De goedkopere versie van de microgynon 30! Ik ben zo'n 4 maanden geleden weer begonnen met de pil, vroeg om mijn oude, dus microgynon 30. Nu heb ik Ethinylestradiol / Levonorgestrel gekregen en nog geen normale maand achter de rug. Aangezien ik ook last heb van mijn schildklier, dacht ik eerst dat het daar aan lag. Maar nu is mijn schildklier weer op de rit en ik ben onderhand gewoon de hele maand lichtelijk ongesteld! Ik was de pil 1x vergeten en daags er naar misselijk, buikpijn en hoofdpijn. Ben dus gelijk ongesteld geworden en dat suddert wat door nu. Ik stel de vraag hier, omdat er alleen een hoofdstukje anticonceptie staat bij "kinderwens" en die heb ik niet. Zijn er meer met ervaringen van deze pil? Op internet lees ik niet de beste verhalen...
Ik heb hem jaren geslikt en nooit problemen gehad! Microgynon is een merk, en dat bestaat uit Ethinylestradiol/levonorgestrel, dus de werkzame stoffen zijn hetzelfde. Hooguit zit er een klein verschil in de ondersteunende stoffen (dus waarmee ze bv het omhulsel maken) maar dat kan geen invloed hebben op de werking ervan. Het kan wel zo zijn dat je ene keertje een andere pil moet hebben. Ik heb eerst jaren lang een 3-fasen pil geslikt en toen ineens kreeg ik er klachten mee, doorbraakbloedinkjes tussen de ongesteldheid door etc. Toen ben ik overgestapt op Microgynon (nou ja, het generieke dan) en dat ging wel weer goed. Je krjgt tegenwoordig bij apotheken bij alles waarvan het patent verlopen is (zoals bij microgynon) een generiek produkt. Dat hebben de apotheken afgesproken met de zorgverzekeraars om de kosten van de basisverzekering in de hand te houden.
Oke...moet wel eerlijk bekennen dat het echt jaren geleden is dat ik de pil heb geslikt, dus veel verstand heb ik er niet van. Maar heb net gebeld met de HA en die belt vanmiddag terug. Heb hiervoor het koperspiraaltje gehad en die beviel op zich prima, behalve dat ik heel erg last had van witte vloed. Ben nu dus opzoek naar een goede anticonceptie...mirena is niks voor mij, want ik wil wel elke maand mijn menstruatie...
een vriendin van mij heeft ook microginon en werd in het verleden overgezet naar de goedkopere versie omdat die vergoed werd. zij kreeg er ook veel last van en toen ze weer op medisch advies terug mocht naar de oude verdwenen de klachten ook
De werkzame stoffen zijn idd hetzelfde zoals Juul al zegt. Apotheken worden verplicht om het zo goedkoop mogelijk af te leveren, om de kosten in de gezondheidszorg zo laag mogelijk te houden. Toen de Ethinylestradiol/Levonorgestrel net in de handel was en iedereen er op overgezet werd kwamen er nogal wat klachten over. Ook wat jij omschrijft. Toen zijn er weer aardig wat mensen terug gezet naar de Microgynon. Maar ik moet zeggen dat de laatste 3 jaar we geen klachten meer gehoord hebben. Nu is het ook wel zo dat sommige verzekeraars het zogenaamde "preferentiebeleid" aanhouden. D.w.z. dat zij beslissen wat de apotheken af moeten leveren (zij hebben hier afspraken over met de fabrikanten). Als jij zo'n zorgverzekeraar hebt dan is de apotheek dus verplicht om dat te leveren wat jij nu gekregen hebt. Maar als jou schildklier op hol slaat hiervan dan zou ik met je huisarts/arts overleggen of hij een Medische Noodzaak wil uitschrijven voor jou zodat je de Microgynon weer krijgt. Succes...
klopt helemaal wat je zegt, maar ondanks dat kreeg ik er ook onwijs last van dus heb hem maar de deur uitgegooit
Het is gewoon heel raar, heb echt symptonen van een beginnende zwangerschap..een dag of 5 en dan word ik ongesteld. Had namelijk bij mijn zwangerschappen last van: - weeig gevoel in mijn maag - rommelende darmen - veel naar de wc - veel slijmverlies - 's nachts wakker worden van misselijkheid - heel warm hebben - snel zweten Dan 5 dagen later ben ik ongesteld. Om gek van te worden! Maar......dat kan ook door mijn schildklier komen. Heb vorige week weer geprikt en krijg vanmiddag weer de uitslag.