Ik ben er een beetje vroeg mee, maar wie heeft er ervaring met een onderwaterbevalling en wil mij er over vertellen? Het lijkt mij nl erg fijn.
Hoi Jobijntje, Ervaring heb ik niet; ik ben van onze eerste in verwachting. Ook ik ben van plan een onderwater bevalling te doen. Voor zo ver je dat kunt plannen... Ik heb een bevalbad gehuurd en ik zie straks wel of ik daar in kruip of niet.
Hoi dames sluit me hier ook maar even aan- het lijkt mij helemaal super maar mijn vriend wil graag dat ik in het ziekenhuis beval en dan gaat het niet denk ik... ben benieuwd of er reacties komen van meiden die onder water zijn bevallen!
bij one eerste heb ik wel in bad gezeten tijdens de bavalling maar mijn weeen werden zo erg dat ik ze daar niet meer in kon opvangen plus dat naomi aardig bewoog in bad . Dat deed ze altijd als ik in bad lag. Dus kan je niet echt helpen maar lijkt me wel heerlijk. Jammer dat we nu geen bad meer hebben
Ik hoop je binnen een paar weken antwoord te kunnen geven. Ben nu 38 weken zwanger van de eerste en heb een bevallingsbad gekocht. Uiteraard is het altijd maar afwachten of de bevalling zo gaat lopen als je van te voren in gedachten hebt, maar mijn plan is om met de laatste centimeters in bad te gaan en daar de geboorte te laten plaats vinden. Ik beloof je dat als het lukt ik je laat weten hoe het was! x Queenie
In Duitsland bevalt zo´n beetje iedereen in het ziekenhuis. We hebben daar een rondleiding gehad en alle mogelijkheden zijn aanwezig. De VK is ook heel enthousiast over het bad. Ze heeft nog nooit een knip of en scheur gehad bij een badbevalling. Je mag erin tijdens het opvangen van de weeën, maar niet langer dan een uur. Dan moet je er even uit zodat je eigen temperatuur niet oploopt. Het ligt dan aan het verloop van de bevalling of de daadwerkelijke geboorte ook in bad plaatsvindt. Het is in ieder geval zo dat de meeste vrouwen goed kunnen ontspannen in het bad. Ze hebben trouwens gedempt licht in de kamer, wat ik ook prettig vind. Oja, en mannetje mag zn zwembroek ook meenemen . Ik kan je binnenkort vast meer vertellen!
Lijkt me ook wel wat, maar ik wil in het zh bevallen en in Nederland doen ze daar niet aan onderwaterbevallingen. Van een ander hoorde ik dat je in Belgie wel in het ziekenhuis in bad kon bevallen.
Hier hetzelfde. In ons ziekenhuis heb je wel een eigen badkamertje met een bad, maar daar moet je uit zodra je gaat persen omdat ze er anders niet goed bij kunnen. Ik vind het maar ouderwets dat het hier allemaal niet kan, en in andere Europese landen wel
Hier wel ervaring en voor de tweede bevalling is het nog even afwachten hoe het gaat verlopen, maar heb wel al een bad gekocht hihi. MIJN BADBEVALLINGS VERHAAL Op 16 maart 2007 ben ik uitgerekend van ons eertse kindje. We zijn dolgelukkig en we krijgen een zoon. Meteen wist ik dat ik graag in bad zou willen bevallen, dus meteen bij de intake van de verkloskundige gevraagd of ze hierin mee wilden gaan. Ik heb veel gelezen en gekeken hoe ik het moest aanpakken. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat je geen duur bad hoeft te huren of te kopen. Omdat ik al met 34 weken en weeenactiviteit werd opgenomen in het ziekenhuis zag ik bijna mijn badbevalling voor mijn neus voorbij gaan. Gelukkig bleef onze kleine zitten en hebben we vlak voor de 37 weken grens via internet een goedkoop opblaasbad gekocht, die stevige opblaasranden had en niet te groot van formaat was. Wel kochten we een nieuwe tuinslang zodat het bad gevuld kon worden met schoon water. Toen het bad met precies 37 weken werd bezorgd hebben we deze meteen opgeblazen en in de babykamer gestald. Het was een kleine babykamer dus hij stond gewoon tegen de muur omhoog. 14 maart 2007 2 dagen voor de uitgerekende datum Ik heb een afspraak bij de verloskundige en loop al bijna 6 weken met harde buiken die elke 5 tot 20 minuten langskomen. Hierdoor ben ik het totaal zat en zie het niet zitten om dan ook nog 2 weken overtijd te gaan lopen. De verloskundige had vorige week al beloofd dat ze me deze keer zou strippen, ik had immers al 6 weken lang 2cm ontsluiting. Eenmaal bij de verloskundige had ik een invalster en zij wilde zich aan de regels houden. En die regels houden in, pas na 41 weken strippen en ik was nog niet eens 40 weken. Toen ik vertelde van mijn afspraak met de verloskundige vorige week kwam ze nog met argumenten als, je krijgt er misschien alleen maar voorweeen van omdat je nog niet overtijd loopt, maar die had ik toch al 6 weken dus ik vond het de moeite waard om het te proberen. Toen zei ze, ja maar je moet wel ontsluiting hebben, blijkbaar las ze eroverheen, want ik liep al 6 weken met 2 cm ontsluiting, dus zei dat dat geen probleem zou zijn. Ze zei dat ze me wel wilde toucheren en als het mogelijk was zou ze me strippen. Al snel besloot ze dan toch om me te gaan strippen. Ik ontspande me zo goed als ik kon en toen ze vroeg of het pijn deed zei ik van niet, al was dat niet helemaal waar. Gelukkig was ik zo ontspannen dat ze me geloofde. 17:00 terug op de fiets naar huis. Daar duik ik achter de laptop om forumvriendinnen op de hoogte te brengen. Ik word nog gebeld door 1 van de meiden rond half 7 en ze hoort aan mijn stem dat ik steeds zwaarder ga ademen. Nog steeds de harde buiken die ik al had, alleen nu weer elke 5 minuten. Na een tijdje aan de telefoon zegt ze nog, volgens mij ben je de weeen gewoon al aan het wegpuffen. Ik hang op en besluit te gaan timen. Een half uur lang komen ze elke 5/4 minuten. En daarna komen ze al snel elke 3 minuten. 19:00 besluit ik dat t nu dus wel echt begonnen moet zijn, aangezien ze ook pijnlijker worden. Ik besluit mijn vader te bellen dat hij de videocamera moet brengen, want dat was er nog niet van gekomen. Ze zijn er rond half 8 en ik sta dan net een kwartier onder de douche. Wanneer ik tegen 8 uur uit de douche kom zijn de weeen toegenomen en heb ik vooral last van beenweeen. Mijn ouders zijn er nog steeds en zien dat ik het steeds zwaarder krijg dus vertrekken weer richting huis. 20:00 Stefan belt de verloskundige dat ik begonnen ben en ze zullen over een uurtje komen. 20:30 Ik schrijf nog even snel op het forum en op msn dat ik bezig ben met de bevalling. Inmiddels krijg ik het heel erg zwaar, loop tussen de box en het keukenhekje heen en weer te ijsberen en hang eroverheen tijdens de hoogtepunten van de weeen. Ik heb nu been, buik en rug weeen en heb het enorm heet! Alle kleren moeten uit en af en toe ga ik tegen de deur aan staan voor verkoeling. 21:15 Het is al een uur en een kwartier geleden en de verloskundige is er nog steeds niet. Ik word een beetje boos op Steef dat hij NU moet bellen, want ik trek het niet meer. 21:30 de verloskundige komt aan met de stagiare en zien duidelijk dat ik bezig ben. Ze luistert eerst naar het hartje, met onze zoon gaat het goed en gaat me dan toucheren. Ik zit nu op 3a 4 cm ontsluiting. Ze gaat uit van 1 cm per uur en wanneer ze vertrekt om 21:45 zegt ze dat ze rond half 2 vannacht terugkomt. 22:00 de verloskundige en de stagiare zijn net een kwartier weg wanneer ik naar de wc moet om te plassen. En wanneer ik in de wc pot kijk schrik ik enorm, want ik ben heel veel bloed met dikke stolsels en klodders verloren. Ik besluit niet door te trekken en zeg dat Steef met spoed de verloskundige weer moet bellen. Ze waren net thuis gekomen en keerden dus meteen weer om. 22.15 ze komt binnen en constateerd dat ik inderdaad veel bloed ben verloren. Ik zie haar bezorgde gezicht nog richting de stagiare, ze luistert snel naar het hartje van onze zoon en die doet het goed. Dan toucheerd ze me en ik zit inmiddels op 6/7 cm. Dat is dus ruim 3 cm meer in een half uurtje tijd. Ze vraagt of ik nog steeds in bad wil bevallen en zeg ja. Ze besluit dan om mijn vliezen te breken om het wat sneller te laten gaan. Wat een enorm naar gevoel om getoucheerd te worden tijdens een wee!!! En het breken van de vliezen was ook een enorm rot gevoel waar ik nog steeds kippenvel van krijg als ik er aan terug denk. Stefan rent naar boven, hij vult het bad en tegelijkertijd blaast hij de randen nog iets harder op. De verloskundige belt het kraamzorgburo en zegt dat het snel gaat. Ik ga met een zeiltje tussen mijn benen de trap op naar de slaapkamer waar het bad staat. 22:30 Ik stap in bad en vind het heerlijk! Het warme water doet me erg goed en ik kan me ineens heel erg makkelijk bewegen en omdraaien. Wat een verademing! De beenweeen voelen direct minder pijnlijk aan. Maar door de weeenstorm waar ik in zit en de pijn die ik heb word ik zo ontzettend misselijk dat ik over de rand overgeef. Ik ben helemaal in mezelf gekeerd en er komt geen geluid uit me. Inmiddels is de kraamverzorgster gearriveerd. De verloskundige vraagt of ik het oke vind als er nog een verloskundige bij komt die wel bij de badbevalling aanwezig zou willen zijn. Ik vind het geen probleem dus ze belt meteen haar collega. 22:45 De andere verloskundige is uit dr bed naar mij toe geraced omdat ik zo snel ging en ze wilde er graag bij zijn. En dan moet ik ineens poepen, oftewel ik heb persdrang. De stagiare toucheert me en zegt dat ik op 9 cm zit. Dat is even een flinke tegenvaller, want het wegpuffen van de persweeen is enorm zwaar. 23:00 Stefan gooit er weer een emmer heet water bij om de temperatuur netjes op 37 graden te houden. Dan word ik weer getoucheerd en ik blijk volledige ontsluiting te hebben en mag dus gaan meepersen. Bij de eerste 2 persweeen probeer ik vaginaal te persen, maar dat schiet niet op. Dan hoor ik ergens in de verte dat Mitchel het zwaar heeft als ze zijn hartje beluisterd. Ik schrik ervan en de oerkracht komt in me omhoog. Ik pers met alle kracht wat ik heb en dan duurt het 3 persweeen voor Mitchel eruit is. Ik word ook geholpen door de stagiaire die op mijn buik duwt. 23:27 Mitchel Coven is geboren!!! Tijd om bij de onderwatergeboorte stil te staan is er niet omdat hij paars ziet en het zwaar had. Zijn hartslag bleek terug gezakt te zijn naar de 60 slagen per minuut. Dus snel boven water gehaald waar hij gelukkig al snel begint te huilen. De verloskundige houdt hem omhoog zodat ik hem kan bekijken en hij kijkt me met grote ogen aan. Dan wordt de navelstreng door Stefan doorgeknipt en kan ik mijn zoon vasthouden in het water. Hij is meteen rustig en kijkt lekker rond. Nadat we allebei een beetje zijn bijgekomen wordt Mitchel gekeurd en ga ik uit bad en droog me een beetje af en sla een strandlaken om me heen en ga op bed liggen. Daar krijg ik een prik in mijn been en volgt de mini bevalling van de nageboorte. Dan vragen ze me of ik verdoofd wil worden voor een hechting. Nou die ene hechting zal vast net zo fijn aanvoelen als de verdovingsspuit, dus doe maar zonder zeg ik. En eigenlijk voelde ik er bijna niks van. Mitchel is nu helemaal goedgekeurd en wordt aangekleed en de kraamverzorgster helpt me onder de douche. Ik douche even snel en ga dan lekker in pyama op bed liggen waar ik Mitchel in mijn armen krijg wat een bijzonder mooi en onwerkelijk gevoel! De verloskundigen lopen heen en weer naar beneden, maar wat ze precies doen weet ik niet. De kraamverzorgster heb ik al even niet gezien omdat die beneden bezig is en ik had geen zin om haar te roepen. Want een kraamverzorgster die alleen maar zegt kon je niet tot morgenvroeg wachten, nu moet ik midden in de nacht komen en meer van dat soort opmerkingen plaatst, waar zelfs de verloskundige raar van staat te kijken met een wenkbrauw omhoog, hoef ik niet in mijn buurt te hebben. Dus ik besluit Mitchel zelf aan te leggen en hij pakt meteen de tepel goed en laat niet meer los voor hij lekker gedronken heeft. De verloskundige kwam weer boven en zei al, zo wat dacht je, ik doe het zelf allemaal wel? en ik kreeg een grote glimlach. Toen namen de 2 verloskundigen en de stagiaire afscheid en heel snel daarna vertrok ook de kraamverzorgster met de mededeling dat ik morgen een andere kraamverzorgster kreeg. 