Ja hoor, ik ben weer de Evil Witch

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Storm, 31 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Gisteren op verjaardag bij mijn schoonvader. Mijn schoonmoeder kakelt op een gegeven moment dat mijn oudste bij hun rode kool heeft gegeten. Dat verwonderd mij, want dat weigert hij thuis pertinent. Nog nooit heeft hij dat weer willen proberen na die ene hap proeven van toen.
    Toen ik oprecht verbaasd vroeg hoe ze dat voor elkaar had gekregen kreeg ik nou niet bepaald het antwoord waar ik op zat te wachten. Met appelmoes.
    Bye bye verwondering, hallo ergernis. Want als ik ergens de pest aan heb, nog meer dan aan iets niet willen eten, is dat het wel eten maar dan met appelmoes.
    In mijn ogen heeft mijn zoontje dus geen rode kool gegeten, maar appelmoesprut waar toevallig ook rode kool doorheen zat. Tja, dat ik daar zo over dacht, konden zij ook niks aan doen. (Inmiddels was de rest van de familie het roerend met hun eens). Want mijn man en zijn broer aten vroeger ook overal appelmoes bij. Want zegt mijn schoonvader vrolijk: met appelmoes wordt alles lekkerder.
    Waarop ik eruit flap dat hij dan de volgende keer ook wel gewoon macaroni kan eten (wel spaghetti lusten maar geen macaroni) en er dan gewoon appelmoes overheen gieten, want met appelmoes wordt alles lekkerder. Die werd mij niet in dank afgenomen.

Tja, ik weet het. Ik ben een Evil Witch. Mijn zoontje krijgt geen appelmoes over zijn eten heen. Zo jong als hij is kan hij eten wat de pot schaft. Ik prak zijn eten niet. Op die manier kan hij datgene wat wel op zijn bord ligt, maar wat hij misschien niet lust of even geen zin in heeft, laten liggen. Als wij rode kool eten neemt hij altijd even een 'likje' rode kool en daarna eet hij gauw zijn aardappelen op. Prima, kan ik mee leven. Maar appelmoes de overheersende smaak laten worden aan tafel? Nee, daar pas ik voor. Mag ik ook mijn principes hebben?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Tuurlijk mag jij jou principes hebben.
    Ik weet ook niet wat de situatie is, eet je zoon regelmatig bij hun of is het maar af en toe.

Als het maar af en toe is zou ik er wat makkerlijker overheen stappen dan wanneer hij regelmatig (wekelijks) bij hun eet.
    Ik heb ondervonden dat kinderen wel degelijk het verschil weten bij wat thuis niet mag en bij opa en oma wel. Jammer is alleen dat ze bij terugkomst meteen gaan uitproberen of het bij papa en mama ook mag ;)

Hier trouwens ook geen appelmoes over of door het eten, als we een keertje appelcompote erbij hebben ligt het er echt als extraatje bij op het bord.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Hier hebben we dezelfde principes.
    Eten mag maar hoeft niet perse (dus geen strijd van bord moet leeg) maar er word gegeten wat de pot schaft (met 2 uitzonderingen) en er word inderdaad niet gegoochelt met sausjes of appelmoes oid.
    Ik vind jouw principes dus echt niet raar..

4. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Haha natuurlijk mag je principes hebben en mag je dat vinden. Maar als ik het zo lees denk ik joh het is één keertje maak je niet druk..

Ik zou het zelf zien als tja bij opa en oma is het anders dus dan kan dat wel een keer...

Maar goed volgende keer beter meid!.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    TS, ik snap je helemaal.

Lekker makkelijk. Gewoon appelmoes erover.

Dat gebeurt hier ook niet.

6. Dana

Dana Niet meer actief

ik zou dat ook niet waarderen, hier ook geen appelmoes als oplossing.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet niet hoe jij anders rode kool maakt en eet. het is wel een oerhollands gerecht, rodekool appelmoes met kanel, gehaktballen en gebakken aardappels. lekker toch? rode kool en appelmoes horen bij elkaar vind ik. je kunt natuurlijk niet over alles appelmoes gieten. zo hoort het weer helemaal niet.
    maak je wel eens gestoofde peren met vlees en groeten?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja hoor, je mag zeker je principes hebben maar ik raad je aan de deze niet te strikt te hanteren bij een ander. Dat het bij een ander anders gaat, is alleen maar goed. Daar leren kindjes van. Je vooral niet te druk maken lijkt me...

9. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

als jij het niet wil hebben moet je gewoon zeggen dat je het niet nog een keer wil hebben,

maar als je zoontje maar zelden bij opa en oma eet zou ik er eerlijk gezegd geen probleem van maken,

wij hebben trouwens altijd als we gebakken aardappels eten appelmoes op tafel, ik vind appelmoes zelf geen probleem,

maar als jij het wel een probleem vind moet je het gewoon aangeven,

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Wat ik overigens belangrijker vind, kennen jouw schoonouders jouw principes? En hebben ze dat dus aan de kant geschoven? Daar zou ik nl. heeeel boos over zijn.

11. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Geen appelmoes als compensatie, maar wij eten het van vroeger uit al bij de de rode kool en dopererwten met worteltjes :D. Wij maken er niet zo'n punt van. Hij wil immers ook nooit jus over zijn aardappel, dus mag hij ook wel af en toe appelmoes als wij rode kool of doperwte/worteltjes eten.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Denk dat er ook wel verschil is tussen appelmoes over de rode kool mikken of appelmoes erbij eten. Ik ken het trouwens niet op die manier, wel rode kool met appelstukjes.

Ik doe het trouwens ook niet hoor, appelmoes overal overheen gooien. Af en toe een kuipje appelmoes bij de frietjes oid, prima. Maar dat is het.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    geef je groot gelijk hoor! alhoewel mijn zoon wel appelmoes eet :p maar dit heeft ie van zn vader afgekeken want die eet bij alles appelmoes volgens mij. Hebben het dan ook altijd in huis en staat 7 van de 10x ook op tafel (ligt er natuurlijk aan wat we eten) zoonlief krijgt een likje appelmoes op zn bord naast de rest van zn eten, niet erop. Enige wat hij erin doopt is zn vlees en dat is omdat ie t beide gewoon lekker vind. Een echt vleesetertje hier :p Zonder appelmoes lust ie het dus ook gewoon.

14. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vind het niet erg dat hij het gehad heeft. Bij opa en oma mogen de dingen anders zijn. Daar maak ik me ook niet druk om. En daar eten gebeurt niet zo vaak, dus ik hoef me er ook niet druk over te maken.

Maar ik werd gewoon met de grond gelijk gemaakt omdat ik vind dat appelmoes niet door of over het eten hoort.
    Het mag er heus wel een keer bij, maar ik vind dat het niet gebruikt hoeft te worden om je kind datgene te laten eten waar die normaal gesproken niks van wil weten. Want ja, de smaak van appelmoes overheerst.
    En het is in dit geval toevallig rode kool, omdat mijn zoontje rode kool en rode bieten altijd laat staan. Voor de rest zal er ook geen appelmoes gebruikt hoeven worden want verder schuift ons kliko'tje alles naar binnen.

15. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Storm, je mag toch zeker je principes hebben? Het is goed dat je het uitgesproken hebt, dan kunnen je schoonouders er vanaf nu rekening mee houden. Niks aan de hand toch?
    Overigens heeft mijn moeder het bij mijn zus en mij vroeger ook vaak zo gedaan om ons dingen te laten eten die we niet lekker vonden. En dan langzaam de appelmoes afbouwen. Het hielp blijkbaar wel, maar nogmaals: het is jouw kind en jouw mening, dus dan is het toch goed zo? Probeer er maar niet te zwaar aan te tillen. Je schoonouders bedoelden het goed voor je zoontje en jij bedoelt het ook goed. Jullie hebben vast allemaal wat emotioneel gereageerd, juist omdat jullie het allemaal goed bedoelen. Praat met hen erover en zand erover (dus geen appelmoes:D)!

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik eet nog steeds rode kool met appelmoes:)
    en baal juist dat mijn dochter geen appelmoes lust

en ook op het cb zeiden ze als je er een eetlepel appelmoes bij doet eet ze dan ook niet?
    maar ze lust het niet appelmoes

agh volgens mij at ik vroeger inderdaad alles met een schep appelmoes erbij

en nu nog met rode kool,zuurkool,doperwtjes

17. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    maar buitenom wat ik doe!!!

een ander moet jouw gewoontes respecteren
    en wil jij het niet
    dan gebeurd het dus gewoon niet!

18. Bri

Bri Niet meer actief

Natúúrlijk mag je je principes hebben, maar probeer het wel een beetje te relativeren. Appelmoes bij of zelfs over de rode kool is een combinatie die heel veel mensen in NL de gewoonste zaak van de wereld vinden. Het is niet slecht om dat een keertje zo te eten.

Als jij het pertinent niet wilt is dat je goed recht, maar bespreek dat dan onder 4 ogen met je schoonmoeder (of onder 6 met schoonvader erbij, of 8 met je man, maar niet met de hele kamer vol met familie). In alle rust, op een serieuze manier, zonder dat je er boos over wordt. En leg dan uit waarom je het niet wilt. Niet om je daarna over te laten halen, maar zodat zij het gaan begrijpen wat er voor jou zo erg is aan appelmoes over de rode kool.

19. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bri, goede tip. Ik sluit me erbij aan: werkt waarschijnlijk ook beter.

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik lust geen rode kool, ook niet met appelmoes ;)
    Maar vindt appelmoes bij m'n eten wel lekker en doen dat af en toe. Danique krijgt het dan ook maar erbij.
    Hier wel een versie zonder toegevoegde suikers etc.
    Maar niet om dingen te leren eten ofzo.

Deel Deze Pagina