wat voor hypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 19 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wij hebben een levenshypotheek. Dit is een hypotheek waaraan ook een levensverzekering is gekoppeld. Het grootste deel van de hypotheek is een spaarhypotheek, de rest een beleggingshypotheek. Laat je niet al te bang over dat deel beleggen hoor. Ik bedoel: wij hebben een hypotheek voor 30 jaar en hebben een rente bedongen van 3,9% voor deze 30 jaar.

De hypotheek is erop ingesteld dat aan het einde van de looptijd de schuld afgelost kan worden. Het deel dat belegd wordt gaat uit van een rendement van 8% over deze 30 jaar. In het slechtste geval zouden we het deel dat belegd is over 30 jaar voor onze kiezen krijgen. Echter: over 30 jaar kan ik over dat restant van zeg maar zo'n € 10.000 natuurlijk gewoon weer een hypotheek nemen (of aflossen met spaargeld). Ik zie daar de nadelen niet zo van in persoonlijk.

Veel succes met je keuze en één tip: laat je niet in de luren leggen door de eerste de beste. Laat je goed informeren en volg je hart!

Succes,
    Josien

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik snap eerlijk gezegd niet goed hoe al die mensen met een beleggingshypotheek het schip in zijn gegaan. Beleggingshypotheken zijn nog niet zo oud dus in de meeste gevallen lopen die gewoon nog. En tussentijds kan je rendement behoorlijk schommelen. Maar over een periode van 30 jaar gezien is het rendement op beleggen nog altijd veel beter dan op sparen.

Ik heb een hypotheek die voor het grootste deel aflossingsvrij is. Een ander deel (denk zo'n 25%) is een beleggingshypotheek. Aan het einde van de looptijd (bij mij in 2033) hou ik dus een restschuld over die ergens tussen de nul (als mn beleggingen het fantastisch doen) en het bedrag van mijn hypotheek zal liggen (als mn beleggingen helemaal niets waard zijn dan).

Waar ik ook rekening mee hou is de inflatie. Ik heb nu een hypotheek van net iets boven de 2 ton. Over 30 jaar met 2% inflatie per jaar (wat helemaal niet zo veel is) is dat dus 60% minder dan nu. Ga maar na: als je 30 jaar geleden 2 ton had, was je rijk. Nu doe je er niet zoveel meer mee.

En als laatste stijgen de huizenprijzen in de loop der jaren ook behoorlijk. Dat maakt dat je meer bezit dan schuld hebt en dat die verhouding steeds gunstiger wordt.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om alles af te lossen. Banken willen niets liever: op iedere vorm van aflossing wordt verdiend, of het nu sparen, beleggen of een levensverzekering is. Alleen lineair en annuiteit levert de bank niets extra's op. Maar ik hoef na 30 jaar niet zo nodig gratis te wonen, ik sluit dan wel weer een nieuwe hypotheek af. Wel hou ik er rekening mee dat de rente-aftrek ooit gaat verdwijnen. Ik zorg ervoor dat ik mn bruto lasten kan betalen. Ik krijg dus geen maandelijkse teruggaaf maar 1 keer per jaar alles. En dat is dan een welkom extraatje!

Als laatste (jeetje, ik maak er wel een heel lang verhaal van): kijk goed uit met de zogenaamd onafhankelijke adviseurs. Ze zijn zelden onafhankelijk en verkopen jou de hypotheek waar zij het meeste provisie aan verdienen!

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    josien, ik denk dat de meesten de TS ook willen waarschuwen voor de combinatie beleggen/aflossingsvrij. wat jullie hebben is per maand prijziger, maar aan het einde van de rit wel heel gunstig is, helemaal als de beleggingswereld mee zit: jullie hebben je huis dan volledig afgelost. dat is voor de meeste mensen niet het geval, die hebben nog ongeveer 50% van de hypotheek staan, omdat dit een aflossingvrij gedeelte is geweest ;)

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Precies! Dat is dus wat ik ook bedoel. En daarnaast is het zo dat je in Nederland beter schulden (dus een hypotheek) kunt hebben dan dat je je huis volledig in je eigen bezit hebt en dus volledig belast wordt.

Banken zijn in die zin ook duur hoor... maar goed, dat kan ook aan mij liggen. De aanbiedingen die wij via banken kregen waren veel minder interessant vond ik dan ook.

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    En in het meest gunstige geval zelfs een leuk centje opstrijken ;).

Ik snap je verhaal inderdaad. Een combinatie van aflossingsvrij met beleggen zou ook ik zeker afraden.

