teveel aankomen, hoe voorkomen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jodelahiti, 9 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Hoi,

Ik ben nu bijna 16 weken zwanger en al 8 kg. aangekomen.
    Het baart me (naast een kind:D) zorgen!!! En ik weet niet goed hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet te veel meer aan ga komen.

Ik eet niet belachelijk veel. Ik snoep wel eens wat, daar ga ik mee ophouden nu.

Wat is normaal met 16 weken? Als het gewicht al zo snel is toegenomen, zou dat kunnen betekenen dat het zo door gaat?

Heeft iemand tips? Zijn er speciale dieeten voor zwangere vrouwen?

Bedankt alvast!

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Hoi,

Ik weet niet hoe het zit maar ik kwam een hele tijd niet aan, toen ineens in 2 weken zo'n 5 kilo en nu ben ik daar weer al een hele tijd op blijven hangen. Dus misschien gebeurd dat bij jou ook en hoef je je nog geen zorgen te maken.

Maar de kilo's horen erbij dus maak je er niet te druk om. En vindt je het echt de spuigaten uitlopen zorg dan bijvoorbeeld dat je minder gaat snoepen en gezonder gaat eten. Maar niet dieeten (maar dat weet je zelfs vast ook).

3. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    het ligt er ook aan hoeveel je woog voordat je zwanger werd.
    Er is op internet een lijst te vinden met wat je aan zou mogen komen met een bepaalde bmi.
    Vrouwen met een lage bmi voor de zwangerschap schijnen meer aan te komen tijdens de zwangerschap. Dan is het dus normaal.

Als je verder niet veel snoept of vet eet......ja dan kun je er weinig aan doen. De een komt niets aan en de ander wordt opgeblazen....niet echt heel fijn maar dan kun je er dus niets aan doen.
    Een dieeet is (hoe verleidelijk ook) nooit een goed id voor je beebje als je zwanger bent

4. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Ik woog 64 kg bij een lengte van 1.62.
    Niet heel dun en ook niet heel dik dus.
    Ik weeg vandaag 72 kg. het was echt schrikken dus!

Wel is het fijn te lezen dat boordevol ook in 2 weken 5 kg. aankwam maar daarna een hele tijd bijna niets.
    Ik ga mijn best doen, volgende week ga ik beginnen met zwemmen.

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik hoorde nog net bij de eerste categorie (ben het niet eens met het label ondergewicht) en ben rond de 25 kilo aangekomen. Dus 5 kilo meer dan eigenlijk 'mocht'. En toch at ik echt niet verkeerd.

Dus als jij ook niets vreemds uithaalt (zoals drie bakken roomijs achter elkaar leegeten) en gewoon gezond eet zou ik niets veranderen als ik jou was. Oh en het is nu al bijna helemaal weer goed gekomen want er 'moet' nog maar zo'n kilo of 2 af. Dus ook al kom je heel veel aan hoeft het niet te betekenen dat je je figuur niet (bijna) terugkrijgt.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Jodelahiti, als het bij jou is zoals bij mij dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Die 5 kg kwam ik echt in hele korte tijd aan maar sta nu al zeker zo'n 9 weken stil en ben dus niet meer aangekomen. Mocht je wel nog aankomen maak je dan niet druk want dat hoort er bij en na de bevalling kun je weer volop bezig zijn met gewicht. Maar nu al gezond leven is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Waar je ook heel erg mee op moet passen zijn vruchtensappen. Sommige mensen denken dat die erg gezond zijn en een goed alternatief voor cola ed. Maar daar zitten echt veel suikers in.

Ik let heel erg op mijn gewicht omdat ik al te zwaar ben en drink eigenlijk alleen nog maar water en af en toe een glaasje light frisdrank. Ik ben ongeveer een kilo aangekomen.

Maar het schijnt wel zo te zijn dat als je slank bent je eerder geneigd bent om aan te komen dan een zwaarder persoon. Omdat je lichaam vetreserves aan het maken is, die een zwaarder persoon al van zich zelf heeft.

