Onze basisschool staat eigenlijk op de grens van 2 wijken. Als je wilt spelen met een kind uit de andere wijk, dan ga je niet zomaar langs. Kan nl best 1,5 km verderop zijn. Bij ons worden dus best veel speelafspraakjes op school gemaakt. Wat we dan ook zien, is dat dat vriendje als een exclusief vriendje wordt beschouwd: ze staan er dan niet voor open dat een 3e of 4e kind dan aansluit. Want je hebt je best moeten doen voor dat afspraakje, en dan zou je je afspraakje moeten delen ook nog Vroeger bij ons in de straat ging iedereen ook naar dezelfde school. Hier kunnen kinderen kiezen uit zeker 5 scholen. Dus je weet ook niet wat buurtgenootjes al hebben afgesproken.
Ja, dat si dan heel anders. Hier in een klein dorp, van 700 x 300 meter. Bijna iedereen zit op dezelfde school, en kind is nooit ver weg. Behalve als dochter met iemand van 1 van de boerderijen wil spelen, dan is dat meestal na school mee, of inderdaad een afspraak maken in het weekend. Maar hier is ook weleens dat als ze na school met een vriendinnetje mee gaat, een 3e aansluit, dat is gelukkig geen probleem.
Hier zitten kinderen in de wijk op allerlei verschillende scholen, met buiten spelen komen die elkaar dus ook allemaal tegen - juist leuk vind ik, om ook buiten je eigen klas/school kinderen te kennen. En andersom hier op school ook kinderen uit andere wijken, dan dus wel afspraakjes plannen. Ik doe alleen niet meer aan dágen vooruit plannen. Vandaag regelen voor morgen; sure. Maar niet voor volgende week vrijdag. Weet ik veel wat er tussendoor nog gaat gebeuren… ik heb echt geen zin in ‘agenda-stress’ op het schoolplein of via whatsapp ofzo.
Moet zeggen dat wij altijd de zomervakantie skippen en juist in de mei en herfstvakantie weggaan en als het even kan in de voorjaarsvakantie ook. Kerstvakantie en zomervakantie zijn zo duur, dat wij daar dus 3x voor op vakantie kunnen.
Vroeger kende ik best wat telefoonnummers uit mijn hoofd.... nu ben ik blij als ik die van mezelf en mijn man kan onthouden..... Vooral in de tijd dat je nog maar 5 of 6 cijfers hoefde te onthouden. Overigens ken ik er nog steeds van een stuk of 6 uit mijn hoofd.... Een stratenboek in de auto... om de weg te zoeken in een plaats waar je voor het eerst kwam...
Het boekwerk om de route te zoeken in Frankrijk op vakantie, we rijden nu de kaart af ik moet naar kaart A540, *40 pagina's verder bladeren waar het dan weer verder gaat*
Ooh wil je dan ff doorgeven dat er wel wat meer kruiden op de chips mogen? Bij bv de bolognese..??? Dat is beduidend minder geworden in de jaren.. Helaas
Ik heb nog op een echte kleuterschool gezeten. Was de laatste categorie die in de 6e klas zat. Daarna werd het de basisschool. En uiteraard Flippo's!
Jaaa. Samen met de grote overzichtskaart. Vooraf de route intekenen en onderweg bijhouden waar je bent
hier ook. De meeste kinderen komen hier tegenwoordig gewoon via de achterdeur naar binnen om te vragen of C of N thuis is ze weten dat ik een hekel heb aan de deurbel die constant gaat
Ik was vandaag mee met het schoolreisje van de jongste, we moesten een gordel om in de bus. Dat hoefden wij vroeger echt niet. Goede zaak hoor dat dat nu wel moet
Bij de voetbal gewoon jongens en meisjes samen onder de douche.. Nu staan er jongens en meisjes in een boxershort onder de douche. Hetzelfde met omkleden.... achter de deur gaan staan om je zwembroek aan te trekken. Ik kom uit 1981, hier mochten we 1 x jn de maand uit, en kregen we gewoon bier bij de dancing... ( bestaat dat nog??)
Ik uit 85 maar kan met niet heugen dat we kleurcode bandjes hadden. Ik zat in de metalhoek overigens en dronk ook weinig anders dan bier.
Dat we alleen in het weekend een glaasje prik en chips mochten. Ships uit een koffiefilter dat wel. Door de week alleen thee, water of ranja. Elke dag heeeeel laaaaaang houdbare vanille vla. Altijd dezelfde. Op zondag zelf gemaakte pudding. Srv wagen voor de deur om boodschappen te doen . Zelf genaaide kleding aan (gemaakt door moeders) Betalen met guldens Elke maand 25 cent mee naar school voor een foster parent kindje Als de juf/meester een kruisje op de hand zette dan moest je thuis iets vertelen of je moest iets onthouden.
Saroma toetje in het weekend. In de kofferbak van de auto zitten. Tijdens vakanties lag de 1 op de grond in de auto en de ander op de bank en dat wisselden we soms om. Dat vonden we zo leuk, mocht alleen in de vakanties haha