hoi dames, Ik krijg over 2 weken een keizersnede en ben dus even aan het voorbereiden daarop. Dus ik vroeg me af wat nu de voor- en nadelen van zo een keizersnede zijn. ik hoop gauw op jullie ervaringen met de keizersnede. groetjes
vraag maar wat je wilt weten heb 2 keer een keizersnede gehad 1e keer spoed en de 2e keer gepland stuur met maar een pb tje en leest mijn bevallingsverhalen maar van irene en maureen http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=51764 http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=54263 groetjes gerianne
Ik heb een gewone bevalling gehad. Maar tegen over mij op de zaal lag een vrouw die had een keizersnede gehad die ochtend. Zij had savonds dus al gelijk echt last van de wond de hechtingen drukte. Vrij snel vind ik dat. Ik daarin tegen die een knip had gehad ook met hechtingen kon nog goed lopen en had verder op dat moment nergens last van bij mij kwam het pas na een dag of 4. Maar ik denk dat het bij iedereen ook weer anders is.. de wond de ervaring de ruggeprik ga maar door.
Na twee dagen thuis ontsluiting en op de baarkruk eindigde mijn bevalling met een keizersnede. Lang verhaal kort: prima operatie, amper pijn (en de paracetamol wilde ik niet eens slikken, ben geen pillenmens) - de enige factor waar ik weinig rekening mee hield, was de vermoeidheid. Het blijft een ingreep, een buikoperatie natuurlijk. Maar al met al is het me goed eh... bevallen Ik wens je een mooie bevalling!
Ik heb een spoedkeizersnede gehad die ook heel goed is bevallen . Voordelen: - Je weet wanneer je je kindje in je armen krijgt bij een geplande keizersnede. - Je onderkant blijft ongehavend, dus geen ontplofte egel om Daphne Dekkers maar eens aan te halen. - Je mag de eerste tijd niet veel tillen, dus je kunt je man/vriend/ander slachtoffer de stofzuiger in zijn handen duwen en de strijk hoef je ook niet te doen. - Ik heb er niet echt pijn van gehad. Gaan staan was even onaangenaam maar niets onoverkomelijks. Nadelen: - Litteken, maar ze kunnen tegenwoordig wel netjes hechten. - Je moet even naar de uitslaapruimte, vaak zonder je kindje. Maar dat duurt meestal als het met jou goed gaat niet zo heel lang en anders gewoon gaan gillen "Ik wil naar mijn kind en wel NU" . - Meer infectiegevaar dan bij een natuurlijke bevalling. - Vermoeidheid.
Ik heb ook een ks gehad aangezien Quinten niet indaalde ondanks mijn volledige ontsluiting. Het is mij erg meegevallen. Ik moest inderdaad wel even naar de uitslaapkamer maar mocht daar na 10 minuutjes alweer gehaald worden omdat mijn bloeddruk keurig bleef. Ik had Quinten dus binnen 45 minuten op mijn borst liggen. Ik heb 's middags om 15.30 uur de ks gehad, en liep de volgende ochtend alweer zelf naar het toilet. Ik heb prima pijnstilling gekregen waardoor ik weinig pijn had. Na 4 dagen mochten we naar huis en toen nam ik alleen nog maar enkele paracetamolletjes per dag. Na ruim een week zijn we begonnen met wandelen en inmiddel sport ik alweer 4 weken! Helaas is de borstvoeding niet gelukt en ik vraag me wel af wat het aandeel van de ks hierin is (ze zeggen soms dat de BV daardoor moeilijker op gang komt). Kortom: Voordelen: - mijn onderkantje is ongehavend gebleven, hahaha. - nauwelijks pijn - ik merk nu helemaal niets meer van de ks Nadelen: - ik moest even naar de uitslaapkamer - BV niet gelukt - blaasontsteking gehad door de verblijfscatheter (maar viel erg mee, nauwelijks pijn alleen wat koorts) - op gang komen van de darmen was onaangenaam
Nadelen: totale conditie was weg, zelfs de trap op was zwaar. Voordelen: nog steeds ongehavende doos hahaha Mijn kindje had ik pas veel later op mijn buik (ik bleef ergens bloeden, dus dat moest goed dicht) maar hij was nog bloot (lag in een couveuse, lekker warm) en dat heeft voor mij alles goed gemaakt. Hij kwam alsnog bloot op mijn borst. Borstvoeding is hier wel gelukt, ondanks de keizersnede. Geef daarover je wensen goed aan! (en ik geef het nog steeds )
