Ik werk in de hulpverlening en draag dus de kleding die ik thuis ook gewoon draag. Geen echte vrijetijdskleding natuurlijk of afgedragen kleren, maar slippers onder een luchtig rokje zomers kan dus prima in mijn werk Heerlijk!
Ik werk bij een accountantskantoor en had een pak aan naar mijn sollicitatiegesprek maar bij binnenkomst had ik al door dat ik enorm overdressed was. Blijkbaar lopen ze niet bij alle accountantskantoren in pak Ik draag nu wat ik maar wil, meestal een spijkerbroek met jasje ofzo.
Ik draag meestal jurkjes en rokjes, maar niet te chique en netjes. Ik werk als orthopedagoge. Ik zou gaan voor een zwart net jurkje, eventueel met een leuk kleurig accent, zoals een bloem, sjaaltje o.i.d.
ik zou gewoon een leuke jeans aan doen met een shirtje erop en een blazertje ofzo... hakken dragen is ook wel zo mooi.. beetje optutten.. haren mooi... gewoon vrouwelijk en waar jij je prettig bij voelt... je hoeft echt geen mantelpakje aan hoor dat is ook wel overdreven...
Ik vind een jeans echt not done voor een sollicitatie. TS heeft een master in economie schrijft ze, dus ik betwijfel dat ze zal solliciteren op een functie waar het gepast is om in een jeans te verschijnen. Zoals al eerder gezegd, je kunt beter overdressed dan andersom zijn. Overigens, mijn man is wel eens underdressed op een sollicitatie gekomen en werd daar ook op gewezen tijdens zijn gesprek, maar hij heeft uiteindelijk wel de baan gekregen.
Ik kreeg ooit als antwoord op een mijn vraag wat de dresscode binnen het bedrijf was: smart casual. Die dresscode hou ik nog steeds aan. Niet te chique maar ook geen spijkerbroek met gympen. Gelukkig voel ik me er ook prettig bij. Dat is denk ik het aller belangrijkste.
Ik zou gaan voor een mooie zwarte broek en leuke laarsjes met een hak. En dan een mooi colbertje erop. Niet teveel sieraden.
Een broekpak of mantelpakje hoeft niet per se meer. De kledingmores zijn wat losser geworden sinds mijn eerste stappen op de arbeidsmarkt (16 jr geleden). Ik heb ze wel, voor als ik afspraken met wat meer klassieke bestuurders heb bijvoorbeeld, maar meestal draag ik een combinatie. Sowieso draag ik wat opvallender kleuren dan toen. Ik ben gek op jurken. Als het informeel mag draag ik daar een net vestje op, anders een jasje. Ben het eens met wat cygnet op de eerste pagina zegt (liever overdressed dan underdressed; koop eerst wat basisdingen en vul aan zodra je weet waar je gaat werken). En daar wil ik dit aan toevoegen: blijf jezelf. Je bent een jonge vrouw, geen 40+er en geen man. Doe dus geen heel tuttige dingen aan, of een 'mannenpak'. En je weet zelf wel of veel kleur bij je past, of dat je eerder voor gedekte tinten gaat. (kleur is meestal wel leuker hoor; je mag gezien worden!) En wat je ook draagt, doe er nette schoenen onder, die je goed poetst!
Zwart kan prima, maar ik zou het dan wel met iets kleurigs combineren (jasje, ketting). Zwart maakt altijd een beetje onzichtbaar - en je wilt toch gezien worden, en onthouden. Ik doe de knoopjes van mijn jasje bijna nooit dicht, omdat dit niet gaat (als het jasje goed past op mijn schouders, gaat hij niet dicht over m'n borsten...). Maar als ze wel op een nette manier dicht kunnen dan laat ik 'm ook dicht als ik ga zitten. Ik vind het altijd zo'n gehannes, dat open-dicht, open-dicht wat je sommige mannen doen. Maar ik moet ook zeggen: de enige mannen die ik hun jasje dicht zie doen, zijn mannen die staand een groep moeten toespreken, en verder doet mijn zeer gedistingeerde collega van 70+ dat. Als ze gewoon aan het werk zijn blijft het jasje meestal open.
Ik draag bij sollicitaties altijd een nette pantalon met een blouse, evt. nog met jasje. Tijdens het werk hier altijd spijkerbroek en bergschoenen haha.. Maar ik ben dierenartsassistente dus mijn kleding moet stevig genoeg zijn en vies kunnen worden
Ik werk in de zorg en wij hebben dan gewoon een spijkerbroek met polo van de instelling. Verder bij sollicitaties probeer ik zo normaal mogelijk netjes. Dus vaak een legging met een rokje en een leuk shirtje niet te laag ivm decollete. Maar gewoon netjes, evt een sjaaltje of leuke ketting, nette schoenen geen gympenn of iets.