Bang voor een client

Discussie in 'De lounge' gestart door anoniempje123, 6 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniempje123

anoniempje123 Nieuw lid

6 jul 2009
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

ik ben niet nieuw hier. Ik zit onder een andere naam op dit forum, want ik wil graag een beetje anoniem blijven.

Het volgende is aan de hand:

ik ben in dienst bij de thuiszorg en doe de huishoudelijke verzorging. Zo kom ik ook bij een bejaarde man en een vrouw (echtpaar) thuis op een ochtend om 3 uurtjes schoon te maken in de week.
    Ik kan heel moeilijk met deze mensen communiceren. Ze zijn buitenlands en spreken tegen elkaar hun taal en Nederlands kunnen ze bijna niet. Het is dan ook erg lastig als ik iets probeer uit te leggen en ik word niet gesnapt. En andersom ook: hun zeggen mij iets maar ik begrijp er dan niks van. Zo gebrekkig Nederlands. En alle visite die er komt: er word altijd in hun taal gesproken. Behoorlijk irritant voor mij, want ze kunnen zo makkelijk over mij praten (roddelen misschien wel) zonder dat ik door heb wat ze zeggen. Ik vind het zelfs een beetje asociaal. Even voor de duidelijkheid: ik heb absoluut niks tegen buitenlandse mensen. Heb ook een buitenlandse schoonzus. Maar wil even aangeven dat we in Nederland leven en dat ze best wel wat meer moeite kunnen doen om te beheersen over de Nederlandse taal. Ze wonen hier al tig jaar.
    Ik heb jullie nu een beeld gegeven over wat voor soort mensen het zijn en hoe mijn contact met hen is. Bovenstaande is niet het probleem maar die komt nu:

De man heeft een beetje 'losse handjes' en houd er nog al van om aan je te zitten. Dat doet hij altijd heel sneaky als zijn vrouw er niet bij is. Als ik bijv. alleen in de keuken ben. Dan geeft hij een aai over mijn schouders maar dan net iets te lang dat ik er een naar gevoel bij krijg. Ook pakte hij me een keer vast toen ik in zijn slaapkamer schoonmaakte (man en vrouw slapen apart) en drukte zijn mond op mijn wang. Aaaaaaah... wat voelde ik me vies. En vorige week is hij tever gegaan. Hij zat aan mijn buik (nee ben niet zwanger maar dat dacht hij misschien) en aaide op mijn buik en ik schrok toen hij met zijn vingers verder naar beneden ging en in mijn kruis prikte (ik heb me dit echt niet verbeeld.) Ik duwde van schrik zijn hand weg, dus liet fysiek merken dat ik er niet van gediend was.

Maar als hij dit doet dan schrik ik zo dat ik dichtklap en dat ik niks meer kan uitbrengen met mijn mond. Bijv: "Wilt u van mij afblijven?" of "wilt u dat laten?" Dus eigenlijk doet hij van alles bij me en zeg ik er niks van maar laat fysiek wel blijken dat ik het niet wil.

Ik heb er met een paar mensen in mijn omgeving over gepraat en iedereen vond dat ik niet langer bij deze mensen kon werken. Dat ik contact op moest nemen met mijn leidinggevende. Dit heb ik gedaan en de leidinggevende vroeg me gelijk natuurlijk of ik er wel wat van zeg als hij dat doet. En ik legde uit dat ik helemaal dichtklap als me het overkomt en dat ik de volgende keer bij binnenkomst gelijk maar moest zeggen waar het op staat. Dat de man niet aan me moet zitten. Op de één of andere manier is dit gewoon een hele moeilijke opgave voor mij. Ik voel me als ik bij die mensen ben soms weer een beetje dat jonge bange meisje van vroeger die bang was voor de tweede man van mijn moeder, die ook hield van vervelende blikken naar mijn lichaam toe, ook een keer 'per ongeluk' aan mijn borsten heeft gezeten etc... Dus op de één of andere manier blokkeer ik als me dit bij die man overkomt.

