Wat voor een manieren wil jij je kids ECHT aanleren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jarina, 17 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    - Absoluut op nummer 1: respect voor alles wat leeft, maar extra respect voor dier, natuur, oudere mensen e.d. (hieronder valt dus ook dat pesten e.d. niet hoort en beleefd zijn, niet door mensen heen praten, groeten bij binnenkomen of weggaan, niet liegen enz.)

- Respect voor gezag. Je hebt bij mij echt een probleem als je schijt hebt aan je leraar, een politieagent of weet ik veel.

- Een open blik, niet alles zwart/wit bekijken maar verder kijken dan je neus lang is. Oordelen mag, dat doet iedereen (bewust of onbewust) maar denk altijd na over je oordeel en wees niet te beroerd om je mening bij te stellen.

Verder wil ik ze in het algemeen meegeven dat alles bespreekbaar is en dat ze er mogen zijn en net zo goed als een ander bij horen.

2. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik ben ook heel vrij opgevoed, hoefde ook nooit wat in huis te doen. Maar ik red me prima hoor! Ik ben zelfstandiger dan me man!

3. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Alsjeblieft en Dank je wel.

Als iemand vraagt wil je een koekje zegt Esmee, ja, graag!:)

Respect voor dieren.

Respect voor spullen van anderen en die van haar zelf.

Delen van speelgoed/snoepgoed etc.

De rest komt vast ter zijnertijd!;)

4. -Respect hebben voor alles en iedereen, mits ze dat verdienen en ook teruggeven.
    -Verantwoordelijkheid nemen voor dingen die je zelf hebt veroorzaakt
    -Klaar staan voor anderen, maar nóóit over je heen laten lopen
    -Onafhankelijk en zelfstandig zijn
    -Beleefd zijn
    -Wat goede muziek is en wat niet :D

En verder breng ik hem natuurlijk mijn normen en waarden bij, nu subtiel, later misschien duidelijker. Maar hij mag natuurlijk ook z'n eigen persoonlijkheid ontwikkelen, en hij hoeft het écht niet op elk gebied helemaal met mij eens te zijn. Een eigen mening hebben vind ik ook heel erg belangrijk!

5. matje

matje Niet meer actief

zowat alles van het bovenstaande ben ik mee eens
    wat ik ook belangrijk vind is dat ze zeggen... Wat zeg je?
    ik kan me doodergeren als ik aan het werk ben en er staat zo'n snotneus voor je en als je die dan wat vraagt
    HUH?? te horen krijgt.
    grrr daar kan ik echt niet tegen
    en vind ik dus wel belangrijk

6. Sila24

Sila24 Niet meer actief

dat ze geen scheetjes laten en boeren en weet ik veel nog wat :D

7. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Erg mooi om te lezen dat iedereen het respect voor de medemens hoog in het vaandel heeft staan! Het valt dus nog wel mee met de "verklootzakking" van de maatschappij. ;)

Voor wat betreft dat mes en vork eten, dat is natuurlijk heel erg cultuurgebonden. Er zijn heel veel mensen die gewoon wel lekker met hun handen eten. Vroeger had ik een Marokkaans vriendje en bij hem thuis werd ook met de handen gegeten, maar dan wel met stukjes brood om het eten mee op te scheppen. Smaakt ook beter dan vanaf een stuk metaal. ;) En dan zijn er nog hele volksstammen die zelfs rijst met de handen eten. Wat wij als de norm zien, is gebonden aan onze westerse cultuur.
    Alles dat cultuurgebonden is, daar zou ik zelf minder waarde aan hechten dan aan cultuuroverstijgende dingen zoals respect, solidariteit, eerlijkheid. :)

Mooi topic trouwens.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Het verrot mij helemaal niks of hij met mes en vork eet. Zolang hij maar netjes eet en niet smakt ( iieeeehhhh smerig!! ).

9. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    @Aszz
    Hahaha jouw signature! Die ga ik onthouden. :D

(Sorry voor het off-topic.;))

10. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    -normen en waardes
    -respect voor iedereen
    -zich zelf mogen/kunnen zijn
    -niet pesten maar zich ook niet laten pesten

11. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Heb al veel voorbij zien komen maar wat ik ook belangrijk vind is opstaan voor ouderen en zwangeren en andere die duidelijk slecht ter been zijn in het openbaar vervoer.

12. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Open mind, respect voor anderen (ongeacht ras, leeftijd, geslacht etc.) en openheid!

En iets wat misschien niet met gedrag te maken heeft maar wat ik zeker mee wil geven is creativiteit.

Er zullen vast meer dingen zijn, maar ik heb nog geen enkele ervaring met opvoeden van kinderen..

13. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Respect en wat inlevingsvermogen (behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden).

14. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Eerlijkheid; (naar ons toe) en nee, ze hoeven echt niet alles op te blaten wat ze uithalen, maar als ik vraag naar de waarheid bij ongein.. hoop ik dat ze eerlijk antwoord geven!

Respect --> voor alles wat leeft! En dat houdt ook in dat ik niet wil merken dat ze aan vanalisme doen.

Twee woorden, alles wat ouder is spreek je aan met u!

Schelden/vloeken (liever niet!)

Gedragen/aanpassen bij anderen thuis, dus wat bij ons thuis mag, hoeft bij een ander niet te mogen!

Mes en vork, nee, dat hoeft voor mij dan weer niet, maar ze leren het wel.

Met huilen, drammen bereik je geen bal! Dus dat houdt in, als je wat wil krijg je dat, maar als papa/mama nee zegt, blijft het nee! (al ga je op je kop staan!)

Deel Deze Pagina