Wat voor konijnenhok voor 2 konijnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ammie1984, 4 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Wil niet heel lullig zijn.
    Maar als je ze geen 2 vierkante meter ren kan geven, minimaal, moet je geen konijnen nemen.
    Ze hebben simpelweg ruimte nodig! Ze zijn vooral in de nacht actief, dus de extra ruimte overdag is niet echt ideaal.

Anders misschien eens cavia's overwegen? Voor een koppel heb je minimaal 120x60 cm nodig (liever 140x70cm).

2. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48

Wat leuk dat dat jouw zus is! Daar komen onze konijnen ook vandaan en we zijn nog altijd blij met de adviezen van Lonneke. Zij heeft echt een hart van goud voor konijnen.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  3. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    Ik vraag inderdaad om advies, niet om kritiek.. heb nergens gezegd dat ik geen 4m2 ren kan geven. Overweeg alleen wat de beste optie is. Hok met een ren en daar nog een ren aan vast maken zodat ze gewoon naar buiten kunnen en zo genoeg bewegingsvrijheid hebben.
    Heb gezegd dat ik nieuw ben en graag advies wil.. maar ik ga geen onwijze bouwwerken in de tuin zetten die m’n halve tuin in beslag nemen.
    Maar genoeg bewegingsvrijheid krijgen ze zeker..

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.939
    8.139
    113
    Ah wat lief!!

5. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
  6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.823
    4.057
    113
    Denk even na hoe je in die lage delen schoon gaat maken. Ik vond dat drama. Moest erin kruipen om overal bij de keutels te komen. Of hele hok verplaatsen.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.698
    5.726
    113
    Ik zou sowieso geen hout doen dat word opgevreten , wij hebben de grootste van ferplast en een ren er aan vast gemaakt. Wij hebben het hok nu 3 jaar ziet er nog keurig uit. De konijnen zitten er weinig in zijn altijd buiten ook in de regen vaak.

Bijgevoegde bestanden:

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij hadden destijds een vast hok met ren erbij, deze waren niet super groot, maar wel een eigen "ren" erom heen waar ze echt konden rennen en doen.

Zodra het donker werd sloten we alleen het vaste hok ivm vossen en steenmarters.

Maar eigenlijk zijn de meeste hokken wat als konijnenhok verkocht wordt gewoon te klein.

Voor bijvoorbeeld de nacht een ruim hok is prima hoor.

9. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    4 vierkante meter hoeft ook niet ;)
    Maar wel een realistische ruimte waarbij de konijnen ook blij zijn.
    Maar ook jullie zelf.
    Want ook al meer aangegeven, de hokken die je laat zien, hebben allemaal een lage ren.

Konijnen zijn geen dieren die je even op kan pakken, vandaar dat een hoge ren waar je kinderen in kunnen zitten voor iedereen handig is.

Is zelf een hoge ren bouwen geen optie?
    Gewoon gaas en palen bij de bouwmarkt vandaan en zelf wat knutselen? En dan als nachthok een hok bij zooplus vandaan bijv?

https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/konijnenhok/alle_hokken/met_verdieping/49485

Zoiets, tandje groter, kon die alleen even niet vinden.

En bedoel het echt om jullie te helpen! Je gaat echt spijt krijgen van die lage ren.
    En de konijnenhekjes die je kan kopen, gaan de meeste konijnen overheen.

10. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.690
    1.862
    113
    Een optie zou ook kunnen zijn een hok met een ren eromheen en dan een extra grote open ren eromheen zodat ze meer ruimte hebben én kunnen je dochters daarin gaan zitten bij de konijnen.
    Konijnen zijn best eigenwijs en willen vaak vooral hun eigen gang gaan, maar ze zijn ook nieuwsgierig.
    Maar dan moet je dat afsluiten als je er niet op kan letten ivm roofdieren/katten.
    Loslopen in je tuin weet ik niet of dat kan? Kunnen ze nergens uit, nergens onder waar je ze niet meer uit krijgt en hoe zorg je dat ze weer terug gaan ( had ik al gezegd dat ze eigenwijs zijn ;)
    Wij hebben een Franse hangoor die altijd los loopt, maar hij is zo tam dat hij altijd bij ons in de buurt is.
    Hij heeft ook een kleine kooi, maar hij komt er alleen voor het toilet en om uit zijn etensbak te eten/water te drinken. Hij zit nooit opgesloten.

11. 1548

1548 Niet meer actief

Daar komen onze konijnen vandaan :thumup:

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  12. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    Zo’n hok ziet er inderdaad prima uit. En wat voor een heb je er dan aan vastgemaakt als ik vragen mag?

13. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
    IMG-20210825-WA0021.jpg
    Dit is ons eerste hok. Ze hebben inmiddels er 2 meter bij aan gekregen.
    Hier staat wel 5 van de 7 dagen het grote hek open en hebben ze 60m2 tot hun beschikking ongeveer

14. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik stel hier ook even een vraag.
    Wij hebben ook twee konijnen.
    Zelf ruime ren gemaakt. Eerst met aarde/zand op de bodem. Gingen ze zo diep graven dat ze onder het hekje de tuin in gingen. En daar aan allerlei planten knagen en ook weer overal graven.
    Hoe doen jullie dit? Hekje dieper de grond in zodat ze niet door kunnen graven? want nu hebben ze alleen tegels om op te lopen maar toch minder fijn voor ze.

15. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Je kan wat zand uitgraven, gaas eronder leggen en dan weer zand erop. Of toch tegels en een zandbak erin.

NiekeKris en Mop81 vinden dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Gewoon een hard plastic of ijzeren hoekprofiel op de randen van het hout doen of het gaas aan de binnenkant nieten en geen last van opgevreten hout hoor.
    Ik heb hier een hok wat al ruim 8 jaar staat. Zelfs nog van dat waaibomenhout.
    Vorige hok heeft ruim 12 jaar gestaan. Gewoon goed beschermen dan is er niks aan de hand:)

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.901
    113
    Ligt, een ik, ook aan je konijn. Die van ons vraten overal doorheen. :roflmao:

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.901
    113
    Of de tegels ingraven (ipv gaas). Konijnen graven nu eenmaal graag (in het wild maken ze ook holen), denk dat je dus zelden diep genoeg kunt zonder iets er onder waar ze gewoon niet doorheen kunnen.

xxmoixx vindt dit leuk.
  19. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    Is zoiets iets qua ren of is dit ook te laag / klein? Kan m’n man wel vragen iets te maken.. mij hij moet over paar dagen voor aantal weken naar het buitenland voor werk en over 2 weken mogen we de konijntjes ophalen..

Bijgevoegde bestanden:

20. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
    Hoe hoog is het. Als je aan de veilige kant wil zitten zal ik t een meter hoog maken.

Zand afgraven en gaas erin dan kunnen ze er niet meer uit.

Mop81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina