Ff kwijt zijn :(

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Snowy82, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Bah, soms mis je je geboorteland best :(
    Ben 4,5 jaar geleden verhuisd naar Zweden om bij mijn vriend te wonen. Ben nu 9+ (10w) zwanger en ik krijg mijn eerste echo pas als ik 14 weken ben :( Ze kijken hier in Zweden ook niet naar het geslacht met 20 weken :( Je moet hier dat via een privaatkliniek doen en dat kost dan ongeveer 95 euro. Ik weet niet of ik een echo rond 12 weken ga bestellen, gewoon omdat ik wil zien of het er allemaal goed uitziet van binnen, weet niet eens of het hartje al klopt en wil niet wachten tot week 14 eigenlijk :(

2. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Lastig zeg!

Veel sterkte met wachten in ieder geval!

3. eva33

eva33 Actief lid

23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Snap dat dat vervelend is! We mopperen wel eens op Nederland, maar we hebben hier ook wel veel dingen erg goed geregeld.

Ik kon zelf met 9 weken al terecht voor het hartje en vond dat erg fijn. Waarom doen ze dat bij jullie pas zo laat?

Sterkte in elk geval met wachten, de eerste weken duren al zo lang. :(

Groetjes Eva

4. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Oh dat is ook vervelend zeg! Inderdaad die eerste weken duren al zo lang en zijn zo onzeker. Ik denk dat ik zelf wel eerder een echo zou laten maken, ook al moet je het zelf betalen (als je het geld ervoor hebt natuurlijk)
    Waarom kijken ze eigenlijk niet naar het geslacht? Doen ze dat ook niet als je er specifiek om zou vragen? Dat lijkt me niet zoveel moeite toch bij zo'n uitgebreide echo.
    Wel vervelend hè als je in een ander land bent en je tegen dit soort dingen oploopt, ik weet het, ik woon zelf ook in het buitenland.

5. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Ze kijken hier niet naar het geslacht want ze vinden dat niet belangrijk en als eentje het wilt wilt de andere het ook en dat kost te veel tijd en geld zeggen ze.
    Geboorte sterfte ligt hier in Zweden heel laag, maar we krijgen maar standaard 2 echo's.

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

In Nederland is het ook standaard 2 echo's. Vandaar dat wij in week 28 ook nog een pretecho hebben laten maken (was ook iets van 80 euro). Daar kun je natuurlijk ook voor kiezen (kun je meteen het geslacht zien)..
    Maar de eerste echo is wel erg laat zeg. Daar zou ik ook wel veel moeite mee hebben. Succes!

7. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Goh... zit ik hier te miepen dat het zo lang duurt, 4 weken tussen twee afspraken! Ben vreselijk verwend met de 3 echo's die ik al heb gehad ;) maar kan toch niet wachten tot 4 juni, ga ik weer naar het hartje luisteren. Mijn ongeduld/onrust komt gewoon omdat ik nu helemaal niks voel, ben alleen een beetje dikker en wat meer moe...

Ik zou ook als het kan eerder een echo aanvragen, zou echt niet tot de 14e week gewacht kunnen hebben!

8. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Dat duurt dan inderdaad nog even. Kost iedere echo 95 euro of kun je er al goedkoper 1 laten maken? Anders kun je dat misschien doen zodat je zelf alvast een bevestiging hebt.
    En mocht je na de 16 weken nog in Nederland komen dan kun je misschien bij een echobureau een pretecho laten maken. Voor alleen het geslacht bepalen zijn de kosten niet zo hoog.
    Overigens worden er in Nederland standaard geloof ik ook maar twee vergoed, tenzij je aanvullend verzekerd bent of er een medische indicatie voor is.

9. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    echo tot 10 weken kost ongeveer 75 euro en daarna is het 95. De voedvrouw wou niet eerder doen want ze vond dat er nog niet te veel te zien was. En verwees me door naar een privaat kliniek.
    Heb die dan ook vandaag gebeld en al gelijk een afspraak gemaakt voor nu donderdag mijn eerste echo, ze kijken dan ook hoelang ik al ben en luisteren naar het hartje, eindelijk kan ik dan met een gerust hart verder gaan. Word er toch vrij onzeker van als je niet weet hoe alles gaat :)

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Nou met 10 weken kun je behoorlijk wat zien. Namelijk of het hartje klopt. Lijkt me toch niet niks..??
    Maar gelukkig kun je donderdag terecht. Jammer genoeg kost het wel een hoop geld. Kun je dat niet declareren bij je verzekering?

11. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Vervelend he, al die kleine dingetjes die soms net iets anders kunnen zijn dan je in NL gewend bent.

Hier krijg je juist veel echo's, volgens mij veel meer dan in NL.
    Ik ben nu 22 weken zwanger en heb tot nu toe 4 echo's gehad, waarvan 1 een door ons zelf betaalde pretecho was. En dit is gewoon standaard, niet vanwege medische reden bij mijn zwangerschap.

Succes met wachten!

12. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Wat fijn dat je donderdag terecht kan. Met 10 weken is er al genoeg te zien. En een gerustgestelde aankomende moeder is toch ook wat waard?!

13. x0x0

x0x0 Actief lid

17 jan 2012
    114
    0
    0
    2 echo's dat is wel heel weinig?!

