Fotografie cursus

Discussie in 'De lounge' gestart door Rooibosje, 3 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Hallo,

Weet iemand waar je een cursus fotografie kan in eigen tijd zonder teveel gedoe van docen

2. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Even verder tikken. Telefoon werkt niet mee.
    Ik bedoel zonder teveel gedoe van docenten. Gewoon als je een week tijd hebt dat je bezig kan zijn met een hobby als fotografie.

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Er is online heel veel informatie te vinden, photofacts is er zo eentje bijvoorbeeld waar veel verzameld is. Ook links naar youtube filmpjes/kanalen. Ook voor bijv photoshop

Maar ligt vooral denk ik beetje aan de richting van fotografie waar je heen wil.
    Portretten is andere tak van sport dan macro en algemeen natuurfotografie. Architectuur ook weer helemaal anders ;)

Maar ik zou zeggen, google is your best friend
    Loi had dacht ik ook fotocursussen...

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Debaky en Elmyra vinden dit leuk.
  5. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Klopt Loi had ik ook gezien.
    Wat ik graag wil leren weet ik eigenlijk ook precies niet. Maar de basis waar je met fotograferen rekening moet houden. De juiste basis van je spiegelreflex camera. Ik pruts nu maar wat raak, wat niet altijd een mooie foto geeft.

6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik denk dat juist het prutsen goed is, speel maar eens met je sluitertijd en iso etc en kijk wat er gebeurd. Het zal je verbazen wat voor mooie foto's je kan krijgen. Als je buiten gaat fotograferen is er eigenlijk geen basis, het licht is elke keer anders etc. Dus je zult bepaalde dingen gewoon onder de knie moeten krijgen.

Google maar eens op sluitertijd en iso, binnen kan je al goed oefenen door bijvoorbeeld de kraan open te zetten en te kijken of je de druppels uit je kraan kan bevriezen of zet een paar schoenen in de gang die je niet naast elkaar zet maar schuin achter elkaar en kijk of het je lukt om ze op de foto op 1 lijn te krijgen. Dat soort dingen kan je natuurlijk ook buiten doen.

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Op internet heb je vaak van die online cursussen waar je misschien alvast een begin mee kan maken. Photofact academy krijg ik via facebook vaker reclame voor.

8. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ik heb een cursus via het fotografieinstituut gedaan. Volledig online, je word begeleid door een proffessionele fotograaf. Wat ik fijn vond is dat je een jaar over de cursus mag doen maar ook in 24 weken klaar kunt zijn. Icm een druk gezin was het fijn om niet teveel tijdsdruk te hebben. Deze cursus is er ook op gericht om als proffessioneel fotograaf aan de slag te gaan, maar dat hoeft uiteraard niet. Ik ben nu bezig met een geavanceerde les en hoop tzt meer dan een hobby van fotografie te kunnen maken.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb een cursus gedaan via NTI maar achteraf gezien was het eigenlijk gewoon een beetje zonde van het geld.Ik merk dat ik nu meer leer tijdens het gewoon oefenen dan toen ik met die cursus bezig was.

Zoals @Ysabella ook aangeeft is '' Prutsen '' met je toestel het beste. Ik heb via Youtube veel filmpjes bekeken over mijn camera, daar leggen ze vaak stap voor stap uit wat iedere knop op je camera doet en kan. Daarna ben ik er gewoon op uit gegaan. Heb mijn buurmeisje opgetrommeld als model ( buurvrouw ook weer blij met alle foto's ;) ) ben naar een plaatselijke natuurspeeltuin gegaan en ben gewoon gaan fotograferen. Gespeeld met het natuurlijke licht dus ben op verschillende tijden van de dag gegaan om te kijken wat het mooiste werd. Toen heb ik van die fotografie achtergrond doeken gekocht via Aliexpress en ben gaan oefenen met mijn neefje van twee. Laatst met de volle maan ( dat is nog best een dingetje als je daar niet mee bekend bent ;) ) weer geoefend en dat heb ik nu dus ook zelf geleerd. Gisteren avond gingen we even afkoelen in de zee ( we wonen aan de kust ) en toen heb ik ook de camera mee genomen en ben ik gaan oefenen op de rondvliegende Meeuwen, niet heel boeiend maar wel weer iets om mee te oefenen.

