Misschien niet zo een lekker onderwerp, maar vroeg me toch even af of dit wel OK is... Als ik mijn zoontje wortel of pompoen geef (gepureerd) dan is zijn ontlasting de volgende dag vaak gedeeltelijk net zo oranje als dat ik het erin heb gestopt zegmaar Zelfde verhaal met broccoli of ander groen, dan slaat het vaak groen uit. Er zitten ook gewoon bruine stukken (sorry) tussen, maar waarom is niet gewoon alles bruin zoals bij ons? Betekend het dat hij teveel eet? Of het nog niet goed verteren kan? Dat lijkt me sterk want hij is toch al ruim 8 maanden en eet al sinds twee maanden gewoon goed. Hebben jullie kleintjes dit ook? Groetjes
Ja, dat had en heeft ons dochtertje ook. Denk dat dat komt doordat de darmpjes van die kleintjes nog helemaal zo werken als bij ons. En die stukken: nu ze meer stukjes eten krijgt vind ik ze ook meer in de luier, ik denk dat dat komt doordat ze nog geen kiezen heeft en dus alles nog niet zo fijn kan kauwen als wij.
Hier ook hoor! Als mijn zoontje de avond ervoor wortels heeft gegeten, heb ik de volgende dag echt een knal oranje poepbroek!
Hier ook! Ik heb geen idee waardoor het komt, maar ik denk dat het komt doordat ze nog niets anders krijgen. Wij eten zoveel verschillende dingen per dag dat het niet echt één kleur heeft natuurlijk!
hier ook hoor en dat is normaal. Hoe het komt kan ik je niet vertellen maar die mooie kleurtjes horen er bij.
Moet je eens een keertje kiwi geven... kom je de volgende dag al die zwarte zaadjes in de luier tegen Maar inderdaad, het hoort erbij. Dat komt omdat de darmen nog niet voldoende doorontwikkeld zijn. Dat komt vanzelf. Bij mijn zoontje van 2 heb ik het soms nog, maar al een heel stuk minder.
De darmen zijn met 6 maanden genoeg gerijpt om iets met bijvoeding te kunnen, maar daarna gaat de rijping nog gewoon door hoor! Daarnaast, jouw ontlasting neemt ook de kleur aan van dingen die je eet, maar jij eet veel meer verschillende dingen op een dag. Eet eens een dag alleen pompoen met wat melk en een appeltje, en je ziet het op de WC... Maar als volwassene komt je ontlasting meestal veel minder in je gezichtsveld dus de pitjes en zaadjes die er in zitten zie je niet. Ze zitten er wel in! Uit fossiele ontlastingsresten bij opgravingen kunnen archeologen opmaken wat voor dingen mensen vroeger aten...