geen ervaring met kz...maar ik kan me zo bedenken idd dat je teminste controle houd over je sluitspier. Ik heb een flinke knip gehad...en daar weinig last van gehad ...maar ik kan echt niet meer sporten zonder inlegkruisje...het wordt langzaam wel beter maar het is in het begin echt niet leuk
Daar kan ik wel wat meer over vertellen: Normaalgesproken komt je borstvoeding op gang door de hormonen die tijdens de bevalling vrijkomen en doordat je kindje direct wordt aangelegd na de bevalling. Na een (geplande) keizersnede krijgt je lichaam dat signaal niet en is direct aanleggen van je kindje ook niet altijd mogelijk. Dus dan kan het zijn dat de borstvoeding niet uit zichzelf op gang komt. Ik wilde ook borstvoeding geven en heb dat aangegeven in het ziekenhuis. Ze hebben mij op de kraamafdeling goed begeleid daarin, door Daan zo vaak mogelijk aan te leggen en mij mijn borsten tussen de voedingen door extra te laten stimuleren met een kolfapparaat. Na een paar dagen was bijvoeding voor Daan nodig omdat hij te veel afviel. Ze hebben hem toen eerst dat hele kleine beetje moedermelk dat ik had gekolfd gegeven om hem te laten wennen aan de smaak, en daarna flesvoeding maar wel uit een cupje in plaats van uit een fles. Daarmee wilden ze voorkomen dat hij aan de fles zou wennen en daardoor de borst zou weigeren. Op dag vier kwam mijn borstvoeding pas goed op gang en had ik gigantische stuwing. Lolo Ferrari was er niets bij Uiteindelijk heb ik Daan bijna 7 maanden borstvoeding kunnen geven ondanks mijn keizersnede. Dus geef het aan in het ziekenhuis als je borstvoeding wilt geven, en vraag of men je erbij wil helpen. Groetjes, Wendy
Voordelen: -De operatie ging prima, geen centje pijn ofzo. -Kreeg heel veel hulp aangeboden. -Voel er nu niks meer van! -Litteken heelt meestal heel mooi, zie er zga niks meer van. -Alles 'daaronder' is nog intact. Nadelen: -Héél moe en érg pijnlijk soms, vooral bij het lachen! -Je mag je kindje meestal niet direct vasthouden.(maar ik geloof dat je daar in sommige ZH over kunt praten)Hier duurde het zo'n 1-1.5 uur En misschien niet echt relevant, maar wel vervelend; mensen bestempelen het soms als 'makkelijk' omdat ik niet heb moeten persen ofzo...Ja ammehoela de pijn die ik de 1e dagen had...M'n vader liet me per ongeluk lachen, ik kon hem wel vermoorden. Dus laat je niet door dat soort opmerkingen uit het veld slaan. (meeste mensen zijn heel meelevend hoor, maar toch)
Ja, dat is altijd vervelend als mensen zeggen dat je er geen moeite voor hebben moeten doen. Beetje jammer dat ze vergeten dat een keizersnede een buikoperatie is waar je daarna veel meer last van hebt. Ik heb het traject van weenen, ontsluiting, persen, vacuumpomp en daarna keizersnede gehad dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. Over 2 weken krijg ik nu een geplande keizersnede (te smal bekken). Voor een gewone bevalling en een keizersnede zijn er voor- en nadelen te bedenken. Succes met je keizersnede. Gr. Dora
hoi dames, Allereerst bedankt voor al jullie reacties. Het doet met goed om te lezen hoe de ervaringen van andere vrouwen zijn die een keizersnede hebben gehad, zo ik heb ik dan tenminste een beeld hoe het ongeveer in z'n werk gaat. En de voor-en nadelen zijn ook duidelijk omschreven door jullie. Ja, dat helpt mij echt bij het voorbereiden........nogmaals iedereen bedankt he. groetjes maysarah
voordeel keizersnee:dat het veiliger voor mijn kindje was ivbm onvolkomen stuit. nadeel keizersnee: al 2 weken op van de zenuwen om de operatie ,in mijn geval veel bloedverlies waardoor ik erg ziek ben geweest. 5 dagen in t ziekenhuis liggen. thuiskomen en de trap amper opkomen. niet zelf stofzuigen of zwaar tillen soms erg vermoeid concentratie is stukje weg. ben erg onzeker over mijn lichaam geweest ivbm duizelingen en wegvallen ivbm 1,5 liter bloedverlies. volgende bevalling weer in ziekenhuis ik wil nog wel ff doorgaan hoor!
