Hoe herken je mottengaten

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Sinds een maand of 6 hang ik mijn kleding op boven de trap op zon droogrek. Merkkleding en witte was en de rest gaat in de droger. Nu viel me vorige maand ineens op dat er 3 kleine gaatjes in een nieuw shirtje van mijn dochter zaten na het wassen. Alle Andere kleding was niks mee aan de hand. De was hang ik op en dezelfde avond gaat het eraf maar dit shirt was 1 nacht blijven hangen. Heb heel de wasmachine vervloekt, gekeken of er wat inzat maar niks ondekt. Niet meer aan gedacht, verder gegaan met wassen en ophangen. Nu hangen er al ruim een week 2 shirtjes van manlief aan het rek. Moest nu een wasje merkklefing ophangen en haal ze er dus naar is af ( lui geweest ) en tot mijn schrik zit het shirt wat aan de leuning zijde zat compleet vol met gaten. Niet een of 3 maar heel die rugzijde is stuk. Niet gescheurd want de 2 delen passen niet op elkaar ( zoals bij scheur of doorboren wel zou zijn) andere kant van het shirt is intakt net als andere shirt. Het lijkt erop dat op kleding die langer blijft hangen en aan de zijde hangt waar de wasmanden staan met vuile was de gaten verschijnen .
    Ineens kwam het idee mottengaten in mijn hoofd. Dit omdat ik enkele weken terug een mot kapot heb geslaan in de gang ( maar een mot is een mot voor mijn en niks bijzonders) en het trappengat is gewoon open verbinding met de gang. Zal straks een foto plaatsen want dat lukt niet met de telefoon. Het zijn echt flinke gaten die variëren van maat

Als het motte zijn wat doe je er dan aan?

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Zou wel apart zijn want motten houden eigenlijk niet van schone kleding. Motten komen op kleding af die naar zweet ruiken, vuil zijn of al een tijdje ongebruikt in de kast liggen. En van vochtige en muffe plekken.

ALS het motten zijn dan zou ik vooral je kledingkasten goed schoonmaken, uitzuigen en soppen en voorzien van anti mot dingen. Het is namelijk niet de mot zelf die gaatjes maakt, maar hun larven. En die larven doen er een paar maanden over om groot te worden. Larven overleven ook vaak de wasmachine. Ze gaan overal inzitten. In je vloerbedekking, gordijnen, matrassen en zelfs in eten (rijst, meel, pasta enz)

Staan er boven geen dozen opgeslagen met kleding of zo? Grote broeiplek voor motten.

En als je de kleding uitschud, vallen er dan geen eitjes of larfjes uit?

De "aangrevreten" shirts niet toevallig behandeld met bijv vanish?

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Op de overloop staan 2 wasmanden met vuile was. We hebben zeg naar een hekje dat overloop en trapgat scheid. Aan de eene zijde 2 wasmanden met vuile was en aan de Andere kant van het hek hangen de kleren ( aan z,n droogrek om over deur of hekje te hangen. Het kledingstuk wat naar de vuile wasmanden kijkt :) en ook alleen aan die zijde zitten de gaten.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik heb de kleding gewassen met vlek weg van Ariël? Kan dat een boosdoener zijn? Heeft het andere shirtje ook in geweekt voor hij de was in ging bedenk ik je net omdat het wit is. Muf en vochtig is het eigenlijk niet. Is daar lekker koel en goed geventileerd

5. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Doe je wassen met vloeibaar of met poeder?

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Vloeibaar

7. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Het vlekkenspul kan te agressief zijn ?

8. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dan ligt het in ieder geval niet aan de wasmiddel :)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina