Dochter is bijna 21 mnd en is al best ver qua zindelijkheid. Ze geeft 80% van de keren zelf aan als ze moet plassen, en poepen geeft ze ook aan, alleen iets te laat. Ik zou het heel graag door willen zetten, MAAR ze geeft tot nu toe niets aan op het kdv. Ik heb haar daar ook al de wc laten zien, maar het is net of ze de link niet legt dat ze daar ook op de wc kan plassen.... Ze is daar natuurlijk ook druk met spelen etc dus misschien dat ze er daarom ook niet bij stil staat. Lastig om in haar koppie te kijken . Verder heeft het kdv ook aangegeven dat zij in deze groep (kinderen 1 tot 2 jaar) niet actief bezig zijn met zindelijkheidstraining. Als een kindje het zelf aangeeft dan springen ze daar natuurlijk wel op in, maar anders niet. Hierdoor twijfel ik enorm of ik de luier nu helemaal zal aflaten bij haar of dat het verwarrend zal worden als ze op het kdv weer de luier aan moet. Wat vinden jullie?
Ik zou even overleggen op het kdv of ze wel mee willen werken, ondanks dat ze op de groep onder de 2 niet actief met zindelijkheid bezig zijn. Daarnaast moeten ze het ook nog kunnen. Je dochter is er nog wel jong voor en zal de leidsters misschien niet duidelijk kunnen of durven maken dat ze moet plassen. Als ze wel mee willen en kunnen werken, zou ik het een keer een paar dagen proberen. Mijn dochter is nu net 2, maar doet al ongeveer 4 á 5 mnd regelmatig een plasje op het potje, nu de wc. In de herfstvakantie hebben wij geprobeerd de luier af te laten. We dachten dat ze er aan toe was, aangezien ze dagelijks op het potje plaste, de luier steeds vaker droog hield, ook als ze sliep, en zelfs haar plas ophield tot we naar de wc konden, als we bijv. in de auto zaten. Ze vond plassen op het potje ook ontzettend interessant. Ze wilde altijd heel graag op het potje. Toch ging het helemaal niet goed. Ze kreeg hoe langer hoe meer ongelukjes en ging haar plas juist minder lang ophouden. Op de ochtend dat we startten heeft ze één plasje op het potje gedaan; daarna alleen nog maar ongelukjes gehad. Iedere keer dat we haar op het potje zetten, begon ze alleen maar te huilen. De tweede dag ook alleen maar ongelukjes en ze zat niet lekker in haar vel erdoor. Ze vond het niks. Aan het eind van de ochtend op de tweede dag stond ik na een ongelukje even met mijn man te overleggen of we zouden stoppen en weer een luier om zouden doen. Ik vroeg toen aan mijn dochter: "wil je een luier om?" Ze zei: "ja". Ik vroeg nog een keer: "wil jij niet een onderbroekje aan?" "Nee, luier", zei ze meteen. Toen hadden we zoiets van: "ok, dat is duidelijk!" We hebben de luier weer om gedaan en na een half uurtje was ze weer haar vrolijke zelf. Het heeft daarna een paar weken geduurd voor ze weer gewoon op het potje wilde. Sindsdien hebben we het niet nog een keer geprobeerd. Ik weet nog niet wanneer we het weer gaan proberen, maar ik heb wel geleerd dat je van te voren niet altijd in kunt schatten of je kind er klaar voor is. Mijn dochter plast dagelijks op de wc. Op de dagen dat ze niet naar het kdv gaat meestal zelfs meerdere keren. Toch laten we het nu even zo.
Dank je wel voor je reactie, Janna. Vervelend dat je dochter van streek raakte, goed dat je het even laat voor wat het is. Maar het lijkt idd op hoe het nu gaat met Lotte. Ze houdt haar plas op tot ze op de wc zit., nu al zo'n maand. Je zou dus zeggen dat ze er wel aan toe is. Heb nu toch haar luier afgedaan, ben benieuwd hoe het gaat. Als het goed gaat dan zien we wel weer hoe het op het kdv gaat...