hier een ongeplande keizersnede maar ik teken ervoor hoor...voor mij geen weeen meer, wat een hel was dat! Het herstel is gewoon wel veel langer en dat merk ik nu wel! En doe nou niet te veel want dan duurt het alleen maar langer weet ik uit ervaring! En dat onderkantje dat nog heel is.....JOEPIEEEEEEE Het litteken wordt trouwens super mooi (voor zover een litteken mooi kan zijn natuurlijk), had ik echt niet verwacht! Meis veel succes en ondanks alle voordelen die er genoemd worden onderschat het niet hoor het is gewoon een grote operatie!
Voordelen: - je onderkantje blijft netjes. Nadelen: - je moet wat langer in het ziekenhuis blijven ( in mijn geval 3 dagen) - je mag niet meer thuis bevallen. - herstel duurt langer. - ik heb nog steeds last van mijn wond als ik te zwaar til/ me te druk maak. - hier is de wond een lelijke plek geworden. En i.d. mensen zeggen vaak , zo jij hebt het lekker makkelijk gehad, ritje open en klaar.. You wish.. Mij is het erg tegen gevallen! Ik heb wel een spoed keizersnede gehad. Misschien niet echt wat je wil horen..Maar dit is mijn mening..
Ik heb een spoedkeizersnede gehad. Tja, kan er eerlijk gezegd weinig voordelen bij bedenken, maar een geplande lijkt me wel makkelijker dan. Voordeel: -onderkantje is nog heel -litteken is heel mooi gedaan, bijna niet te zien en heel laag op mijn buik nadelen: -veel bloedverlies, daardoor extra vermoeid -vond het erg pijnlijk, kon de eerste 3 weken niks zelf
Ik heb de eerste keer een spoedkeizersnede onder algehele narcose gehad. De narcose bleef erna heel lang hangen. De eerste 2 dagen zweefde ik op wolkjes. Ook veel napijn gehad. (mijn eigen schuld, veel te veel gedaan.) De tweede ook een spoedkeizersnede, maar die keer met ruggenprik. Is mij heel goed bevallen. Om kwart voor 7 's ochtends kwam Isa eruit, 's avonds 9uur stond ik weer naast mijn bed. Heeft er waarschijnlijk ook me te maken gehad dat een gedeelte van buik al gevoelloos was, scheelde een hoop in pijn. Ik ben ook heel snel hersteld. Donderdag keizersnede, zondag thuis, maandag de eerste was zelf gedaan. Ik had een waardeloze kraamverzorgster. Ik ben trouwens direct naar de afdeling gegaan, ik wilde niet naar de uitslaapkamer. Ook de borstvoeding was geen probleem, totdat ik thuis een ernstige keelontsteking kreeg. Voordelen: -Als je al veel rugklachten hebt, krijgt je lichaam niet zo'n zware klap te verwerken. -Als het gepland is weet je wanneer je je kindje in je armen kan houden. Nadelen : -De eerste dagen in het ziekenhuis -Langer herstel -Euh...eigenlijk kan ik verder nies verzinnen. Ik heb nu ook redelijk goede begeleiding. En een tip die ik kreeg van een co-assistent. Een geboorteplan opstellen! Dat kan je daarin aangeven hoe jij wilt dat alles verloopt. Netals bij een gewone vaginale bevaling. Ik heb hem ook pas gemaakt en moet hem de volgende keer meenemen.
Ja ik teken er ook weer voor hoor. Wat een verademing zeg, die spuit in je rug. Eindelijk geen pijn meer. Nadeel is dan wel weer dat je de eerste paar weken echt maar vrij weinig kan, en je je conditie echt weer op moet bouwen. Ik was na 300m lopen echt helemaal kapot.