Ik woon in engeland, zit in de prive zorg voor 80euro per maand en krijg elke 3weken een echo en dat al vanaf 9weken.

Vervelend voor je, want ik kan me voorstellen dat je toch echt wel benieuwd bent of alles goed is.

En voor jou is het toch allemaal speciaal, voor die vrouw is t natuurlijk de normaalste zaak babies.

14. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Bij onze verloskundige is het standaard 4 echo's hoor. 8, 12,20 en 30 weken;)

15. Bailatamara

Bailatamara Actief lid

14 feb 2012
    207
    0
    0
    Zumba® geven!
    Balen zeg... Kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt. Zwangerschapsverlof is wel wat beter geregeld dan in Nederland toch?

16. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Ja je kunt hier iets van totaal 2 jaar vrij krijgen. Daarom was het voor mij zo moeilijk om werk te krijgen aangezien ik een vrouw ben in een bepaalde leeftijd zonder kinderen. Maar ik studeer nu en werk een beetje partime :) Maar voor studie krijg je ook betaald :)

17. eef80

eef80 Niet meer actief

Dat verlof 2 jaar kan duren en dat studie wordt betaald is wel heel netjes hoor! Daar zou nederland van kunnen leren!
    Mocht je in de komende maanden nog in nederland komen kan je in nederland ook een echo laten maken. Als voorbeeldje is er hier in de buurt in papendrecht (zeg maar even globaal regio rotterdam) een inloopspreekuur van pretecho's Dat zijn gewoon zwart wit 2D maar voor 25,-. Dat is voldoende om er achter te komen wat het geslacht is, hoe een kindje ligt en dergelijke. Misschien een optie voor je? Ik kan mij voorstellen dat in andere delen van het land dit ook te vinden is!

18. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Klopt, maar de keerzijde van de medaille is er helaas ook. Ik heb meerdere Zweedse vriendinnen en zij zitten momenteel allemaal zonder werk (of in ieder geval zonder opleidingsgerelateerd werk) omdat ze een bepaalde leeftijd hebben en ze dus nooit door sollicitatierondes heenkomen. ;) Reden? Tja, grote kans dat ze binnen nu en een jaar of twee er toch weer gemiddeld 2 jaar uit zijn..

Even ontopic: Snap dat je dit erg moeilijk vindt! Ga je misschien de komende tijd nog terug naar Nederland? Wie weet is het mogelijk om dan in die periode een geslachtsbepaling of pretecho te laten maken? Moet je natuurlijk wel voor betalen, maar sowieso een geslachtsbepaling kan hier wel veel goedkoper.

19. kalli

kalli Niet meer actief

Meid, ik begrijp zo goed hoe je je voelt!! In december heb ik een mk gehad, wij woonden toen nog in Zweden, ik heb toen zo'n beetje alle instanties in Stockholm gebeld, maar echt niemand wilde een echo maken of een controle doen om me gerust te stellen! Ik mocht pas naar het ziekenhuis komen als het echt helemaal doorgezet was, zodat ze konden zien dat ik "schoon" was in verband met infecties. Eenmaal in het ziekenhuis werd ik wel geweldig lief geholpen en vond ik de artsen echt heel erg kundig. Ergens begrijp ik hun instelling erg goed, als je niet zou weten hoe het in NL eraan toe gaat, zou je je er ook helemaal niet druk over maken.

Hier in Spanje, waar we nu wonen, kreeg ik bij deze zwangerschap met 6 weken een lichte bloeding en ben ik naar de eerste hulp gegaan. Ik kreeg direct een echo en gelukkig bleek alles goed. Standaard krijg je hier ook maar 2 echo's, mits je particulier verzekerd bent of complicatie hebt, ik heb er ondertussen al 15 gehad...

Hoe dan ook, nu ik zwanger ben mis ik mijn geboorteland ook, niet alleen vanwege echo's en zorg, maar ook omdat ik nu graag mijn familie in de buurt zou willen hebben. Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen en niemand kon me komen opzoeken. Gelukkig is mijn moeder gekomen toen ik uit het ziekenhuis kwam om hier in huis te helpen, maar ik heb staan te brullen als een klein kind toen ze weer wegging!

Trouwens, heb je niet toevallig een tripje NL op de planning staan? Anders zou je een (pret)echo in NL kunnen laten doen, ik las vorige week dat iemand voor 25 euro een geslachtsbepalende echo liet doen! Je zou een ook angelsound kunnen kopen, dan kun je zelf net zo vaak als je wilt naar het hartje luisteren :)

Het zal vast allemaal goed komen!

20. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dat is wel luxe! Bij ons doen ze alleen met 8 weken een echo met een goede reden (bloedverlies, eerdere miskraam). En anders zul je moeten wachten tot de termijnecho tussen 10-12 weken.
    En dan natuurlijk de 20 weken echo, maar die doen ze niet op de praktijk. En dan eventueel met 35 weken een liggingsecho.

@TS; Ik wist dat er in Zweden inderdaad een ruimere zwangerschapsverlof bestaat. Al vind ik 2 jaar eigenlijk wel erg overdreven.. Maar nog nooit bij stil gestaan dat werk vinden dan natuurlijk wel lastiger kan worden..

Deel Deze Pagina