen voordat de hond het wil pakken. Straks met de baby hen ik ook gelezen dat je de baby in het begin niet lager dan de hond moet zetten (letterlijk). Dus de maxi cosie niet op de grond zetten maar op een tafel of bank ofzo om kennis te laten maken.
Jij bent degene die alles aan de pup moet leren. Dus inderdaad jij laat de hond uit. De kinderen kunnen natuurlijk best ook een plasronde doen maar die moeten dan geen commando's gebruiken oid. Gewoon naar buiten, plassen en gezellig weer naar binnen. Wat voor ras hond is het? Jij bent de baas van de hond, de kinderen voor de leuk. Onze honden luisteren ook niet naar de kinderen. Al schreeuwen ze nog zo hard haha. En dat hoeft ook niet. Mijn kinderen lopen ook niet alleen met de honden over straat. En thuis ben ik er om een balspelletje te begeleiden oid. Het trekspel kan best hoor. Maar heel kort en snel stoppen. En niet altijd de hond laten winnen. Als je de hond 'los' aanleer dan worden die spelletjes wel makkelijk. Maar dan nog is het niet aan de kinderen om commando's aan de hond te geven. Dus dat soort spelletjes altijd onder begeleiding. Onze jongste van 4 en de hond van 11 doen ook wel eens dat soort spelletjes als ik er bij ben. Onze hond is sterker en dus is dat spelletje leuk maar ook gevaarlijk vanwege het extra bij happen van de hond om het speeltje goed vast te houden. Kinderen snappen dit niet. Vandaar onder begeleiding en optijd stoppen. Dan kun je beter zoekspelletjes of haalspelletjes doen met de hond.
Het is een jack russel pup. Ik ben bezig om een aantal regels op te schrijven de oudste kan het dan makkelijk lezen oke dus een plasronde zonder commando`s kan dus wel top!
wij hebben de honden die we gehad hebben altijd geleerd dat iedereen in het huishouden aan het bakje moet kunnen zitten. ook als de hond aan het eten was. het kan nou eenmaal ook per ongeluk gebeuren en de hond moet dat toelaten en niet zijn/haar eten beschermen door bijv een bijt in de hand te geven. de oudste was nog klein toen we zelf ook een hondje hadden en zij kon prima haar hand in het bakje steken als hij aan het eten was. vooral omdat ze toen nog klein was vond ik dat heel belangrijk want als je even niet op let en een kind wil met het botje spelen wat de hond dan heeft wil je natuurlijk niet dat ook een botje beschermd word en dan ook gaat bijten. dat is wel iets wat je meteen aan moet wennen zodat de hond het als normaal ziet als iemand aan het voerbakje zit.
Kinderen horen niet de baas te zijn van de hond. Dus alleen de grote bazen geven commando's. Zorg dat de hond altijd een plek heeft waar de kinderen niet mogen komen. Zorg dat de kinderen weten wanneer de hond aangeeft dat hij het niet leuk meer vindt (stand van de oren, grommen, weglopen etc). Honden waarschuwen van te voren. Pups nog niet echt dat duurt altijd eventjes. Qua eten. Zorg dat de kinderen alleen de koekjes geven. De hond en de kinderen moeten eigenlijk in alle omstandigheden het leuk hebben met elkaar. Het eten zelf gewoon altijd zelf geven tot de hond echt volwassen en dus stabiel is. Laat de hond met rust als hij aan het eten is. Baknijd is geen dominant iets maar onzekerheid van de hond. Als een hond eet, laat je hem gewoon met rust. Laat de hond even zitten als je hem eten geeft, dat bouwt een rustmoment in en geef je hond dan na een paar seconden aan dat hij mag eten. En dan loop je weg. Een jackrussel is erg leuk maar een klein ras. Probeer gelijk te zorgen dat hij zo min mogelijk gaat springen voor aandacht of iets anders. Nu is het misschien leuk maar het wordt echt irritant en niet gewenst gedrag. Wat later moeilijk af te leren is En verder gewoon niet te benauwend over dingen doen. Veel plezier maken en opvoeden haha.