Mijn dochtertje is vanaf 18 maanden volledig overdag zindelijk. Als ze bij haar tante of oma is heeft ze ook geen luier om. Ze gaat zelf op de wc en geeft het aan als ze naar de wc moet. Ik geef ze wel de toilet verkleiner in een tas mee en altijd verschoonkleertjes. Wat je ook kan doen is een onderbroekje onder haar luier. Als ze nodig moet maar niet gaat ervaart ze wel het natgevoel en dat zorgt ervoor dat ze als nog naar de wc wilt. Ik zou de luier gewoon uitlaten en met de kdv afspreken dat ze elk kwartier vragen of ze wilt plassen. Heeft ze haar behoefte gedaan op de wc dan om de half uur a 3 kwartier. Suc6.
Hanteren ze daar geen vaste verschoontijden oid?? Anders zouden ze haar dus op dat tijdstip standaard op de wc kunnen zetten als ze het niet aan geeft! Hier ging het de eerste keren ook mis op het kinderdagverblijf (was toen 2,5) en een van de (onbekende) leidsters gaf toen aan om haar maar weer een pamper aan te doen. Maar hier waren wij het eigenlijk niet mee eens.... genoeg reservekleren liggen in haar mandje! Maar hier was ze 2,5...
Biancamv2: ik heb het er al met het kdv over gehad en zij hebben aangegeven dat ze in deze groep niet willen vragen aan een kindje of hij/zij moet plassen. Alleen als een kindje het zelf aangeeft willen ze er in meegaan. Ik kan dus ook niet van ze vragen of ze elk kwartier willen vragen. Het onderbroekje in de luier is nog wel een idee idd. Nova81: volgens mij hebben ze wel vaste verschoontijden. Ik zal het er met ze over hebben. Vandaag ging best goed eigenlijk. Één plasje op de grond toen mijn vriend en ik allebei even niet bij haar waren. Verder de hele dag droog! Wel een keer in de onderbroek gepoept, jak. Toen ze klaar was zei ze het wel. En een half uurtje later poepte ze nog een beetje op de wc. Ik twijfel nog steeds over morgen, dan mag ze naar het kdv. Ik denk toch dat ik haar luier om doe. Want zolang het poepen nog niet goed gaat is dat voor hun natuurlijk alles behalve handig. Wat betreft het plassen zou ik het wel aandurven.... Ik overleg morgenvroeg nog wel even. Vind t nog steeds lastig hihi.
Waarom geen luierbroekje? Kan ze EN zelf naar de wc EN ongelukjes zijn geen probleem. Wel reserve luierbroekjes mee dan. Kdv zal die vast niet hebben.
Hmm wij noemen het altijd luierbroekjes maar dat is denk ik ong hetzelfde als een oefenbroekje? Soort luier in de vorm van een onderbroekje. Kan zelf aan/uit maar het vangt wel ongelukjes op. "Up & Go van libero!" Is het eerste wat in mij opkomt als ik er aan denk...
Ik zou nog eens praten met (de leidinggevende misschien?) het kdv. Ik vind het namelijk onzinnig dat er niet aan een kindje gevraagd of het wil plassen. Dat is toch erg helpend bij kinderen die net zindelijk zijn? Maar zij doen het niet omdat ze nog geen twee jaar is? Dat klinkt als klakkeloos vasthouden aan regeltjes.
Ik vind het ook raar. Je kind 'hoort' dus schijnbaar niet voor zijn of haar tweede zindelijk te zijn, dus wordt er in een dreumesgroep geen aandacht aan besteed. Vind ik wel erg kort door de bocht. Luierbroekjes zijn net als luiers en worden door mijn jongens als zodanig gezien. Mijn oudste deed dan niet meer zijn best om droog te blijven en ook de tweede nu, plast geheid binnen tien minuten de broek vol als hij een luierbroekje aan heeft, terwijl hij de afgelopen dagen droog is en zelf aangeeft wanneer hij moet plassen/poepen.