00:30 En toen waren we met zijn drietjes Stefan heeft in de tussentijd al de slang in het bad gegooid en uit het raam gehangen. Daar liep het bad leeg in de put achter ons huis. Binnen no-time was het bad weer leeg en liet Stefan de lucht eruit lopen en was alles weer opgeruimd. Vol trots belden we mijn ouders en schoonouders, die natuurlijk meteen wilden komen, want ze waren immers nog wakker omdat ze al het vermoeden hadden dat ik zou bevallen die nacht. 01:00 Toen stond de slaapkamer weer vol met de trotse opas en omas. Ze bleven gelukkig maar een klein half uurtje zodat er weer rust in huis was en we konden genieten met zijn tweetjes van onze zoon!!! Stefan is ontzettend moe, want die was vanochtend om 5 uur al aan het werken. Voordat hij zijn ogen dichtdeed heeft hij de laptop nog naast mijn bed neer gezet. Vol adrenaline en mijn zoontje die op mijn buik slaapt in plaats van in mijn buik, kan ik natuurlijk niet slapen. Dus ik pak mijn telefoon en stuur iedereen een sms om het grote nieuws te vertellen, want wat ben ik trots! En vervolgens duik ik op het forum om daar ook het grote nieuws te vertellen. Waar ik midden in de nacht al berichtjes krijg van de meiden die toch nog even wilde kijken of ik al niet bevallen was haha. De nacht gaat voorbij, de zon komt op, maar deze keer worden we (nou ja Stefan dan ;D ) wakker als ouders! http://img254.imageshack.us/img254/9691 ... ingqn0.jpg http://img56.imageshack.us/img56/6260/b ... ng2qt7.jpg http://img520.imageshack.us/img520/8536 ... ng3fe6.jpg http://img165.imageshack.us/img165/9617 ... ng4ox4.jpg http://img145.imageshack.us/img145/271/ ... ng5uw8.jpg http://img211.imageshack.us/img211/7081 ... ng6us1.jpg
Hoi Mama Joyce en de anderen. Bedankt voor je verhaal Mama Joyce, een mooi verhaal je hebt talent voor schrijven! Ik ben ook erg benieuwd naar de verhalen van de anderen, succes en ik hoop dat jullie een voorspoedige bevalling hebben! Ik ben er nu wel van overtuigd dat ik een bad ga kopen, huren is veel duurder nl en het badje kan ik later weer opnieuw gebruiken. Al is het maar als zwembadje voor de kleine. Ik zou graag ook van de anderen willen weten wat voor bad je hebt gekocht/ gehuurd en of dit aan te raden is? (Zakt het niet in, blijft het warm etc?) Dat je hier in NL geen badbevalling in het ziekenhuis kan doen is iid erg ouderwets, net zoiets als het gedoe rondom de ruggeprik, hier in NL willen ze nu eenmaal graag dat vrouwen pijn lijden. tsss :x Maar toch heb ik gehoord dat het in sommige ziekenhuizen wel kan. Ik zal me er wel verder in duiken, heb toch nog tijd zat.
Het bad wat ik toen gebruikte kostte 18 euro, de rand bleef stevig staan. En met een half uur moest er weer een emmer met warm water in omdat de temperatuur bijna 1 graden was gezakt. Dit bad was niet zo hoog als een speciaal bevallingsbad, maar ik vond dit niet onprettig! Nu heb ik een bad gekocht van 32,50. Deze is wel een stuk hoger en heeft ook een stevige opblaasrand. Deze is qua afmetingen bijna gelijk aan de baden die als 'speciaal bevallingsbad' worden verkocht (een paar cm groter). Hieronder heb ik er een foto van toegevoegd, als je de site wil waar je die kan kopen kan je me een pb sturen http://img177.imageshack.us/img177/2306/badea6.jpg Van al dit soort baden met deze afmetingen koelt het water ongeveer 1 graad per uur. Het belangrijkste is om vlak voor de daadwerkelijke uitdrijving de temperatuur echt precies tussen de 37 en 38 graden te hebben.
