Mijn dochter slaapt overdag slecht op de rug en ingebakerd. Omdat ze bij fysio en osteo loopt voor haar hoofd, adviseren ze mij om haar zoveel mogelijk op de buik te leggen. Wanneer ik haar neerleg, verkiest ze te liggen op haar rechterewang. (ze heeft een voorkeur voor haar links). Ze blijft ook zo liggen en wisselt niet van kant. Als ik haar op haar linkerwang leg, is ze zo binnen 5 min. Gedraaid. Is het erg dat ze alleen maar op die wang wil liggen? Is het mogelijk dat haar gezicht of schedel aan de zijkant vervormd door zo te liggen?
Dat heb ik echt nog nooit gehoord hoor, dat dit kan. Ik heb er eigenlijk ook niet op gelet bij mijn buikslapers.. Zou best kunnen dat ze veel naar een kant lagen maar ze hebben beide een mooi rond bolletje!
ja precies. het gaat mij eigenlijk voor het mooie ronde achterhoofd. Nu is zij wel breed in de schedel (van oor tot oor). vandaar mijn vraag als ze op 1 wang ligt die kant platter wordt of niet. Het lijkt mij geen gezicht zo'n afgeplatte zijkant wat een eigenwijs kind heb ik toch
Hier ook een buikslaper (12 wkn) maar hij draait zelf zijn hoofd regelmatig beide kanten op. Heeft toch met de voorkeur te maken denk ik, maar of het kwaad kan weet ik niet. Zou het even voorleggen bij de fysio. Succes!
Probeer eens zelf op de bank of op bed te gaan liggen, kussen onder je hoofd, en je dochter op je buik te leggen. Probeer haar aandacht te trekken en haar hoofd op te laten richten. Want de bedoeling van op de buik liggen is oa ook de nekspieren te trainen. Of 't kwaad kan dat ze steeds op 1 wang wilt liggen weet ik niet.
Denk wel dat het te maken heeft met een voorkeurshouding en dus op den duur ook voor afplatting van de zijkant van het hoofd kan zorgen (afh van hoe lang ze zo licht per dag). De schedeldelen zijn nog zo zacht, het maakt dat niet veel uit of het om het achterhoofd of zijkant gaat (valt misschien iets minder op).... Het op de buik leggen is inderdaad bedoeld natuurlijk om haar nekspieren te trainen en dan moet je haar inderdaad stimuleren en helpen om naar alle kanten te kijken. Trek de aandacht met een knuffeltje of muziekje of zo???
Zelfs met buikligging kan schedeltje vervormen hoor... Misschien heeft je kindje blokkade in nekje? Had mijn dochtertje ook! Is verholpen door osteopaat. Nu ligt ze op beide kanten.
bedankt voor de reacties ik heb haar vandaag nog een paar keer proberen te draaien, ook als ze sliep, maar ze draait direct terug Ze heeft idd. een voorkeurshouding en volgens mij en de osteo is de verkramping van de nekspier zodanig verminderd dat ze geen voorkeur meer zou hebben. Ik heb nu al 3 afspraken daar gehad. Ik heb ook het idee dat ze nu ook goed naar rechts kan kijken. Enkel bij het op de buik liggen (wakker) heb ik haar nog niet naar rechts zien kijken. Ik oefen idd. met speeltjes en rammelaartjes. Woensdag komt de fysio weer langs, en dan ga ik het haar ook even vragen. het positieve van alles is dat volgens mij haar afplatting linksachter bijna weg is en haar koppie achteraan weer boller begint te worden. Jammer van haar eigenzinnige gedrag, haha.
dat denk ik ook wel ja. als ik zelf op de buik lig, dan lig ik op de ene wang ook lekkerder dan op de andere. Ja echt leuk dat haar hoofd ronder word, daar ben ik zoblij mee waar het haar normaal gezien wegschuurt van het liggen, begint nu weer een bult te komen ik ben benieuwd wat de fysio ervan vindt.
Hoi ik heb een zoontje met een voorkeur naar links ik loop ook al vanaf 6 weken oud bij de fysio.het was best erg geworden dat er spraken is dat hij alsnog en helmpje moet ookal word het nu en stuk minder.erzit echt enorm verbetering in nu hij zelf kan draaien en inderdaad heel sterk is geworden in zijn nek.doordat ik hem altijd/vaak op zijn buik legde.hij speelt ook veel op zijn buik nu.sinds kort slaapt hij ook op zijn buik.hij draait zelf naar zijn buik.ik ben idd benieuwd of dat invloed heeft op de vorm van de schedel, want hij wil natuurlijk niet naar rechts kijken als hij op zijn buik ligt.zijn voorkeur is dus nogsteeds niet helemaal weg al dacht ik van wel.wel goed dat je naar een ostheopaat bent gegaan.heb ik nooit gedaan...succes met het oefenen van buik lig.ik heb hem op een gegeven moment ook in de wagen op zijn buik gelegd wanneer ik naar de supermarkt liep.eerst vond hij het helemaal niet leuk maar later wel.
hey marike, ik ben ook eerst begonnen met buiklig toen ik ergens naartoe liep. Mijn ervaring is dan dat ze altijd ligt te slapen, dus dat deed ze dan toen ook. Nu ze haar ideale slaaphouding gevonden heeft is het wel een nadeel dat ze niet meer in de maxicosi wil slapen wanneer ik boodschappen doe als ik met de auto ben. Dat betekent dan snel snel schapjes doen met een blèrend kind, haha. Nu ja, je kunt niet alles hebben he. Ik zet hier een update neer wanneer de fysio morgen is gekomen. Ben echt benieuwd naar wat ze van de veranderingen vindt, en het buikslapen.
update: De fysio vond ook dat ze mooi alle kanten kan opkijken en dat icm. met het buikslapen heeft ervoor gezorgd dat we de fysio stoppen. Op mijn verzoek kan ik wel eens mailen voor een afspraak als ik zie binnen anderhalf a 2 maanden dat het weer erger wordt. betreft het slapen aan 1 kant: geen probleem, de zij en voorkant van de schedel is een flink stuk minder gevoelig voor vervormingen dan de achterkant. De fysio is van mening dat ze wel alle kanten op zal slapen naarmate ze ouder wordt. goed nieuws dus
Op de zijkant liggen kan geen kwaad... Het hoofd kan namelijk alleen afplatten vanaf oor tot oor zeg maar en alles wat er tussen zit... Mijn zoontje had een voorkeurshouding en een afplatting en moet hem op zijn zij te slapen leggen omdat de zijkant dus echt op het oor en de wang liggen(niet hal op t achterhoofd, maar dt lukt niet als ze op der buik ligt)
Wat goed trouwens dat het o goed gaat nu! Probeer dit wel soieso vol te houden tot 10 maanden.. Daarna is het hoofd er minder gevoelig voor
Astuuu De fysio heeft het me nu al 2x op het hart gedrukt haha dus vandaar denk ik ik deel het even met je