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Dat snap ik dan weer niet. Waarom raad je dat af? Juist bij die combinatie kan het zijn dat je, met een kleinere inleg dan bij sparen, toch je volledige hypotheek aflost en evt. wat overhoudt. Op welke andere manier wil je dan in het gunstigste geval een leuk centje opstrijken?

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dan moet je beleggingsdeel het zó goed doen, dat het ook je aflossingsvrije deel aflost. dat extra centje haalt ze door een gedeelte met een spaarhypotheek en dus zekerheid af te lossen en het andere deel met hopelijk een goede belegging. en als de belegging meer dan de 100% opbrengst is zoals nu gehoopt, dan houd ze er geld aan over.

in ons huidige stelsel is het dan nog wel steeds aantrekkelijk om een kleine hypotheek weer te nemen voor bijv. een verbouwing, want een geheel afbetaald huis is weer duurder bij de belasting ;)

8. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ok, combi spaar/beleggen dus.

Ook een mogelijkheid. Ik hou zelf niet van spaarhypotheken. Rente is te laag. Kan voor mij persoonlijk al helemaal niet uit omdat ik personeelskorting krijg op de hypotheekrente maar dan ook een extra lage spaarrente krijg.

9. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik las je naam als persdrang :oops:

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Thanks Claartje... dat is inderdaad precies wat ik ook bedoelde ;).

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    :)

josien, heb er wel een beetje verstand van gekregen zo langzamerhand ;) vind dat je een mooie hypotheek hebt hoor. vind onze hypotheek voor nu prima, maar het kan best zijn dat we te zijner tijd gaan oversluiten, mocht dat een beetje gunstig uitpakken. wij houden dat soort dingen graag in de gaten ipv te denken 'och, het is iets wat we over 30 jaar wel weer zien'. mijn ouders hebben een tijd terug ook zeer gunstig kunnen oversluiten, zelfs inclusief de boete die er bij in zat, het is nooit verkeerd je ogen open te houden ;)

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nee precies, wij hebben gewoon ook enorm geluk gehad dat wij onze hypotheek zo supermooi hebben kunnen afsluiten op het moment dat de rente het meest gunstig was. Neemt niet weg dat je inderdaad altijd de ogen open moet houden ;).

Liefs,
    Josien

13. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hier ook op een heel gunstig moment kunnen afsluiten; wij hebben een spaarhypotheek (lossen zo'n 80% af), 15 jaar vast tegen 3,8% (2 jaar geleden afgesloten). Hoor nu veel vrienden die nu kopen tegen een veel hogere rente... toch wel lekker dat het vast staat dan!

14. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    O, en je vroeg ook hoeveel we betaalden: Hypotheek = 250.000, betalen netto 802 euro per maand (waarvan ruim 300 aflossing is)

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt allemaal! :)
    Nu heb ik een beetje overzicht van wat de meeste voor hypotheek hebben ;)
    Zie veel combinaties tussen spaar en aflossingsvrij.
    Daar zullen we ons verder in gaan verdiepen.
    Volgend weekend gaan we naar huisjes kijken. Spannend hoor :D

16. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Haha, grappig! Gelukkig geen last van persdrang :)

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hihihihihihi

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Pendrag, waarom veel mensen tegen belegginshypotheek zijn is ook dat de resultaten al over 2/3 jaar worden bekeken en dan wordt er nog niet altijd winst gemaakt nee... je moet echt over de termijn van 30 jaar kijken en dan is beleggen vaak wel interessant.
    Waarom wij voor een spaarhypotheek hebben gekozen is puur de zekerheid, waarschijnlijk is het gewoon ongunstiger maar ja...

En wij hadden dus ook zo'n lekkere onafhankelijke adviseur, die ons maar heeft laten kiezen uit 3 hypotheken en de beste bleek uiteindelijk diegene waarvan hij dus (kwam ik via Radar achter) de hoogste bonus kreeg, en die was hoog!

19. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    @Daphne : wow dus adviseurs krijgen een bonus voor een bepaalde hypotheek? Of alleen hij?
    Hoe weet je nou dan of je een adviseur kunt vertrouwen?

20. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Waar denk je dat die adviseur van betaald wordt? Dat doe jij. En adviseurs verkopen graag de hypotheek waar ze de meeste provisie van ontvangen.

Over het algemeen wordt een adviseur die in dienst is van een bank/verzekeringsmaatschappij het minst op provisiebasis betaald. Zogenaamd onafhankelijke adviseur leven volledig van provisie.

Deel Deze Pagina