Was ook wel mijn ideaal, in bad bevallen. Uiteindelijk heb ik met mijn bevalling 20 uur in de douche gezeten, ook heerlijk. Zou bij een volgende wel proberen in bad te gaan. In bijv. Polen is het ook heel gewoon om in bad te bevallen. Relatief minder pijn en minder ingrepen. In Duitsland heb je zo'n heel grote beurs, de Medica en daar hadden ze ook allemaal de meest geavanceerde baden en dingen voor moeder en kind (manlief moet daar elk jaar heen) Die je natuurlijk niet in NL ziet, ze komen er hier nu eindelijk achter dat het ook wel leuk is als vader, moeder en kind de eerste nacht samen in het ZH mogen doorbrengen. Ik snap het niet, wat is er nu moeilijk voor ziekenhuizen als ze een nieuwe moeder en kind afdeling maken even een bad plaatsen? @ ts, je bent er echt niet vroeg mee hoor. Nu heb je tenminste de tijd om een ziekenhuis of verloskundige te vinden die je verder kan helpen. Zou meteen gaan informeren, liever te veel dan te weinig informatie!
Mama Joyce, wat een mooi verhaal! Ook heel moedig dat je de foto´s met ons wilt delen. Ik ben nog niet bevallen. We wachten met spanning af. Hier moet je bij overtijd elke 2 dagen naar controle. Gisteren was alles nog prima...
Al vanaf het begin van mijn zwangerschap stond het voor mij vast om thuis in een huurbad te bevallen (mits er natuurlijk verder geen complicaties optreden). Dit wordt ons eerste kindje. In februari 2009 kan ik hopenlijk een antwoord geven op de vraag hoe dit bevallen is (letterlijk en figuurlijk). Ik heb er in het verleden veel positiefs over gehoord en gelezen, en ben benieuwd..................... Groetjes Charly
Bij mijn eerste zwangerschap wilde ik ook in bad bevallen, had alles al klaar staan, maar werd helaas opgenomen met zwangerschapsvergiftiging aan het eind. Dus toch een medische bevalling. Toen heb ik ook gevraagd hoe het zit met badbevallingen, maar bij dit ziekenhuis mocht je wel je bevalbad meenemen en daar opzetten, zolang het een poliklinische bevalling was (dus met je eigen vk), alleen niet zodra het medisch wordt. Je moet het dus gewoon even navragen bij het ziekenhuis. Deze keer ga ik ook weer proberen in bad te bevallen, maar eerst maar eens een bad uitzoeken
Ik heb bij de Oerbron een bad gereserveerd (het grootste ovale bad, zodat ik er helemaal in kan liggen) en hoop ook in bad te bevallen. Het lijkt me zo fijn, in water ben je altijd zo gewichtloos. Het lijkt me dat de weeen dan wat minder had aankomen, maargoed, dat valt te bezien op het moment natuurlijk. Als ik het niks vind ben ik er zo weer uit.
Vanaf het moment dat ik positief testte, wist ik zeker dat ik in bad wilde bevallen. Ik ben nu op zoek naar welk bad het beste is. @Mama Joyce, dus een gewoon opblaasbad is ook goed? Wil je mij de link geven van de site waar je dat bad vandaan hebt? Ik had al gekeken bij oerbron, maar daar zijn die baden zo duur. En wat heb je nog meer nodig? Slang, emmer..?
Ik heb ook bij de Oerbron een bad gehuurd, mèt een verwarmingselement om het water op temperatuur te houden. Anders is t zo koud in de winter... Op de website van de Oerbron staan verschillende baden. Ook opblaasbare die je kunt kopen. Als je even googled zul je er vast nog meer vinden. Ook hier in het ziekenhuis kun je in bepaalde situaties je bad meenemen om in te bevallen.
Ik heb ook een bad gehuurd om in te bevallen. Uiteindelijk is mijn dochtertje er niet in geboren, want ik moest alsnog naar het ZH omdat de onsluiting niet meer vorderde. Maar ik heb ongeveer 9 uur in het bad de weeën opgevangen en ik moet zeggen: ik kan het iedereen aanraden! Het was zo super ontspannend. Jammer van het ZH uiteindelijk, maar bij een evt. volgende bevalling zou ik weer een bad huren!