paniekaanvallen

Discussie in 'De lounge' gestart door elsie22, 17 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

    elsie22 Niet meer actief

    ik weet niet zo goed waar ik dit neer moet zetten dus daarom zet ik het hier.

    ik heb last van paniekaanvallen als ik in de winkel ben, heel vervelend! het is begonnen na mijn bevalling van sam, ben naar een psycholoog gegaan en het ging een tijd heel erg goed maar heb nu weer even een dipje en ik word er zo gek van! boodschappen doen lijkt zo iets gewoons maar voor mij is dat niet meer zo gewoon helaas. de eerst volgende keer dat ik naar de winkel ga, gaat mijn zusje met me mee zodat ze me rustig kan laten worden, en dat geeft me een veilig gevoel. ik weet dat ik het kan en dat het weer goed komt! maar het is zo vervelend.

    moest even me hart luchten;)
     
  2. Tese

    Tese Niet meer actief

    Dat lijkt me heel erg vervelend! En waar heb je dan die paniek voor? Waarvan krijg je het? De drukte ofzo?
     
  3. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.862
    7.625
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb hier ook last van, alleen zonder dat ik het zelf weet. Ik sta bijvoorbeeld gewoon te praten met mn collega en dan inene heb ik hartkloppingen, trillen en een dichtgeknepen strot doordat ik ga hyperventileren, ik adem niet overdreven maar ik word gansberoerd en ik moet gaan zitten.

    Ik heb dit nooit gelinkt aan paniekaanvallen, tot ik een hevige kreeg en ik vorige week naar de cardioloog ben geweest en het bleek dat ik last heb van chronische hyperventilatie waarbij de "aanvallen" veroorzaakt worden door onbewuste paniekaanvallen.

    Ga jij ook hyperventileren bij een aanval? Zo ja, kan je een kastje halen genaamd HyperFree, moet je in ademen en die reguleert je ademhaling.
     
  4. mellepel25

    mellepel25 Actief lid

    30 apr 2010
    398
    1
    18
    Goed dat er iemand met je mee kan gaan meid!! Hopelijk ben je er gauw vanaf want ik weet als geen ander hoe vervelend het is. Ik weet nog afgelopen zomer dat ik in de bruna stond en mijn zoontje met blote voetjes in de wagen zat. Er kwam een vrouw die daar werkte langs ons gelopen en die kriebelde mijn zoon even onder zijn voetjes. Ik vond dat helemaal niet erg, maar toch kreeg ik een paniekaanval. Maar goed, het kan overgaan en zolang je in jezelf gelooft komt het goed!!! Heel veel sterkte!
     
  5. elsie22

    elsie22 Niet meer actief

    toen ik echt net bevallen was denk een week of 6 ging ik naar de winkel en werd ik niet lekker daarmee is het begonnen, ik durfde niet meer de winkel in omdat ik bang was voor herhaling. later met een vriendin weer gegaan en toen weer niet lekker. daarna ben ik een hele tijd niet naar de winkel geweest. ben toen naar de huisarts gegaan en toen naar een psycholoog, samen met mijn moeder de eerste stap weer gezet, en toen ging het weer prima. en nu dus een dipje. ik word dan duizelig en ga denk ik ook verkeerd ademhalen.
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    mijn zus en moeder hebben het ook (mijn moeder nu iets minder gelukkig) en weet hoe naar het kan zijn. Mijn zus zit nu ook al tijden thuis (ook vanwege een ander lichamelijk probleem) en ze durft niet eens een afspraak te maken bij de huisarts omdat ze bang is dat ze het daar ook krijgt. Echt heel triest :(
    Het is een tijd goed gegaan met dr (ze heeft het al 18 jaar bijna) en nu is ze weer helemaal in een zwart gat beland en komt ze amper nog buiten.
     
  7. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ik heb dit ook heel erg...
    Ben toen naar de psych geweest en het was zo goed als over, totdat ik bevallen was... Ik heb toen een niet zo leuke tijd gehad met veel stress..
    Vervolgens gaan wij bij andere mense op visite en ik krijg het in de auto...En sinds dien heb ik er weer last van...
    Ik heb het vooral als ik bang ben dat ik naar de wc moet bijv in een winkel...
    Ik kan ook niet normaal denken in een winkel...
    Gelukkig mag ik 10 januari weer want wil er vanaf... Ik wil weer kunnen genieten, op vakantie gaan of gewoon eens spontaan weg....
    Niemand ziet het aan mij en ben gewoon een normale moeder van 24 jaar...

    Heb het trouwens ook als ik bijv heb gefietst bang dat ik flauwval..

    Tis heel vervelend meis ik hoop dat ook jij er snel vanaf bent!
     
  8. elsie22

    elsie22 Niet meer actief

    bij mij is het dus na de bevalling begonnen. had er nog nooit last van gehad.
    en idd bang dat je flauw valt. ik durfde toen ook nergens meer naar toe, maar dat gaat nu beter gelukkig. alleen die winkels.. maar eigenlijk wat maakt het uit als je in de winkel duizelig word, ik ging even zitten en vertelde wat er aan de hand was en het meisje achter de kassa begreep het. maar gewoon voor je eigen gevoel is het niet leuk.
     
  9. Troetelbeer90

    Troetelbeer90 Fanatiek lid

    11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb dus ook toen ik jonger was paniekaanvallen gehad en die zijn teruggekomen en erger geworden sinds ik zwanger ben. Soms heb ik ze een hele tijd niet en dan meerdere op 1 dag.
    Het is niet als ik op een specifieke plek ben ofzo, het kan zomaar overal gebeuren en dat is het enge. Ik ga dan ook hyperventileren en het enige waar ik dan nog aan kan denken is die paniekaanval en hoe ik afleiding zoek waardoor het weg gaat. Merk wel dat als er iemand bij me is het minder is.

    Heb toen we al een hele tijd samen waren mn vriend het pas verteld. Hij merkte wel dat ik in de auto soms stiller werd en niks meer zei of lijkbleek werd.
    Sinds ik het verteld heb gaat het wel beter. Hij zorgt vaak voor troost of afleiding en dan wordt het minder hevig.

    Ik herinner me trouwens wel dat ik het op 1 bepaalde plek telkens krijg omdat die plek me weer herinnert aan die aanvallen en dan komt er automatisch een. Dat is als we onder een bep. viaduct heen rijden richting mijn moeder. Heel apart, ik kijk ook elke keer dan naar de naam van dat viaduct en dan begint het weer..

    Ik heb het wel bij de huisarts gemeld maar die deed er weinig mee. Ik moest dingen op mijn eigen manier leren verwerken. Heb al vele wegen bewandeld om dingen te verwerken maar geen 'blijvend werkende' weg gevonden nog.
     
  10. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    meis, ik heb er ook last van....momenteel gaat het erg goed! maar met momenten komt het heel vaak voor! in de winkel, tijdens het autorijden, in de kroeg etc
    Het is bij mij begonnen toen ik duizelig werd tijdens een lange autorit, later kreeg ik het op steeds meer plekken
    soms zit ik als een idioot aan mn polsen te voelen of mn hart nog wel klopt :) net of je dat nog kunt voelen als 'ie gestopt is, maar zo nuchter kan ik op zo'n moment niet denken
    De laatste keer is nu een half jaar geleden....maar op dit moment ben ik vooral bang dat ik er straks een tijdens de bevalling ga krijgen ofzo :)
    Het is even een stap meid die je moet zetten om alleen te gaan winkelen (ik zou zo met je mee willen gaan hoor) probeer in de winkel eens aan iets anders te denken, bij mij kan het bijv. helpen zachtjes een liedje te zingen
     
  11. elsie22

    elsie22 Niet meer actief

    ik blijf voor de winkel altijd eerst nog even rustig in de auto zitten even rustig ademhalen en tegen mezelf zeggen dat ik het wel kan. dat helpt wel, maar doordat ik dus weer een keer duizelig ben geworden is het weer terug, en moet ik die eerste stap weer zetten.
     
  12. Anitaaaxxx

    Anitaaaxxx Fanatiek lid

    12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    nou hier nog 1 die er last van heeft/had. Sommige momenten wel en andere niet. 2 jaar geleden heb ik een hele heftige periode gehad. Buiten winkels vond ik files ook doodeng en nog meer dingen. Ik heb ook chronische hyperventilatie en ik zag dat iemand al had gezegd om de HyperFree te gebruiken, dat is echt een aanrader! Bij mij heeft hij in ieder geval wel geholpen voor de momenten. Behalve als ze echt hevig waren. Ik ben in die periode 25 kilo afgevallen in 3 maanden. En ik woog maar 59 dus bleef geen reet over. Was allemaal door de angst.

    Als ik nu ergens bang voor ben of inderdaad weer in een winkel heb ik het gevoel ook dat mijn strot wordt dichtgeknepen en interressseert heel de winkel me niks meer en MOET eruit.

    Maar jee wat veel mensen hebben er last van als je dat zo leest he. Ik hoor er hier nooit iemand over in de buurt. Wel jammer want door met elkaar ervaringen uit te delen zeg maar helpt dat ook veel mensen.
     
  13. happynienja

    happynienja Fanatiek lid

    8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik denk dat ik het ook heb.
    Als ik op internet rond kijk herken ik het allemaal.
    Ik hoop dat ik een manier ga vinden om ermee om te gaan want ik kan zo niet goed voor m'n kinderen zorgen of werken.
     
  14. Mammie Patricia

    Mammie Patricia Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    1.886
    0
    0
    Ook ik herken het paniekaanvallen/hyperventilatie.
    Ik moet wel zeggen de laatste tijd heb ik ze iets meer onder controle, gelukkig want het is echt geen pretje!

