vraagouder betaald niet gob doet niets! Wat kan ik doen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door winnythepooh, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Ik heb een vraagje ik ben gastouder en een vraagouder heeft een achterstand van 2 maanden met een behoorlijk bedrag. Gastouderbureau doet gewoon niets! Kan ik hiertegen stappen ondernemen? GOB zegt geen deurwaarder in te kunnen schakelen omdat het haar dan geld kost. Is dat waar? Lekker makkelijk zo, waarom bestaan er dan gob's als ze hun werk niet doen!!! Ik ben echt ontzettend boos, ik wil mijn geld en ik heb daar recht op!

Dus nogmaals mijn vraag, wat kan ik doen? Kan ik zelf een deurwaarder inschakelen? Of kan ik misschien juridische stappen ondernemen naar het gob toe? Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt

2. sita80

sita80 Actief lid

10 dec 2009
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat klopt wel wat ze zeggen
    maar ze kunnen er wel degelijk wat mee
    jij moet gewoon zeggen je gaat nu betalen anders ga ik zelf maatregelen nemen tegen ze

je kan ook een zaak tegen ze aan spannen en die win je en kost jou dan niks
    even info inwinnen bij een adv.

succes

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Heb je al overleg gehad met de vraagouder? Ik zou rechtstreeks aan haar vragen waarom ze al twee maanden niet heeft betaald en wat ze daar aan gaat doen. Betaalt ze nu weer wel of is ze weg bij jou?

Heb je een contract afgesloten met het GOB? Dan zou je kunnen kijken wat daarin staat over dit soort situaties en wie verantwoordelijk is voor inning. Betalen vraagouders jou direct of gaat dat door het GOB? Als het door het GOB gaat dan moet het GOB jou blijven betalen en moeten zij zelf achter dat geld aan gaan lijkt me.

4. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.195
    177
    63
    NULL
    NULL
    Zelf werk ik ook als gastouder en het GOB hoeft jou inderdaad niet te betalen. Je bent namelijk niet in dienst van het GOB. Sterker nog, als jij zelfstandige bent en ondernemersaangifte doet bij de belasting zou je in de problemen kunnen komen als het GOB jou gewoon door blijft betalen. Je loopt dan namelijk geen risico meer en dat is een voorwaarde daarvoor.

Wat je zelf zou kunnen doen is in gesprek gaan met de vraagouder over de betaling. Vragen waarom de betaling zo lang op zich laat wachten, misschien gaat er ergens wat fout. Mocht je daar niet verder mee komen dan kan je besluiten om geen opvang meer te verlenen totdat er betaald is. Misschien heb je dan het idee dat je dan inkomsten misloopt, maar nu heb je ook geen geld. Het kan helpen om hiermee te "dreigen" tegenover de gastouder. Heb ik zelf ook al eens moeten doen en toen kon er opeens wel op tijd betaald worden. Laat het GOB je ook niet wijsmaken dat dit niet mag, je staat gewoon in je recht. En daarbij, je bent niet in dienst van het GOB dus je mag zelf beslissen wat je hiermee doet.

Succes ermee en hopelijk wordt je snel uitbetaald.

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Je kunt beter je energie besteden aan je vraagouder dan aan het gob! De vraagouder betaalt niet die is degene die je moet hebben. Ik ken de situatie ook: ook een een vraagouder gehad die wanbetaler werd. Alleen nam zij de benen en verhuisde. Met veel moeite haar nieuwe adres achterhaald, maar ze regeerde nog steeds niet.Omdat ze een kale kip was van wie niet te plukken viel (ene gat met het andere dichten, constant wisselen van baantjes, er gebeurde altijd wel iets waar ze weer niets aan kon doen en wat geld kostte). Heb ik het er bij gelaten: ik kan haar wel aanklagen (via het gob) en ik zal in het gelijk worden gesteld, maar dan nog heb ik niets aangezien zij niets heeft.

Inmiddels heeft de belastingdienst zelf achter zich aan en die hebbben meer mogelijkheden dan wij. Ik kreeg een boekhoudkundig onderzoek vorig jaar en toen kwam het ondernemingsrisico ter sprake, de mevrouw vond het niet zo leuk dat de kot werd gebruikt voor andere zaken dan netjes mij te betalen.

Als het kind nog bij je komt heb je dat nog als druk middel, maar als ze net is als de mijne boeit dat haar niets en vertrekt ze naar onbekende bestemming.

6. winnythepooh

Ik ga er nu zelf achteraan. Het kindje komt al een maand niet meer bij mij, vanwege betalingsachterstand. Bedankt voor de info...