Wat mijn tip is is dat je eerst je camera moet gaan ontdekken, zoek het toestel op op youtube en bekijk de review filmpjes en de uitleg filmpjes. Dat werkt bij mij echt het beste.

Momenteel gebruik ik mijn camera voornamelijk voor mijn hobby Urbexen maar ik doe op aanvraag daarnaast ook fotoshoots voor de mensen in mijn directe omgeving. Doe ik nu nog gewoon nog gratis omdat ik er door kan oefenen maar hopelijk dat ik er later wat mee kan verdienen.

Maar goed, prutsen, oefenen en je camera ontdekken leer je niet uit de boeken of cursussen. Bespaar jezelf geld en ga zelf op onderzoek uit, je leert ( naar mijn mening ) meer uit de praktijk dan uit de theorie.

Ik heb trouwens een Nikon D5300 met een 18-55mm lens en een Tamron lens van 70-300mm

Hier even wat voorbeeldjes van mijn oefen projecten:

Dit is mijn hobby/passie Urbex:

Dit is het oefenen van gisteren

CSC_0723.JPG

En dit is van het oefenen van de week met de maan

CSC_0564.JPG

Ysabella vindt dit leuk.
  10. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Hele gave foto's.
    Er zitten zoveel dingen op de camera dat ik niet wat het beste is om te gebruiken. Gebruik vaak stand automatisch. Waar ik dan denk de foto is mooi maar ik mis wat.
    Op YouTube kan ik ook eens gaan filmpjes kijken wat daar allemaal staat uitgelegd.

Ik vind het wel leuk om een hobby te hebben naast werk en kinderen.

Vanmiddag gaan we nog naar het strand. Ik ga daar maar eens prutsen en kids gebruiken als object.

Debaky vindt dit leuk.
  11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    De automatische stand gebruiken doet bijna iedere beginnende fotograaf
    en dat is op zich niet erg maar er gaat een wereld voor je open als je al die andere dingen leert te gebruiken, op den duur heb je die automatische stand niet eens meer nodig omdat je door krijgt dat andere standen veel mooiere foto's geeft.

Ik zou inderdaad vanmiddag eens gaan oefenen met de Kids.

Succes!

12. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Autostand om mee te beginnen is inderdaad niks mis mee, maar lees dan wel naderhand de gegevens af van de foto ;) sluitertijd, iso en diafragma. Daarvan kun je een boel leren ook.

Meld je aan op bijv zoom.nl, meeste fotografen daar delen ook hun gegevens (kan toch ff niet op de term komen zeg dat is irritant!), kun je ook weer van leren.

Wat een goede is om mee te beginnen is de camera ipv op de auto stand op de a stand, de aperture (oftewel diafragma) handmatig aanpassen.
    Door dezelfde foto te maken met het diafragma verschillend ingesteld krijg je verschillende resultaten. Je camera zoekt dan zelf de sluitertijden erbij die passen bij de hoeveelheid beschikbaar licht en opening van de lens (diafragma: hoeveel licht wordt er doorgelaten).

Een klein getal = groot diafragma = veel licht in de lens en een mooie vage achtergrond (mooie scherpte-diepte). Vooral bij portretten of macro’s dat dit gebruikt wordt

Een groot getal = klein diafragma = minder licht in de lens en meer scherpte. Maak je een landschapsfoto dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk scherp hebben (meestal dan he ;))

En door naar de instellingen te kijken die je camera gebruikt leer je de samenhang van diafragma en sluitertijden begrijpen/kennen.

En er zijn ook genoeg professionele fotografen die op de A-stand fotograferen en niet op de M-stand (volledig manueel)

De S-stand (shutterspeed oftewel sluitertijd) kun je natuurlijk ook uitproberen, hierbij heb je controle over of je snelle bewegingen vast moet leggen (korte sluitertijd) of als t een stilstaand object is is een korte sluitertijd natuurlijk minder van belang...

Maar vooral van ermee spelen, vergelijken en het doen leer je heel veel van.

Ik heb nooit een cursus gevolgd voor wat betreft de technische kant, maar het mezelf aangeleerd. En zo af en toe verdien ik er een centje mee :) helaas nog te weinig tijd voor maar zodra er tijd komt wil ik er echt meer aandacht aan gaan geven!

Deel Deze Pagina