NAALDWIJK - Chris Zuur, een 24-jarige voetballer van de Naaldwijkse voetbalclub Westlandia, is donderdagavond op het veld overleden aan een hartstilstand. De selectiespeler stortte tijdens de training plotseling neer. Hij werd ter plekke gereanimeerd en ook ambulancepersoneel was snel ter plaatse, maar het mocht niet baten. De Naaldwijker is de tweede voetballer die dit seizoen bij Westlandia het leven laat. In oktober overleed spits Nees Pellikaan op 23-jarige leeftijd aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Chris speelde vanaf zijn zesde bij de populaire Westlandse club en stond bekend als een joviale, spontane knul. "Dit is verschrikkelijk. De tweede in zo'n korte tijd" , treurt een aangeslagen secretaris Chris Koehler. dacht eerst toen ik dit bericht in een flits, dit is vast gebeurd in zon vaag ver land.
Dit gebeurt vaker dan je denkt, en ook op die leefttijd. Nog niet zo lang geleden ( een dikke maand denk ik) is in Friesland een jongen van 25 tijdens een voetbal wedstrijd overleden aan een hartstilstand. Hoe dit komt..... ? : Ze denken aan pijnstillers die ze vermoedelijk genomen hebben voor het voetballen. Mijn vriend voetbalt ook, het zit me nooit lekker.
Ze vermoeden dat het te maken heeft met ontstekingsremmende pijn stillers ( nsaids), die dan ingenomen worden vlak voor een grote inspanning. Waarschijnlijk kunnen ze dan al iet goed tegen die pijnstillers,maar als het hart dan ook nog eens een keer heel hard moet rondpompen dan kunnen er problemen ontstaan. Bij de meesten van ons is er niets aan de hand, maar sommigen kunnen er niet tegen. Het probleem is dat paracetamol geen ontstekingsremmende werking heeft, en er naast nsaids eigenlijk geen alternatieven zijn, dan zwaardere (ontstekingsremmende) pijnmedicatie. Vandaar dat eerste keus middelen dan toch nsaids zijn, maar er kunnen dus nog behoorlijk wat bijwerkingen aan zitten. Dat wil niet zeggen dat iedereen daar last van krijgt, dat is per persoon verschillend. Vreselijk dat dat die jongen is overkomen, maar je hoort het idd wel vaker.
Tja, daar word ik ook wel weer even stil van. Heb een aantal jaar geleden hetzelfde meegemaakt bij de club waar ik achter de bar stond; jongen van net 30 ook hartstilstand. Hij was net getrouwd en had pas een heel mooi zoontje...Soms is het leven zo oneerlijk...
Sporten in gezond dat is waar. maar topsport is niet gezond. wat de topsporters doen dagelijks 8 uur trainen en dan nog per week een wedstrijd of 1of 2 spelen, ja daar krijg je dit soort dingen van. je vraagt teveel van je lichaam en vooral van je hart. lydia
Wat ik heb begrepen is dat deze jongen Chris Zuur al eerder last heeft gehad van z'n hart, maar dat onderzoeken toen (1 a 2 jr geleden) niets uitwezen! Dat hoor je vaker ...en dan ineens stopt het hart ermee !
Ik heb ook gehoord over die evt. ontstekingsremmende pijnstillers.. Heb deze zelf ook een aantal weken moeten slikken. Dit kwam toen ter sprake in het ZH. Is wel eng.. Maar topsport is nooit goed voor je lichaam, je vraagt te veel van je hart en té lang (week in week uit) Op een moment houdt je hart het voor gezien en stopt ermee.. Groetjes Kalush
het hoeft helaas niet alleen bij topsport voor te komen. Er is een amateurclub hier in het noorden, waar de afgelopen paar jaar door puur toeval al 3 jongens omgekomen zijn door een hartstilstand tijdens de wedstrijd. En dat zijn jongens die 1 a 2 keer per week trainen en 1 wedstrijd spelen. Vind het nu ook eng als mijn vriend moet voetballen. Ga hem wel zeggen niet meer te voetballen na zulke pijnstillers nu ik dit gelezen heb. groetjes
Het zijn de iburofen pilletjes die het doen. ontstekingsremmend dus. ik neem die pilletjes niet meer..
Hallo ik ben tineke,en ik vind ht een handige site, zeker voor mijn 2 kids maar wou ff ophelderen dat mn broertje niet aan de pijnstillers zat of nam. hieronder staat meer. ga nu ff handige tips opzoeken voor een 3 en 6 jarige Heden ten dage worden we steeds meer opgeschrikt met sterfgevallen binnen de voetbalwereld. Chris Zuur, een 24-jarige voetballer van de Naaldwijkse voetbalclub Westlandia, is donderdagavond op het veld overleden aan een hartstilstand Zuur had van zijn cardioloog te horen gekregen dat er niets mis was met hem. Een jaar geleden was de Naaldwijker in elkaar gezakt tijdens een partijtje tennis. Na een aantal onderzoeken speelde hij afgelopen weekend weer zijn eerste wedstrijd in tijden. Dit is verschrikkelijk. De tweede in zo'n korte tijd" , treurde de aangeslagen secretaris Chris Koehler. "Zijn cardioloog zei niets te kunnen vinden. Het zou wel tussen z'n oren zitten. Zoals je begrijpt maakt dit het voor de ouders en zussen van Chris extra pijnlijk."
tinosTineke, Ben je de zus (als ik het goed begrijp) van Chris? Gecondoleerd met het verlies van Chris. Ik had ook al eerder geschreven dat hij al "eerder" last had... Heel veel sterkte en kracht gewenst. Mirre