Hoi! Mijn zoontje krijgt sinds een aantal weken bijvoeding. Groente en fruit gaat erg goed! Op het CB heb ik vanwege drukte die er op dat moment was, weinig informatie gekregen over hoe ik het nu verder kan gaan opbouwen. Hij is inmiddels alweer bijna 7 maanden dus het lijkt me dat we verder kunnen gaan, toch? Dit is zijn schema nu: 7.15 uur fles 180+6 opvolgmelk (sinds deze week zijn we begonnen om hier een papfles van te maken, hij krijgt nu 4 schepjes Bambix erdoor heen en dit bouwen we langzaam op naar de juiste hoeveelheid) 9.15 uur fruithapje 11.30 uur fles 180+6 15.30 uur fles 180+6 17.30 uur groentehapje 19.30 uur fles 180+6 en dan naar bed Op het CB zeiden ze tussen neus en lippen door dat we met brood kunnen gaan beginnen, maar hoe gaan we dat doen? Stukjes eten is tot nu toe geen succes, laatst hadden we een aardappel door de groente geprakt en daar bleef hij maar van kokhalzen, hij eet het alleen als het helemaal glad gepureerd is. Ook heb ik hem wel eens een stukje banaan in de hand gegeven, maar hij heeft al 2 tandjes door en hij beet zo een stuk van de banaan af en probeerde het door te slikken, wat dus niet lukte en ik hem op de kop heb moeten houden om de banaan er weer uit te krijgen Dus, samengevat mijn vragen : - Welke vervolgstap kunnen we nu het beste nemen? - Hoe kunnen we hem laten wennen aan stukjes eten? Gewoon consequent aan blijven bieden en hopen dat hij een keertje stopt met kokhalzen? Of gewoon af en toe een keertje proberen want er komt vanzelf een tijd dat het goed gaat? Groetjes en alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zou sowieso 1 fles laten vallen. Dus bv: 7.15 fles 1 9.15 fruit 12.00 boterham gevolgd door fles 16.00/16.30 groentehap+ toetje 19.30 fles 3 (eventueel met pap) Geef hem een broodkorst in zijn hand enkijk wat hij er mee doet. Ze moeten toch gaan leren om te kauwen en aan stukjes in de mond. Als er nog geen boterham in gaat zou ik nog een volledige fles geven. Succes
Kan je kindje al goed rechtop zitten? Dat is belangrijk als je met stukjes eten geven begint, krijgen ze het er makkelijker uit. Kan hij goed zelf iets naar zijn mond brengen? Dan zou hij er aan toe kunnen zijn. Kokhalzen is eng, maar heeft iedere baby in het begin in meer of mindere mate. De aangeboren kokhalsreflex zorgt er juist voor dat het eten weer terug komt en ze zich niet verslikken. Dat gaat beter als ze rechtop zitten. Met 7 maanden mag je gerust een broodkorst proberen, daar sabbelen ze dan goed op. Hier werd die met slechts 1x kokken verorbert, sindsdien had hij het door. Appel daarentegen kreeg hij niet weg. Maar zachte banaan weer wel. Als je wilt leren stukken eten, dan kan je het beste de gepureerde hapjes steeds grover maken. Sommige kinderen vinden stukjes tussen de puree heel naar en willen liever meteen een stuk of liever puree. Kan je natuurlijk altijd proberen. Maar ieder kind heeft zijn voorkeuren, het maakt niet uit hoe hij het binnenkrijgt.
ik zou ook 1 fles wegdoen: - 7.15 fles/bordje pap - 9.15 fruit - 11.30 broodkorst/ stukjes brood en dan nog een fles - 15.30 koekje of fruit met wat sap - 17.30 groentenhapje - 19.30 fles Ik zou idd beginnen met een broodkorst. En dan kleine stukjes proberen als het goed gaat. Met avondeten zou ik de aardappel er doorheen prakken, steeds iets grover. Ik zou het niet helemaal meer fijn maken, dus wel laten wennen. En zoals je in mijn voorbeeld schema ziet, heb ik 's middags een koekje gezet (rijstewafel/soepstengel o.i.d.) maar als je dat nog niet wil kun je ook nog wat extra fruit geven. Ik zou niet kiezen voor de warme maaltijd om 16.00/16.30 ik vind dat altijd een gek tijdstip. Zelf eet je toch ook niet om die tijd en je wilt toch dat hij strakjes met jullie mee eet. Dan moet hij weer aan een andere tijd wennen. Dus zoals je schreef 17.30 is een prima tijd. Voor je eigen rust kun je besluiten om hem eerst z'n hapje te geven en dan als jullie eten (weet niet hoelaat je eet?) nog wat stukjes groenten in de hand te geven, dan went hij ook aan stukjes en kan zelf bepalen hoe groot hij eraf bijt.