leeftijd en beginnen met tellen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door FairyLaughs, 20 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Vanaf welke leeftijd begonnen jullie kindjes met tellen? En tot welk getal?
    mijn dochtertje kan nu sinds een maandje tot 10 tellen, (soms gaat het nog van 34678.10 haha)
    Wanneer gaan ze het echt begrijpen?

2. adi

adi Niet meer actief

Hier zijn ze ong 2-3 maanden bezig met 'tellen'. Niet altijd in de juiste volgorde hhihihi.

En sinds een paar weken weten ze ook wat het betekent. Als ze bijv vitaminesnoepjes uit de pot pakken zeggen ze: ééénnn, twweeee (en ze pakken dan 2). Zo ook met sokken, armen in de jas enz.
    Ze hebben ook een blokjes/stapel/stang, en daar passen dan telkens 4 blokken op. Die tellen ze ook bij stapelen. Maar verder dan 4 komen ze nog niet met 'echt' tellen.

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hij kan al een tijdje tot 10 tellen, in zoverre hij kan het opzeggen. Als hij echt telt, dus ik vraag hem hoeveel stippen er ergens staan, dan telt hij er standaard 1 te veel en hij wil nogal eens de 2 overslaan.
    Als ik hem snoepjes of iets dergelijks geef, dan zegt hij bij 1 wel netjes dat dat 1 snoepje is, maar vanaf 2 is het al veel snoepjes. Dus een heel goed besef is er nog niet.
    Hij vindt het meestal wel erg leuk, dus dat is al heel wat. Vooral verhaaltjes waarin het karakter telt vindt hij wel leuk, maar daar kent hij de tekst volgens mij gewoon na 2 keer, ik denk niet dat hij dan zelf telt.

4. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Grappig dat ik net dit topic lees.
    Vanmiddag waren we bij vrienden, en hun zoontje is nét 2.
    Mijn vriendin vroeg aan haar zoontje: "Laat S. eens horen hoe goed jij kunt tellen."
    Dus zij begint met voorzeggen, en het kind zei het na.
    "Nu jij Kenji!" zei ze toen.
    Mijn eerste reactie was ook van: "Ja doei, dat kan ie helemaal niet!"

Of ligt het aan mij dat ik dit wel overdreven vind?
    Je kunt het ook té erg stimuleren toch? ;)

5. Maia

Maia Niet meer actief

hier doet ze het ook al een paar maanden maar is het over het algemeen 123 8910 en de rest wordt vergeten ;) komt vanzelf.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Er zit natuurlijk ook weer een verschil tussen echt tellen en een riedeltje onthouden he ;)

Onze dochter begon met een jaar of 2,5 met het tellen van voorwerpen. Het riedeltje 12345 etc. kende ze toen al wel, maar begrip van cijfers was er dus nog niet voor die tijd.

7. FairyLaughs

Ja dat bedoelde ik et het echt begrijpen. tot 10 kan ze opzeggen, en echt tellen gaat dan tot 6 (snoepjes tellen enzo haha) maar dan wordt het al snel 8 en dan 10. Dat ze nog dingen overslaat.. maar dat is normaal dus met 2.5?

8. FairyLaughs

Ja ik weet het niet, als je merkt dat je kindje t leuk vind, dan kun je daar best een spelletje van maken zodat hij het leert.. maar als je kindje zelf nog geen interesse erin toont vind ik het wel overdreven om het erin te drammen.. maarja zo denkt iedereen er toch anders over..

9. Yelice

Yelice Niet meer actief

Mijn zoon is nu 3 en kan nu sinds september ongeveer in de juiste volgorde tellen en dan tot 15 ondertussen.
    Mijn dochter was veel sneller.
    Ik doe wel altijd met ze tellen zodat ze het spelenderwijs leren en dat werkt wel. Daar begon ik ook wel vroeg mee.

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier vanaf ruim 1,5 het riedeltje..
    En vanaf net 2 jaar ook het begrijpende gedeelte.
    Hij is nu met optellen en aftrekken bezig, hij loopt wel beetje voor.

Ik heb het trouwens totaal niet gestimuleerd, heb niet het idee dat ze het daardoor beter gaan begrijpen ofzo.

11. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

met anderhalf tot 17 tellen, maar kwam omdat mijn moeder onze trap op ging en altijd de treden telt met hem.
    met 2,5 vind ik het begrip er meer is dat hij dingen optel enz.
    gr brenda

12. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Akoestisch tellen tot 10 (het bekende riedeltje) kan ze inderdaad al een poosje. Ze begint nu ook synchroon te tellen. Dit lukt haar nu tot 6. Soms iets verder, maar dat hangt ervan af of alles op een rijtje staat of door elkaar heen staat. In dat geval telt ze af en toe dubbel en dan klopt het natuurlijk niet meer.

Het is heel verschillend hoe kinderen dit oppakken, maar meiden...dit HOEFT absoluut nog niet. In de klas krijg ik vaak kinderen binnen die het synchroon tellen nog niet beheersenen dat is ook ok. De meeste kinderen kunnen wel akoestisch tellen tot 10 op hun 4e. Ik heb in al die jaren nog maar 1 keer meegemaakt dat een kind dit nog niet kon.

13. Oreomama

Oreomama Actief lid

19 nov 2011
    146
    0
    0
    management assistent
    Almere
    Onze dochter was 2 toen ze een keer van het kdv thuiskwam en spontaan begon te tellen van 1 t/m 10. Ze sloeg toen nog wel eens een cijfer over en de 7 kwam standaard 2x in het rijtje voor. Ze is nu 3 en kan tellen tot en met 20 - in de juiste volgorde. Van haar beste vriendje op het kdv leert ze in het Engels tellen, af en toe slaat ze nog een cijfer over :). Vanmiddag in de dierentuin telde ze een aantal keren de dieren in een verblijf en dat aantal klopte ook: dus haar begrip voor cijfers begint er steeds meer in te komen.
    Ik denk wel dat je kind er aan toe moet zijn en als zij het leuk vindt om te doen dan leert ze het ook veel sneller (begrijpen).

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

mijn zoontje werd bijna 2, toen kon hij tot 5 tellen. toen hij net 2 was heb ik hem tot 5 in het spaans leren tellen en nu is hij 2 jaar en 4 maanden en hij kan tot 13 tellen.(niet altijd in de juiste volgorde hoor het gaat vn 1 tot 9 goed en daarna is het twaalf, elf enz ahha)

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    tellen en opzeggen is iets heel anders.

Mijn dochter kan al heel lang 1 t/m 10 opzeggen. Vanaf dat ze 2 was zeg maar. Maar echt tellen vind ze nog heel erg moeilijk.

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoontje telt op zijn manier van 1 tot 10 jaar. Hij is nu 2 jaar en 7 maanden

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb geen idee hoor wat 'normaal' of gemiddeld is.. Ieder kind is daar toch wel weer anders in. Ze zijn er in groep 1 behoorlijk mee bezig (tellen, doortellen, terugtellen etc.), dus is helemaal niet gek als het nog een tijdje zou duren. Ieder kindje zijn/haar eigen tempo ;)

18. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Het riedeltje van tellen kent ze al een tijdje, sinds een paar weken is ze ook echt aan tellen, tot 5 gaat het goed. Daarna wordt het lastig. Ze is trouwens van juni 2009.

19. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Tellen vanaf rond de twee jaar, iets ervoor denk ik.
    En inmiddels net drie herkent en benoemd hij de getallen tot 80.
    Hij had laatst mijn meetlint, zegt ie doodleuk. "kijk mam, hier staat vierenzeventig". Zo ook met pagina nummers, huisnummers, nummerborden, lijnbussen, prijskaartjes, folders etc.
    Maarja, hij noemt het alfabet ook op, spreekt ze uit in harde klanken en zachte (schoolse) klanken. Herkent losse letters als een woord of beginletter van iets.
    Dus inderdaad elk kind is anders.
    Zag trouwens laatst een interessante link met "gemiddelde" richtlijnen per leeftijd. Kom er even niet op..

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoonlief kon opzeggen tot 10 toen hij kon praten (19 maanden). Hij is echt gaan tellen met zo iets meer dan 2 jaar. Nu is hij zover dat hij kan 'zien' hoeveel stuks er liggen zonder met z'n vingertje te hoeven tellen (tot 5).
    Hij kan imiddels tot 100 tellen, alleen dertig, veertig en tachtig zijn moeilijk omdat niet gewoon 3-ti of 8-tig is.. verder snapt hij het systeem. Hij is 3 jaar en 3 maanden

Deel Deze Pagina