Kan dat? Ons zoontje krijgt sinds 6 dagen zantac. Hij huilt de laatste dagen niet meer ontroostbaar, maar 'jammert' nu wel heel veel. Zowel overdag als 's nachts. Komt daardoor amper aan slapen toe. Wat ook opvalt is dat hij sindsdien enorme stinkscheetjes kan laten (ondanks dat hij bv krijgt). We hebben later deze week overleg met de KA, maar ik was even benieuwd of anderen dit herkennen.
Misschien doet de zantac/ranitidine wel wat, maar niet voldoende? Of is er ook iets anders aan de hand?
Het huilen kan ik niet over mee praten. S.em jammert ook veel maar dat is vanwege de darmkrampen. En stinkscheten hebben we hier ook, maar of dat samenhangt met de zantac dat weet ik niet. Ik blijf het maar stug op de darmkrampen gooien, omdat de zantac hier verder wel zijn werk doet kwa reflux.
De zantac/ranitidine zorgt ervoor dat het maagzuur minder zuur is waardoor het opgeven minder pijnlijk is, maar tegelijkertijd kan het ervoor zorgen dat de ontlasting wat moeilijker gaat omdat t dus weer niet zuur genoeg is. Hier hadden we hetzelfde probleem en hebben toen in de eerste instantie Lactulose gehad. Hierdoor kreeg hij juist nog meer krampen en toen kregen we forlax ipv Lactulose. Dit werkt veel beter en is ook een lichaamseigen stof. Dus mocht je het vermoeden hebben dat de ontlasting ook minder gaat (hier poepte Quinten ineens nog maar 1 x in de 2 weken en had daar veel pijn van ) dan zou ik naar forlax vragen.
Mijn dochtertje gebruikt nu ook 1,5 week ranitidine. Bij haar is het ontroostbare huilen ook opgehouden maar blijft ze enorm onrustig en moet ze vaak jammeren. Tijdens het jammeren hoor ik haar vaak ook terugslikken dus ik heb het idee dat ze last blijft houden van maagzuur. Ik heb niet het idee dat dit een bijwerking is van de ranitidine maar meer dat deze medicatie nog niet voldoende werkt. Wij proberen nu nog eerst een andere voeding (enfamil ar1) en als dit niet helpt krijgen we van de huisarts een doorverwijzing naar de kinderarts. Mijn dochtertje heeft ook een tijdje veel stinkscheetjes gelaten maar toen dikte in de gekolvde borstvoeding ook nog in met nutriton dus daar kwamen de stinkscheetjes ws van.
Onze dochter heeft twee weken aan de nexium gezeten en nu 6 dagen aan de ranitidine, ze laat ook veel scheten en hele harde ook, wel elke morgen een gewone poep luier. Ik denk dat het een bijwerking is en dat staat ook wel bijgeschreven, maar het is zo vervelend als ze er zon last van hebben. Heb je al contact gehad met de kinderarts hierover?
Hier ook stinkscheten en darmkrampen en ze gebruikt nu 1, 5 maand de ranitidine. De ranitidine is opgehoogd omdat de slokdarm geïrriteerd bleef en ik bloed op de hydrofieldoek vond. Daarbij was ze weer heel onrustig. Die onrust is weer afgenomen maar de stinkscheten en krampjes blijven. Meestal rond etenstijd 17u. Hier wel dieetvoeding. Ze poept ook weinig en we geven haar op advies 2x daags een theelepeltje olijfolie. Naarmate de dagen verstrijken dat ze niet poept gaat ze ook steeds onrustiger drinken en beginnen de stinkscheten. Als ze gepoept heeft is er weer plaats en drinkt ze rustig haar flesje leeg. Ik ga om de forlax vragen ik kreeg zelf ook krampen van lactulose.
Ons is uitgelegd dat het terugslikken blijft alleen hebben ze van het zuur geen last meer. Of je moet nog meer indikken met nutriton. Hier ligt ze daarom op haar buim want het indikken is niet voldoende en ze heeft last van het terugslikken.