Hmm hier gewoon uitgelegd dat het puur voor ongelukjes is en niet voor gewone plassen. Ging prima hoor. Neemt niet weg dat ik ergens kdv wel snap... Ze hebben op een babygroep het echt best wel druk heel de dag. Maar andere kant vind ik dat je dit wel zou moeten stimuleren. Bij ons zaten peuter en babygroep vlakbij elkaar. Kan ze daar niet meeliften met naar de wc gaan?
Bedankt voor het meedenken allemaal. Helaas zit de peutergroep op een andere vestiging, in haar 'gebouw' zitten de groepen 0-1 en 1-2 jaar. Meeliften wil dus niet. Ik heb vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en Lotte zonder luier heen gebracht. Bij binnenkomst heb ik gevraagd om het nog over haar zindelijkheid te hebben. Verteld dat het afgelopen weekend best goed ging, en of ze nu zonder luier mag. Dat ik benieuwd ben of ze het nu wel zelf gaat aangeven. Daarbij gezegd dat ze na 1 ongelukje wel weer een luier aan mag. Na wat morren vonden ze (haar leidster en de leidinggevende, die zat er ook bij) het oke. Ik vind het ook raar hoor. Heb gezegd dat ik het zonde vind om te wachten met de 'training' puur omdat ze er op het kinderdagverblijf niet in mee willen gaan. Aan de andere kant snap ik dat ze het al druk genoeg hebben.... Maar een beetje flexibeliteit zou ik hierin wel waarderen. Ben heeeeeel benieuwd hoe ze het nu doet. Moet me echt inhouden om niet te bellen .
Poehe daar zou ik me echt boos om maken, dit is gewoon onwil en vasthouden aan eigen gewoonten en regeltjes. Hoeveel moeite is het om 4x op een ochtend aan een dreumes te vragen of ze naar de wc wil. Ze praten toch sowiezo vier keer per ochtend tegen haar mag ik hopen?? Ze mogen blij zijn dat je uberhaupt nog je kind naar een (hun) kdv brengt in deze tijd van inkrimping in het kinderopvang, iets klantvriendelijker mag wel hoor. Maar goed, dat terzijde Ik hoop dat het goed gaat vandaag, kan me voorstellen dat je het zelf graag wilt weten
Ik denk dat het ze niet gaat om de moeite van het vragen, maar om de moeite van de plas- en poepongelukjes en om het feit dat er een leidster mee moet naar de wc als de dochter van ts inderdaad aangeeft te moeten plassen. Ik kan het me eerlijk gezegd wel voorstellen. Als je groepen indeelt op een bepaalde leeftijd, is het dagschema daar ook op aangepast. Ik kan me best voorstellen dat je niet veel tijd hebt om steeds ongelukjes op te ruimen. Dat is toch weer een extra taak. Mijn dochter zat eerst op een babygroep, met kindjes van 0 en 1 jaar. Daar deden ze er inderdaad ook niet aan, omdat het gewoon maar weinig voorkomt dat kindjes op die leeftijd al zindelijk zijn. Als je kind eerder aan zindelijkheid toe was, wilden ze daar best aan meewerken hoor, maar na een paar ongelukjes ging de luier dan wel weer om. Op de peutergroep hebben ze echter plasrondes in hun dagschema. Thuis plast mijn dochter regelmatig op de wc, maar op het kdv bijna nooit. Toch nemen ze haar mee in de plasrondes, want dat is amper extra moeite. Maar ts, ik ben ook wel benieuwd hoe het nou vandaag is gegaan!
Mwah, het ging niet echt denderend. Ik ben vergeten te vragen hoe laat dat was, maar Lotte had al snel een natte broek. Ze hebben haar toch een paar keer gevraagd of ze moest plassen. Dan zei ze enthousiast Ja, maar vervolgens deed ze niets op de wc. Ze zagen wel dat ze er lol in had. Heb besloten dat we voorlopig gewoon weer de luier aan doen, ook thuis. Toen we thuis waren deed ik meteen haar luier af. Na het eten stond ze stil, bleek dat ze aan het poepen was. Weer een vieze onderbroek dus. Ook als ze een luier aan heeft, geeft ze aan als ze moet plassen/poepen. Dus dan doen we het eerst maar zo. En zien we over een paar weken/maanden wel weer verder .