Hallo dames, In het ziekenhuis waar ik ga bevallen zijn ze nogal van het "promoten" van het middel remifentanil als pijnstiller.... ik heb een beetje de indruk dat dit is om geen ruggenprik te hoeven geven. Zijn er hier dames met ervaring met dit remifentanil pompje? Ik ben heel benieuwd of het helpt of dat het weinig voorstelt. Wat zijn de bijwerkingen? Ik hoor het graag van jullie!
Ik begon mijn bevalling in het kraamhotel maar wilde toen de ontsluiting echt niet vlotte heel graag pijnstilling. Nou, hup naar het ziekenhuis en de enige optie was dus dat pompje. Ik moet zeggen dat de pijn er niet minder van werd maar ik voelde me heerlijk haha! Ik werd er heel relaxed van en tussen de weeën door viel ik soms zelfs even in slaap. Ik kon de pijn echt veel beter handelen zeg maar. Voor mij wordt het de volgende keer lekker ween een pompje, is toch wat minder drastisch dan een ruggenprik vind ik!
Ik heb het ook gehad en ik ben er niet zo positief over. Ik kreeg het omdat ik de weeën niet meer kon opvangen ivm een weeënstorm helaas hielp het middel bij mij echt niet. De pijn bleef hetzelfde alleen na mijn bevalling werd ik zo stoned als een garnaal. Maar goed wie weet reageerd iedereen er anders op en had ik pech daarin. Succes met de laatste loodjes
Hier wordt ook de remifentanil erg gepromoot in het ziekenhuis. De verpleegkundige zei tegen me dat het ook niet echt de pijn weghaalt, maar de scherpe randjes er af haalt om het draagbaarder te maken. Ook helpt het je om te kunnen ontspannen en zou het daardoor heel bevorderlijk zijn voor de ontsluiting als je zonder pijnbestrijding wellicht zit te verkrampen/tegen te houden onbewust. De voordelen waren volgens haar dat je het al vanaf het begin mag, niet afhankelijk bent van de drukte op de ok en de hele reutemeteut van eerst een half uur ctg (ook geen pretje in een weeenstorm lijkt me), je je bewust blijft van wat er in je onderlijf gebeurt en het zou minder bijwerkingen hebben dan de epidurale. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik wil, maar vond het best aantrekkelijk klinken. Ik wil bij mijn afspraak volgende week gaan navragen of het mogelijk is om het met remifentanil te proberen en als ik echt verga van de pijn alsnog een epidurale kan krijgen.
Hier daar in tegen wel een positieve ervaring ermee. Bij mij ging de pijn wel weg, bij de 1e druk op het knopje gelijk 2 cm erbij en kindje laag hoog, wel ingedaald, zakte meteen. Had wel 2 weeen op 1 dosis, 1e wee drukte ik weg, 2e wee voelde ik licht. Ik was helemaal van de wereld heb geslapen tussen de weeen door. Ruggeprik heb ik bij de 1e gehad en dat werkte bkj mij niet. Hij stond goed voelde vanaf kruis naar benen niets, weeen waren wel erg pijnlijk en niet fijn want je kunt niks.
ik vond de remifentanil wel helpen , het werkt alleen heel kort en je bent gelijk zo stoned als een garnaal inderdaad , nadeel vind ik dat je gemonitoord moet worden als je aan de pomp remifentanil ligt . liefs
Ik wilde het ook want de weeen kwamen zo snel op elkaar dat ik het niet op kon vangen (geen tijd om even op krachten te komen), maar bij 3/4 cm ontsluiting besloten het nog even aan te zien en in bad te gaan. Daarna werd het zo heftig dat ik riep ik wil NU dat pompje, maar toen had ik al bijna 8cm ontsluiting...ze heeft het wel nog aangesloten en ik heb een keer gedrukt maar dat mocht niet meer baten...had volledige ontsluiting en mocht gaan persen dus infuus werd weer afgesloten. Had het toch gelijk moeten vragen, maar goed het is zo gelopen...
Heb m ook gehad... En de seconde dt t infuus aanging was ik van de wereld... Ik heb 2 uur geslapen met af en toe wakker worden Kon zelf niet eens meer op t knopje drukken.. Dat deed vriendlief.. En verder... Kan ik me echt niks herinneren nu van dat gedeelte.. Dus hou daar ook rekening mee... En stel jezelf de vraag of je t erg vind dat je een paar uur mist in je geheugen.. Ik vind het soms wel jammer, maar ben blij dat ik dat pompje wel gehad heb
Ik heb het ook gehad. Wilde een ruggenprik, maar ontsluiting was al te ver dus dat ging niet meer. Ik doe het nooit meer.. ben er echt niet tevreden over. Zoals de dames voor me al zeiden.. haalt de pijn niet weg. Bij mij zelfs de scherpe randjes niet. Werd er alleen superstoned en suf van, en viel in slaap tussen de weeën door. Op zich prima, maar ik werd elke keer wakker op het hoogtepunt van een wee. En dat is heel vervelend wakker worden! Na een half uur ben ik gestopt met op het knopje drukken, ik bleef liever wakker tussen de weeën zodat ik me er op kon voorbereiden en kon wegpuffen voor zover mogelijk. wegpuffen als je wakker wordt met AUAUAUAUAUAUAU lukte mij echt niet... Nee voor mij geen succes dus.. maar de meningen zijn zeer verdeeld. Een vriendin van me had het ook en voelde zowat niks meer!
Ja, met pompje en ik vond het wel prettig, drukte wel steeds te laat haha! je voelt je een beetje in een alcoholroes je voelt de pijn wel, maar kunt het handelen. Reden van het pompje was een korte heftige bevalling met weeen aan alle kanten, en ik wou geen ruggeprik, ik vond dit een uitkomst!
Ik heb een positieve ervaring.De pijn werd niet minder,maar ik had echt het idee dat er een kwarrier tussen mn weeen zat ipv nog geen minuut.Je krijgt trouwens om de 3min een dosis.Soms drukte ik wel maar dan kreeg ik niks zeg maar.Ik vond het heel fijn omdat ik voor mijn gevoel op adem kon komen.Ik kreeg het infuus pas met 4cm ontsluiting.Mocht niet eerder en ik moest eerst aan de ctg(ben daarna niet meer van de ctg gehaald)Toen ik volledige ontsluiting hadwas ik er voor mn gevoel weer 100% erbij.Ik heb meer last gehad van de volledige narcose die ik had voor het verwijderen van mn placenta.
Ik heb ook juist een hele positieve ervaring met remifentanil... Ik had al 8 cm ontsluiting toen ik het pompje liet aansluiten, ik was al 21 uur bezig met de bevalling en heb zo op een heerlijk rustige en ontspannen manier van 8 cm naar volledige onsluiting kunnen doorstaan..nog eens 2 uur weeen opvangen ging echt niet meer.. Ik was me wel nog bewust van de weeeen, maar de pijn was echt een stuk minder! Ander bijkomend voordeel vond ik, dat je bij 10 cm afgesloten wordt en dus volledig weer 'terug' bent voor je persweeen.. Het goedje is erg snel weer uit je lijf! Ik ben positief! Zou het ook weer doen, maar ik wil graag thuis bevallen deze keer..
Hier ook positieve ervaring. Bij de eerste zat ik op 3 cm en wilde het niet vlotten. Na het aansluiten van de pomp binnen no time 10 cm (of tenminste dat voelde zo) Tijdens de weeén was ik echt wel van de wereld. Maar toen ik mocht persen was ik er echt gelijk weer. Bij de tweede bleef ik hangen op 5 cm Na het aansluiten van de pomp weer heel snel 10 cm en was er ook gelijk weer. DUs hier wel positief ontvangen.
Bij de eerste bevalling om 22.00 pethidine gehad (na 8 uur infuus met weeënopwekkers, die ging toen uit zodat ik kon slapen), had toen 1cm. Om 6.00 uur kreeg ik een pompje met remifentanil, had toen 4cm. Van beide vooral een knetterstonede ervaring, bij de pethidine waren de weeën iets minder vaak en minder heftig, maar de remifentanil heeft qua pijnstilling echt helemaal niks gedaan. Had bijna de hele spuit in m'n lichaam, maar 't heeft qua pijn helemaal niks gedaan, werd niks minder. Daarnaast ben ik wel een heel stuk van de bevalling kwijt, omdat ik dus zo knetterstoned was.. Ook niet echt leuk kan ik je vertellen. Onsluiting ging wel heel snel, in anderhalf uur 6cm... Daarom in mijn bevallingsplan bij de tweede gezet dat als ik om pijnstilling zou vragen, ik een epidurale wilde. Bij de tweede wederom ingeleid, alleen de gyn adviseerde om dan vooraf al een ruggenprik te laten zetten, omdat ik op dat moment nog rustig en ontspannen was, en het daardoor een stuk makkelijker zou zijn. En echt, heb me de hele bevalling dood verveeld, en welgeteld een half uur weeën gevoeld (persweeën, terwijl de opwekkers op 120 stonden, normaal is 90 de max). Kon echt super goed voelen hoe de kleine door het geboortekanaal ging, omdat ik geen pijn had van de weeën, maar alleen onwijze persdrang voelde. Kon hierdoor ook heel gecontroleerd persen, waardoor ik 1 klein scheurtje had. Bij een volgende bevalling wil ik heel graag thuis bevallen, en het dus helemaal zonder pijstilling (maar ook zonder CTG) doen.