een hond hoort onderaan de rang. kinderen staan boven de hond. dit leer je door paar simpele stappen aan een hond door eerst zelf te eten en de kinderen. daarna pas de hond. ook als je gaat uitlaten eerst de kinderen naar buiten, dan jij en dan de hond. stel ook grenzen. bijv jij en de kinderen mogen op de bank en de hond niet. dat is jullie mand. onze hond respecteert onze spullen en wij die van haar. ze is nu 3 en heeft nog nooit wat gesloopt op een telefoon kabel na, loopt naast of achter ons aan de riem etc. ze weet dat "wij"de baas zijn iedereen in huis mag gewoon aan de hondenbak komen. dit is niet van hem maar van ons en wij beslissen wanneer hij mag eten. we hebben dit vanaf puppy gedaan. zelf als hij aan zijn favoriet bot of speeltje knaagt en ik zeg af laat ze hem los. wel laten we haar met rust maar bijv de kat mag zelfs mee eten met haar. ze is totaal niet dominant de mand is een ander verhaal. dit is van haar. de kinderen mogen er niet in komen. dat is haar plekje om terug te trekken als ze dat wil en dat moeten we respecteren. een hond heeft wel een eigen plekje nodig . dit vinden de kids ook prima. ligt de hond in de mand en willen ze knuffelen gaan ze op het tapijt liggen en komt de hond als hij wil wel naar hun toe mijn kinderen laat ik wel alleen met de hond. zou wel afgekeurd worden hier vooral vanwege het ras. dat staat nogal slecht bekent helaas. (amerikaanse stafford) ze heeft nog nooit iets van dominantie getoond na mijn of de kinderen of andere huisdieren . zelfs vlinders die ze vangt met der bek laat ze weer der uit vliegen haha. Echt alleen bedoel ik mee dat ik boven de was ben doen of ben opruimen en hun beneden met de hond. Ik loop wel 1,5 a 3 uur per dag met de hond. ze is dus te moe om zich ergens druk over te maken en slaapt vooral of speelt met de kat in huis of de tuin.
Dit inderdaad. Wij hebben een flatcoat van 1,5 jaar. Al vanaf dag 1 dat ze bij ons is, luistert ze perfect naar mijn jongste zoon, naar ons luisteren hebben we met cursussen moeten leren. Mijn jongste is helemaal gek op dieren en elke hond, van chihuahua tot formaat paard luistert feilloos naar hem, heel maf. Ik laat mijn kinderen alleen met de hond, maar als ze loops (niet fit) of moe is zet ik haar apart zodat ze kan rusten.
Super lastig...want het klopt wat je hebt gehoord TS. Hier laat onze dochter de hond in de ochtend meestal even snel naar buiten ( bij ons achter een veldje) Daarna vliegt hij als een malle naar boven om bij mij te gaan liggen. Als je het niet erg vindt dat de hond naar boven gaat kun je daar ook voor kiezen...dat je hem aanleert om eerst naar jou te gaan. Maar dat moet je willen...ken genoeg mensen die een hond liever niet boven hebben.
Onze labrador is nu bijna 2 jaar en inmiddels laat ik mijn dochter en de hond rustig samen beneden. Wel met de instructie dat ze de hond met rust moet laten. Ze geeft de hond ook commando's en de hond luistert dan goed naar haar ( op de plaats, zit en blijf, in de bench enz) Uitlaten gaat niet, onze dochter is bijna 8 en Binta is veel te sterk, als ze de benen zou nemen vliegt dochter er achter aan en Binta is voor haar echt niet te houden. Ze mag haar wel eens vasthouden als een van ons er bij is zodat we haar snel kunnen over pakken als het nodig is. Aangezien jullie een klein ras hebben zou een puppy plasje voor de deur wel even kunnen.( ik ga dan uit van de voortuin) Maar zoals iemand anders al zei zou ik ze niet alleen zonder volwassene een wandelingetje maken omdat kinderen geen idee hebben wat ze moeten doen als het mis gaat tussen jullie hond en die van een ander..... Toen Binta nog pup was deed ik haar in de bench als ik even naar boven moest voor de was oid, voor hond en kind duidelijk dat ze elkaar met rust moesten laten en voor mij voor beide een veilig gevoel.
Oh, wat een cutie!! Wij hebben ook net een russel pupje erbij. Hebben ook een labrador/herder kruising. Wij hebben als stelregel dat de bench dichtblijft tot een van ons beneden is. En sowieso moeten de kids zich melden als ze wakker zijn en naar beneden gaan. Niet omdat ik bang ben dat het met de andere hond niet goed zal gaan, maar onze kids zijn 3, 4 en 6. Wil graag weten wat ze uitspoken. Ik zou mijn kids niet alleen met de pup naar buiten laten gaan. Ik ken zo'n beetje alle honden uit de buurt en weet dat er een paar felle rakkers tussen zitten met zwakke baasjes en allemaal looplijntjes.Vind ik ook geen fijn idee.