Wat moet ik nu doen. Het gesprek met mijn leidinggevende heeft me nogal teleurgesteld, want ik had gehoopt en ook wel verwacht dat ik zou stoppen met schoonmaken bij deze mensen maar het enige wat ze zei is: "zeg het de volgende keer tegen hem/ hen". Ze heeft geen idee hoe bang ik voor deze man ben en ik zei ook tegen haar dat ik er elke keer met een knoop in mijn maag naartoe ga. Kennelijk interesseerd haar dat niet.

Oja... als ik aan het poetsen ben dan negeer ik die man altijd. Maar helaas is dit dus niet altijd te voorkomen. HELP! Wat moet ik nou!

Ik vond het ook wel even fijn om dit verhaal van me af te schrijven. Graag reacties.

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey hey, ik zou nogmaals praten met je werkgever en aangeven dat je dit echt niet aankunt. Stel je voor wat er kan gebeuren als die vrouw er eens niet is?! Ik vind het nog erg dapper dat je er telkens weer heen durft!

Kan me trouwens ook helemaal voorstellen dat je blokkeert, omdat je al eens soortgelijke dingen hebt meegemaakt, misschien kan je dit aangeven bij je werkgever?

Eventueel zou je voor de toekomst een assertiviteitstraining kunnen doen of iets dergelijks, mocht het nog een keer gebeuren je je wat zekerder voelt?

Heel veel succes.

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hmmm normaal gesproken hanteert thuiszorg een goed beleid als het gaat om ongewenste intimiteiten.
    Als je leidinggevende je klacht niet serieus neemt, dan zou ik zeker een stap hoger gaan... daarnaast zou ik niet meer naar dat adres gaan en dit aangeven bij de afdeling planning..

succes ermee

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.924
    5.238
    113
    Home
    sorry hoor maar ik vind de reactie van je leidinggevende echt niet kunnen die legt het gewoon weer bij jou neer. ik zou gewoon weer een gesprek met je leidinggevende aangaan.
    misschien gebeurt het ook wel bij andere collega's die daar komen?

en probeer toch over de drempel heen te stappen om er wat van te zeggen want anders houd het niet op!
    hij moet toch niet denken dat ie zomaar aan je mag zitten!
    sterkte

5. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Nogmaals aangeven bij de je manager of anders naar een vertrouwenspersoon stappen binnen de organisatie. Dit kan ook een personeelsmanager zijn. Ze kunnen je niet terugsturen met de mededeling dat jij hier wat van moet zeggen. Dat kunnen ze niet van je verwachten. Wat je client doet is niet in de haak, je kunt hiervan zelfs aangifte doen. Zeer slecht van je leidinggevende om te zeggen dat jij maar wat mondiger moet worden. Niet iedereen is mondig en daarnaast klap je gewoon snel dicht als zoiets gebeurt.

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ten eerste zou ik daar absoluut geen stap meer over de drempel doen, en ten tweede: wat een achterlijke reactie van je leidinggevende. Je hebt zijn hand weggeduwd, dat is dus genoeg. Echt belachelijk dat je het zou moeten bespreken met die kerel. Nee hoor, niet meer gaan! En dat ook tegen je leidinggevende zeggen.

7. anoniempje123

anoniempje123 Nieuw lid

6 jul 2009
    4
    0
    0
    NULL
    NULL

Nee hoor ik ben de enige die er komt.

Wat ik ben vergeten te vermelden in mijn verhaal: voordat ik bij die mensen kwam werken in huis (4 maanden geleden of zo) ben ik gewaarschuwd door de leidinggevende dat de man des huizes 'losse handjes' heeft. Dat ik heel duidelijk tegen deze man moet zeggen dat ik niet wil hebben dat ie aan me zit. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten en dacht dus dat dat wel mee zou vallen toen ik daar nieuw kwam. Totdat ik dus zelf het probleem heb dat ik blokkeer als het gebeurt.
    En wat er ook bij komt kijken: ik legde al uit dat het buitenlandse mensen zijn en die man kan al helemaal geen Nederlands. Dus ik ben ook bang dat als ik zeg dat ie het niet mag doen, dat hij niet eens weet wat ik zeg/ bedoel.
    Ik wou echt dat ik wat assertiever was. In mijn gedachten hou ik een hele preek aan die man dat die dat niet mag doen, maar in het echie durf ik niets. Baal dan ook echt van mezelf.