7. Inge1973

Inge1973 Lid

22 jan 2009
    27
    0
    0
    Ik ben debiteurenbeheerdster van beroep (zit dus continu achter geld aan maar dan van bedrijven) maar wat je zou kunnen doen is het volgende:
    Stuur ingebrekestelling. Dit is een brief waarin je het verschuldige bedrag binnen bijv. 2 weken opeist. Zet in de brief dat dit de laatste mogelijkheid is om te betalen zonder rente en extra kosten. Zet er ook in dat mocht je de betaling bijv. eind juli (datum noemen!) niet op je rekening hebben staan dat je dan de vordering uit handen geeft aan een incassoburo en dat alle bijkomende kosten dan geheel voor haar rekening zijn.
    En mocht je haar email adres hebben en telefoonnr dan echt elke dag bellen en mailen. Een belletje kost je hooguit 5 minuten en een mailtje is zo getypt. En dan is het een kwestie wie de langste adem heeft....Succes

8. winnythepooh

Mijn GOB zegt dat ze zo'n brief al heeft gestuurd, ze antwoordt niet op mail en telefoon. Dus tot nu toe heeft nog niets effect gehad. Wat nu?

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

heeft ze wel geld of is het net als in mijn geval een kale kip?

10. winnythepooh

geen idee! ze heeft de keren ervoor ook gewoon betaald en ze heeft eind juni bij het gob nog een keer om de facturen gevraagt en gezegd dat ze direct ging betalen, maar dat is dus niet gebeurd...

11. Inge1973

Inge1973 Lid

22 jan 2009
    27
    0
    0
    Stuur in ieder geval zelf nog zo een brief. En blijf bellen, als ze d'r telefoon niet opneemt is het toch heel vervelend dat er steeds wordt ingesproken. Blijf mailen. En ik weet niet of ze dichtbij woont maar als je in de buurt bent, bel aan. En (maar dat is redelijk brutaal maar vaak wel effectief) als ze niet thuis is, bel aan bij de buren en zeg waar je voor komt. Dus dat je nog een flink bedrag van haar tegoed hebt en vraag waar ze is. Vervolgens mail sturen dat je de buren ook hebt ingelicht. Kortom, wordt zo irritant mogelijk.

12. winnythepooh

Ze heeft haar telefoonnummer denk ik veranderd, want krijg geen gehoor meer. Ik ben net bij haar aan de deur geweest en ze heeft de bel uitgezet en ze doet de deur niet open.:x:( Ook waren alle gordijnen enz dicht, je kan absoluut niet naar binnen kijken. Misschien is ze wel op vakantie?

Maar kan het GOB of ik nou wel of geen deurwaarder inschakelen? En zijn dan de kosten voor mij, gob of voor de vraagouder?

13. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Hoi,

Je kan altijd een deurwaarder inschakelen en die kosten NIET bij jezelf, maar bij de vraagouder leggen. Ik weet dit zeker ivm een situatie bij mij in de omgeving waar iemand op veel geld wachtte, die heeft een deurwaarder ingeschakeld op de kosten van de wanbetaler.
    Je hebt recht op je geld en de vraagouder moet afspraken nakomen.
    Succes!

14. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Je kunt inderdaad altijd een procedure starten en het invorderingstraject door een derde laten doen. Maar, als ze een kale kip is en de derde het geld niet op haar kan verhalen, dan zul jij uiteindelijk toch degene zijn die moet gaan betalen voor de procedure helaas. Want de proceskosten moeten wel betaald worden en ook de partij die voor jou gaat invorderen vraagt geld voor zijn werkzaamheden.

Tegenwoordig gebeurt dat steeds vaker. Bijvoorbeeld wanneer de persoon meer schulden heeft. Stel dat ze ook schulden heeft bij de Belastingdienst en er beslag door hen is gelegd, dan is er voor jouw vordering al geen ruimte omdat de Belastingdienst voor gaat. Of er zijn zulke hoge andere schulden, dat er in geval van beslag (door ponds-ponds-gewijze verdeling) voor jouw vordering niets over blijft. Dus, ook al heb je een vonnis.. soms kun je er helaas niets mee ;)

Kun je zelf een beetje inschatten wat de kansen zijn? Is haar financiele situatie bekend? Heeft ze werk, een partner met werk, ooit iets gehoord over geldproblemen? Misschien helpt het al door haar schriftelijk te benaderen en haar de mogelijkheid te geven om een regeling te treffen. Wie weet is dat (ook voor jou) voordeliger dan de andere optie en gaat ze erop in!

Deel Deze Pagina