    Voornamelijk heb ik het wel eens in de supermarkt gehad, en dan breekt het zweet uit zeg maar, en denk ik dat ik ga flauwvallen.
    Het liefste wil ik dan de winkel meteen uit, tenminste dat heb ik jaren terug wel gedaan, maar tegenwoordig op zo'n moment probeer ik me dan op andere gedachtes te krijgen, zodat ik het daarna gauw vergeten kan.


    @Anitaaaxxx
    Idd jammer dat je bijna nooit iemand erover hoort praten in je directe omgeving, ik heb vaak ook het gevoel dat bijna niemand het heeft ze lijken allemaal ook zo op hun gemak bijvoorbeeld in de supermarkt.:)
     
  15. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Heel herkenbaar. Ik heb het ook.
    Bij mij is het begonnen in mijn zwangerschap van Levi. Op het laatst durfde ik geen boodschappen meer te doen. Eerst begon het met de winkel ( meerdere keren ) uit te vluchten en daarna ging ik maar helemaal niet meer.
    In mijn zwangerschap van Milou kwam het weer heel erg terug ( is behoorlijk hormoon gevoelig bij mij ), en toen heb ik hulp gezocht. Helaas vond ik bij deze therapeute niet wat ik nodig had. Sinds afgelopen april loop ik bij het ggz en gaat nu gelukkig stukken beter. Merk nu ik weer zwanger ben ik er ook weer meer last van heb maar kan het wel zelf aardig onder controle houden.

    Ik ben er nog lang niet hoor. Durf weer boodschappen te doen,maar dingen als uit eten, ergens iets drinken, lange afstanden autorijden etc gaat nog steeds niet.

    Ik kan het je zeker aanraden om weer hulp te zoeken. Hoe vaker een therapeut zegt wat het is, waardoor het komt, wat je er aan kan doen en vooral de ervaring dat de paniek weer afzakt zorgt er op den duur voor dat je het zelf onder controle gaat krijgen.

    Sterkte
     
  16. happynienja

    happynienja Fanatiek lid

    8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Bij mij heeft het vooral ermee te maken dat ik alles goed wil doen.
    Ben heel perfectionistisch (schijf je dat zo), ik denk steeds wat anderen van mij denken.
    Als ik daar nu al aan denk ga ik al hyperen..
     
  17. Eefje28

    Eefje28 Fanatiek lid

    2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    Hoi!

    Ik kreeg ook mijn eerste PA na de geboorte van de ouste (5 jaar terug)
    Dacht dat ik dood ging...er is zelfs een dokter geweest ;)
    Maar je brein linkt die angst dus idd aan situaties waar het eerder is gebeurd. Ik heb het best heftig gehad.Durfde niet meer naar winkels en drukke plekken..Bener nu zo goed als vanaf... Alleen begon het met rijles ineens weer.steeds op dezelfde weg..Mn rijinstructeur en ik hebben afgesproken elke keer weer die weg te rijden. Nu gaat het beter.
    Ik merk aan mezelf dat als ik te druk ben geweest , veel aan mn hoofd heb en bv ook weinig slaap heb gehad ik er nog gevoelig voor ben..een soort kortsluiting in mn hoofd :) dat ik niet alles meer kan verwerken.

    Ik hoop dat je r snel vanaf komt want het is echt niet leuk..
    Succes!
     
  18. elsie22

    elsie22 Niet meer actief

    ik moet pas eind janurari weer naar de psycholoog, maar hoop dat ik het dan alweer een beetje overwonnen heb. het komt bij mij vooral op spelen als ik moe ben. ik ga dus eigenlijk altijd s'ochtens gelijk naar de winkel dan is het ook rustig in de winkel meestal en kan ik rustig alle dingen pakken. ik heb nu een terug val omdat ik de vorige keer en moe en te druk bezig was in de winkel, waardoor ik het warm kreeg en toen verkeerd ging ademen. van de week ga ik samen met mijn zusje naar de winkel.
     
  19. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hier ook veel last gehad van paniekaanvallen.
    Ben bij een psycholoog geweest en nu gaat het op zich goed.
    Heb alleen af en toe van die vlagen, dan is het heel warm en heel druk en dat wordt alleen maar erger en erger.
    Ga nu naar zwangerschapsyoga en probeer als ik zo'n aanval voel aankomen me op mijn ademhaling te concentreren en niet in de stress te schieten.
    Dit lukt meestal wel en anders probeer ik gauw even naar buiten te gaan of een plekje voor mezelf te zoeken, even rust.
     
  20. Anitaaaxxx

    Anitaaaxxx Fanatiek lid

    12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)

    ja maar aan de andere kant... als iedereen daar uit zijn stekker zou gaan zou het chaos worden. Zullen wel minder lange wachtrijen worden bij de kassa's want iedereen wil naar buiten :D sorry Flauw van me :p
     

Deel Deze Pagina