@ Deelight. Dankje dat je het dapper van me vind dat ik daar altijd nog trouw blijf komen. Ik ga me ook niet ziek melden terwijl ik het niet ben. En als ik er niet heen zou gaan dan word ik er natuurlijk ook niet voor uitbetaald.

8. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Vind het ook zeer onprofessioneel dat jou leidinggevende dit bij jou neerlegt .. als een client aan jou kruis grijpt zonder dat jij daar toestemming of aanleiding voor hebt gegeven zou zij stappen moeten ondernemen jegens deze man , zoals bijv verdere dienst weigeren , belachelijk dat jij dit nu op mag gaan lossen .. jij staat in je recht hoor en ik zou gewoon nogmaals een gesprek aangaan met je leidinggevende en aangeven dat je dus echt niet meer gaat ! Zou mooi worden als je bang naar je werk moet gaan , bah ...

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.873
    113
    Ten eerste, een hand wegdrukken zegt hetzelfde als woorden! Deze goorlap weet heus wel dat hij niet goed bezig is, welke taal hij ook spreekt.
    Ik zou er geen stap meer over de drempel zetten. Net als hierboven gezegd, dit is een probleem voor jouw leidinggevende, die maakt zich er in dit geval makkelijk van af. Ga een stapje hoger, naar zijn of haar leidinggevende en kaart dit aan.
    En dat die vent blijkbaar ook met zijn klauwen al aan je voorgangster(s) heeft gezeten en ze alsnog hulp blijven bieden, gaat er bij mij helemaal niet in.

10. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Wat een stom mens die leidinggevende van je! Zij zou als leidinggevende het juist voor jouw op moeten nemen, nu doet ze het wel heel makkelijk af.
    Het is echt niet oke wat die man allemaal doet, en als jij er niet meer heen wilt zou dat ook niet meer moeten. Ga inderdaad nog eens een gesprek aan, en probeer toch duidelijk te zijn tegen die man, al zeg je alleen al heel duidelijk NEE, dat snapt hij vast wel.
    Heel veel succes meid, maar laat niet over je heenlopen hoor!!

11. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik zou nu direct je leidinggevende opbellen voor een gesprek.
    Geeft ze weer hetzelfde nutteloze antwoord, bel dan een hogere.
    Je bent duidelijk niet de eerste bij wie dit gebeurd.
    Die man rand je gewoon bijna aan!

Jammer dan van die paar euro die je misloopt.
    Vind je dat echt die trauma's waard?

Voor jezelf opkomen hoor meis en dan niet tegenover die smeerlap, maar tegenover je leidinggevende!
    Je bent geen ding, maar een mens met gevoelens.

12. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik zou idd actie ondernemen en het liefst zo snel mogelijk. Dus je leidinggevende heeft je willens en wetens naar die mensen gestuurd en nu dat je komt klagen, doet ze alsof het niet belangrijk is? Waarschijnlijk wilt niemand meer bij deze mensen werken en is dat de reden dat je leidinggevende zo reageert?

Maar jij moet nu aan jezelf denken en dit moet je gewoon niet pikken. Je voelt je niet prettig, nou dat zegt voor mij genoeg. Ik zou nu echt mijn poot stijf houden en gewoon tegen je leidinggevende zeggen dat je weigert om daar nog langer te werken en of ze een ander adres voor jou willen zoeken.

13. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Eens met vorig reacties!
    Belachelijk dat jij het zelf moet aankaarten, terwijl je hebt aangegeven dat je dit niet kunt.
    Misschien een idee:
    Weet je welke taal zij spreken?
    Dan kun je in google vertalingen een stukje intypen waarin je aan de vrouw meld dat hij dit doet en dat je hier niet van gedient bent.
    Kun je dat uitprinten en aan haar geven.
    Het is dan wel geen prefecte vertaling, maar goed genoeg om de bedoeling duidelijk te maken.

14. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik werk ook in de thuiszorg (verpleging) maar als mij zo iets zou overkomen zou ik daar niet eens meer naar toe gaan kan echt niet!!
    Vriendin van mij heeft dat in de kraamzorg gehad die vent kwam elke keer naakt naar haar toe en zijn vrouw was net bevallen!
    Ze is gelijk weggegaan (heeft het wel tegen die vrouw gezegt wat voor man ze heeft) en ze hebben van dat bureau GEEN kraamzorg gehad.
    Heel erg hard maar werknemer gaat voor de client ten alle tijde!

Heel veel suc6 ermee

15. anoniempje123

anoniempje123 Nieuw lid

6 jul 2009
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat gaat helaas moeilijk. Deze vrouw is analfabeet. Ook in haar eigen taal. Anders was het inderdaad een idee geweest.

Ze spreken de Javaanse taal. Klinkt heel moeilijk.

16. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Misschien als er familie van hen aanwezig is, dan aan een van hen geven.
    Is dat een optie?
    Of gewoon aan hem geven, en er dan ook inzetten dat als hij dit nog 1x doet je de politie erbij haalt.

17. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    hallo,

Alleerst zeer vervelend voor je om dit mee te maken. Ik vind niet dat jij iets hoeft te ondernemen. Deze clienten horen geen diensten van jullie organisatie meer te krijgen. Je leidinggevende zou jou gelijk moeten vertellen dat je er niet meer heen hoeft en zelf in gesprek moeten gaan met de mensen.

succes

groetjes

18. gimena

gimena Niet meer actief

hellemaal mee eens!!

19. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Bij je leidinggevende aangeven dat je weigert om nog langer bij deze mensen te gaan werken. Dat mag als het gaat om (seksueel)grensoverschrijdend gedrag zonder dat het consequenties voor jou als werknemer heeft. En aangeven dat de reactie van je teamleider jou erg teleurgesteld heeft, ik vind het echt niet normaal dat ze je met deze boodschap heeft laten gaan.
    Ik werk zelf in de jeugdzorg en als collega's van mij met gelijksoortige verhalen komen, mogen ze van mij niet eens meer naar zo'n echtpaar/gezin toe en krijgen de mensen in kwestie een correctiegesprek (met mogelijk het uitsluiten van hulp door onze organisatie tot gevolg!!)

Ik hoop dat jouw leidinggevende iets voor je gaat doen! Veel succes in ieder geval!

20. Shady09

Shady09 Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.475
    0
    0
    Thuiszorg medewerkster
    Almere
    Dit is echt een belachelijke en zeer ongepaste reactie van je leidinggevende! Ik werk zelf ook in de huishouding bij de thuiszorg en heb ook een keer gehad dat een client aan mn borsten zat. Ik heb hem meteen een duw gegeven en gezegd dat ik daar ABSOLUUT NIET van gediend ben,vervolgens heb ik mn spullen gepakt en ben ik weggegaan. Op de fiets b ik mn werk gebeld en die vonden dat ik juist gehandeld had. Ze hebben de desbetreffende man gebeld en verteld dat dit dus absoluut niet in de haak was en dat ik ook niet meer zou komen. Ze hebben navraag gedaan bij andere collega's die daar ook geweest zijn en het bleek dat ie het al bij meerdere had gedaan alleen niemand had er iets van gezegd. Vervolgens hebben ze die man ee nbreif geschreven en mij daar een kopie van gestuurd en daarin stond dat als ie dar nog 1 x zou doen dat hem alle hulp geweigerd zou worden. Zo zou jouw leidinggevende ook moet regaren. Maar als het in het vervolg nog een keer gebeurd moet je gewoon je spullen pakken en vertrekken dan hoef je niks tegen die man te zeggen

Deel Deze Pagina