Mijn zusje is slank en was met 20 weken al 7 kilo aangekomen. Totaal kwam ze iets van 20 kilo aan. Ze is twee maanden terug bevallen en is er al 16 kwijt. Komt goed dus!

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    De ene komt wat meer aan dan de ander en zolang je goed en gezond eet kan het volgens mij geen kwaad!
    De ene vrouw komt vroeg in de zwangerschap aan de ander weer wat later is maar net hoe het bij jou bepaald is...
    Vorige zwangerschap (is uiteindelijk mis gegaan) was ik bij 8 weken al 2 kg aangekomen :S NU bij deze zwangerschap ben ik bijna 14 weken en tot nu toe nog niks aangekomen en zelfs 1,5 kg afgevallen....

9. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Bedankt voor jullie reacties, ik maak me minder zorgen nu. Wie weet was het even een groeispurtje.
    Ik ga vanaf volgende week zwemmen en ik ga geen vruchtensappen meer drinken (dat deed ik erg veel).
    En niet snoepen.

Dan moet het goed komen!

10. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Het is in ieder geval een fabeltje dat je voor twee moet eten. Tijdens de zwangerschap hoef je maar 100-300 calorieen extra per dag te eten. Met 1 Mars zit je daar al bijna overheen.

Dieten moet je tijdens de zwangerschap niet doen, de afvalstoffen die je lichaam dan afscheidt komen bij de baby terecht. Ik denk dat als je het snoepen laat het al zal schelen. Of vervang snoep voor iets anders, fruit bijvoorbeeld. Zo ben ik helemaal verslaafd aan mandarijnen!

En probeer je niet te druk te maken om je gewicht, na de zwangerschap gaat het er echt wel af als je een beetje je best doet. :)

11. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    hai meid

hier bij mij was het hetzelfde probleem
    ikzelf was heel mager voor ik zwanger werd
    toen ik 24 WEKEN was er al 8 A 9 kg bij
    en dat allemaal op heel korte tijd (in zo'n maand en een half)
    aan 24 weken ben ik op hetzelfd gewicht gebleven tot aan 32 WEKEN bijna niks meer bij (zo'n 500 Gr, schommeld wel es)

aan 34 weken dan weer gestaag

ben in totaal zo'n 12 Kg aangekomen
    woog dus op mijn zwaarst 60 kg
    wat voor mij erg veel is!

maak je geen zorgen
    na de bevalling was ik er al 6 kwijt
    na 3 dagen kon ik weer in mijn grootste broek
    na de kraamtijd kon ik in mijn 2 andere broeken
    en nu, na 6 weken, kan ik zelfs weer mijn extra small aan

dus meid
    maak je niet teveel zorgen
    probeer gewoon gezond te eten
    met af en toe es een verwennerijtje
    en dan komt het allemaal wel goed

xxx

12. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Haaaaa lief al die berichtjes....!

Al lijkt het wel even alsof ik nergens anders mee bezig ben dan alleen met mijn gewicht ;)
    Natuurlijk is de gezondheid van de baby het belangrijkst!
    Maar een gezond gewicht, gezond zelfbeeld straks, gezond sexleven wat daar weer uit voortvloeit, positief voor je relatie en je gemoedstoestand is indirect óók heel gezond voor de baby...... hahaha

Anyway erg bedankt dames!

Andere tips of ervaringen blijven welkom natuurlijk!

13. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Dat van de BMI klopt niet. Ik loop zelf met een ondergewicht en ik kwam in beide zwangerschappen 10 kg. aan. Dat was volgens de gyn. heel netjes. Na de bevalling was ik ze ook zo weer kwijt, wat wel weer jammer was.

14. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Tjee, kan me wel een beetje voorstellen dat je schrikt als je het niet had verwacht. Hoor heel veel dat mensen rond de 16 weken 0-2kg zijn aangekomen. Ik herken het wel dat met gewicht bezig zijn, maar ik weeg me dan ook veel te vaak. Als ik aankom dan raak ik echt in paniek, maar ik word hiervoor wel in de gaten gehouden.

Denk dat het niet snoepen al erg kan helpen hoor en dat zwemmen lijkt me ook heel goed! Schijnt sowieso extra goed te zijn als je zwanger bent!

Misschien blijf je nu wel lekker op dit gewicht of kom je niet meer heel veel aan, zou heel goed kunnen!

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ik had dat ook hoor, viel bij mij écht niet te voorkomen.
    Ik at "alleen maar" radijsjes, komkommer, zilveruitjes etc. Had echt géén zin in zoet. Toch bleef ik onwijs aankomen.:$

Nu echter, blijf ik redelijk stabiel. Ik ben 33 weken en 12 kilo aangekomen. Er komt nog wel wat bij denk ik, maar het gaat zeker niet zo hard meer als in het begin.:D

Ik zou me dus als ik jou was niet te veel op het minder eten storten. Gewoon normaal eten en lekker af en toe een snoepje nemen hoor! Als je dat gewoon doet, dan is het dus geen vet wat je aankomt en is het er na de bevalling vast snel weer af!

16. Het kopiëren lukte niet helemaal.. Vind het een handig overzicht!

17. Oeps, ik zie dat die link al gegeven is..
    Ik heb niks gezegd ;)

18. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    @Lotte, ik ben ook zo'n moeilijk geval met gewicht...haha
    Ik ben een paar jaren geleden 18 kg. afgevallen en er ging een wereld voor me open!! Van maat 44/46 naar maat 38.
    Opeens leek alles me veel meer voor de wind te gaan, ik straalde helemaal, kocht leuke kleren en had meer zin om eens uit te gaan of andere leuke dingen te doen.
    Heel gek, maar toen besefte ik dat ik nooit meer dik wilde zijn.
    Ik was van een dikkig moedertje wat alléén maar met de kids bezig was naar een slank moedertje dat ook nog andere dingen deed zoals wat shoppen, af en toe uitgaan, genieten van een bouwvakker die nu wél floot enz.
    Raar hé? Maar voelde goed.

Het is van mij meer een shock reactie denk ik dat ik bang ben om weer dik te worden (en weer zo'n vreselijk dieet moet volgen, maanden lang...bha)

Ben wel erg blij met jullie tips!
    Het stelt me gerust dat sommige in korte tijd misschien veel aankomen maar dat het ook een periode kan stilstaan :D

Ik eet nu geen snoep meer enzo dus... het loopt wel los. Ik ga voor een gezond kindje én een gezond lichaam.

Thanks! Ook voor de websites!

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ik schrik van die site, er staat wees niet blij als je maar 5 kg bent aangekomen want 'dan heb je een 280% hogere kans op een baby met een laag geboortegewicht, en 30% meer kans op een te vroege geboorte'

Als ik dan naar mijn BMI kijk voor ik zwanger was 18,6 dus normaal gewicht staat er bij totale toename 14 tot 17 kilo. Ik ben maar 5 kg aangekomen. Het kan toch niet zo zijn dat ik echt 14 tot 17kg moet aankomen en dat het anders ongezond is? Ik schrik hier wel van. Of bereken ik het verkeerd?

20. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Nou ja, op een of andere vage manier krijg ik die site niet geopend...!

Ik wilde even meekijken en meerekenen maar dat lukt dus niet.
    Ik zal later even proberen of ie het doet.

Omdat ik me juist zo bezig houd met tevéél aankomen, weet ik eigenlijk niet hoe het is als je weinig aankomt.
    Ik begrijp best dat je je nu druk maakt. Heeft jouw verloskundige daar iets van gezegd? Houdt ze jouw gewicht bij??

Deel Deze Pagina