Ik ben thuis bevallen. M'n bevalling ging heel snel, toen de vk voor de 1e keer kwam en me onderzocht had ik al 6cm ontsluiting en had ik er niet aan moeten denken om 20 min in de auto moeten zitten... Gelukkig wilde ik graag thuis bevallen. Alles vond ik prettig, in je eigen vertrouwde, rustige omgeving. Ik heb geen nadelen ervaren, dit ook dat alles goed is verlopen. Nadat m'n dochter is geboren rustig alle tijd om te genieten. Lekker onder je eigen douche, terug in je eigen frisse bed. En iedereen die altijd zeurt over dat het een zooitje is, dat is dus helemaal niet waar! M'n bed heeft geen schade opgelopen Alles word netjes afgedekt door de vk en kraamhulp. Wat ik trouwens een ontzettend voordeel vond dat m'n kraamhulp er de rest vd week ook was, dus dan kan je nog uitgebreid over je bevalling napraten. Aangezien je vaak de helft niet meekrijgt... Al met al een hele positieve ervaring en zou het bij een 2e zo weer doen
Juist, maar dan wordt het dus een medische bevalling. Maar als je een thuisbevalling gaat vergelijken met een ziekenhuisbevalling, moet je een vergelijk maken tussen thuis of poliklinisch bevallen, anders vergelijk je appels met peren. Bij een poliklinische bevalling wordt je gewoon bijgestaan door je eigen vk. In onze regio zelfs met de kraamverzorgster van het kraamzorgbureau dat je hebt ingeschakeld. Precies dezelfde personen dus die je thuis ook aan je bed zou hebben. Dat ze eerder geniegd zijn om te overleggen, vind ik alleen maar goed. Met zijn tweeën zie je minder snel iets over het hoofd dan alleen. Ik ben in het ziekenhuis bevallen. (poliklinisch) Het enige nadeel daarvan, vond ik dat je met weeën in de auto zit waar je niet echt een fijne houding kunt kiezen. En ik voelde me erg zitten in de rolstoel baar boven. Verder heb ik geen nadelen ervaren. Nu is het in "ons" ziekenhuis zo dat je gewoon een eigen voorbereidingskamer hebt (met bed, gewone stoel, zitbal en douche.) Er valt dus best veel te kiezen. Je bevalt in de verloskamer, waar er nog steeds valt te kiezen (bij een niet-medische bevalling dus!) want er staat een bed en een po-stoel. Het bed heeft steunen en er hangt een poster met allerlei houdingen die je kunt aannemen. Je hoeft echt niet op je rug te liggen. En dan kom ik gelijk bij het nadeel dat ik me kan voorstellen bij een thuisbevalling: Ik vond het juist fijn om op dat bed te liggen met het hoofdeinde omhoog (half zittend dus) en mijn benen in die vharmante beugels. Thuis zou ik, als ik op bed beval, echt alleen plat op mijn rug kunnen liggen. Hooguit wat kussen in mijn rug, maar daar zak je toch meer in weg dan bij een bed dat omhoog kan. Bovendien lijkt het me heel erg naar als je tijdens de laatste fase van de bevalling alsnog naar het ziekenhuis moet als er toch iets niet goed gaat. En ook als je ná de bevalling maar het ziekenhuis moet, lijkt het me erg rot. Een collega van mij werd vrijwel onmiddelijk na de geboorte van haar eerste in een ambulance geladen omdat ze gehecht moest worden (de schade was dusdanig dat de vk het zelf niet kon doen.) Haar man moest met pasgeboren baby maar zien dat hij in de eigen auto achterop kwam. Lijkt me echt vervelend, als je zo snel alweer van je kindje gescheiden wordt.
Ik wilde eigenlijk in het ZH bevallen op de open verloskamer. Maar mijn bevalling ging gewoon te snel. Op een gegeven moment had ik een weeenstorm, en wilde echt niet meer na het ZH rijden (25) min. Achteraf hadden we het ook niet meer gehaald. Voordelen: je bent lekker al thuis. Nadelen kan ik eigenlijk geen vinden, behalve dat we 3 dagen later hals over kop naar het ZH moesten ivm geelzucht. Miss als mijn zoontje in het ZH was geboren dat ze me niet naar huis hadden laten gaan.
Nadeel: als de vak het druk heeft kan het even duren...bij nr 1 was dit het geval, ze kwam en toen mocht ik al en 8 min later was hij er. Nadeel: bij nr 2 kreeg ik het HELLP syndroom post partus dus kon ik alsnog doodziek naar het ziekenhuis. Bij nmr 3 moest ik naar ziekenhuis ivm HELLP nmr 2 en vond het eigenlijk wel prima. Maar thuis is gewoon fijn, eigen spullen, eigen sfeertje, gewoon relaxed.
Bij de oudste kwam de vk pas terwijl ik al volledige ontsluiting had. Dus zou het automatisch een thuisbevalling worden. Helaas na ruim 1 uur persen toch nog naar het ziekenhuis. Werd een vreselijke rit van 25 min met de ambu naar het ziekenhuis. Daar aangekomen was ze binnen 5 minuten geboren. Was die rit met drempels en rotondes toch ergens goed voor. Vond alleen alles zo vervelend gelopen daar dat ik met de jongste absoluut weer thuis wilde bevallen. Dat is uiteindelijk ook gelukt. Alleen moest ik toch nog naar het ziekenhuis vanwege een totaal ruptuur. Werd wel even een jankmomentje hoor toen ik daar alleen in de ambu lag. En weer verliep alles zo vervelend in het ziekenhuis. Eerst was er een discussie over het wel of niet hechten op de OK. Kwam mijn man even later binnen,werd zonder pardon de wachtruimte in geloodsd want het was zo druk. Er was maar 1 verloskamer bezet en dat was waar ik lag maar ok. Mocht het eerste flesje ook niet geven want werd zo naar de OK gebracht. Dat duurde ook nog eens een uur. Snachts werd de kleine bij mij weg gehaald zonder mijn toestemming. Dacht dat ik gek werd toen ik bij kwam uit de narcose en ze was weg. Nee was blij dat het maar voor een paar uurtjes was en dat ik de volgende ochtend gelijk naar huis mocht.
ik ben onlangs thuisbevallen en er is niets wat ik niet fijn vond. De bevalling duurde 14 uur die erg heftig waren. Juist fijn om thuis te zijn omdat je gewoon je eigen douche hebt, je kan zelf een houding/ruimte vinden waar je de weeën opvangt. De intimiteit dat het thuis is, en dat ervaren met de verloskundige was heel prettig. Ik kon me daardoor totaal richten op de weeen en was niet afgeleid ivm een vreemde omgeving / onbekende mensen etc. succes
Ons zoontje is ook thuis geboren, alles is zonder complicaties verlopen! Ik heb echt een super vk en was haar zo dankbaar voor de goede begeleiding ik woon ook ongeveer 25 a30 min van eem zkh af maar dit was voor mij geen reden om voor een zkh bevalling te kiezen. Ik vond t zeer fijn om in mn eigen omgeving te zijn met mn eigen spulletjes en daarna gwn heerlijk in mn eigen bed kunnen vertoeven met onze kerngezonde zoon!