Ik heb al wel vaker een onderwerp gestart over het ritme van mijn dochter van 6,5 maand. Het ritme gaat tot nu toe wel.. alleen het groentehapje vind ik moeilijk. Ik weet niet goed wanneer ik die moet geven.. ze heeft nu al 3 dagen geen groentehap op omdat het niet uit kwam qua slaapje/tijd. mijn dochter krijgt rond 4 uur een fles.. soms is ze dan al lang wakker waardoor ze gelijk na de fles naar bed gaat.. dan slaapt ze meestal gelijk door en moeten we haar wakker maken voor de laatste fles rond 8 uur. het slaapje na 4 uur is ook haar 3e slaapje en ik heb het gevoel dat ze dan de nacht in gaat.. wat vinden jullie moet ik haar nu wakker maken rond 6 uur voor het groentehapje? we hebben dat wel eens gedaan maar haar dan weer in slaap krijgen is een drama.. en haar ophouden tot 8 uur gaat niet goed.. omdat ze eigenlijk al snel de fles wilt en dan naar bed.. (ze gaat namelijk al de nacht in als ze om 4 uur gaat slapen) maar ja om zo snel na het groentehapje de fles te geven werkt niet goed omdat ze dan de fles niet goed op drinkt.. en ik ook bang ben dat ze te weinig vocht binnen krijgt (ze laat namelijk bij de fles van 12 uur 60 staan door het fruithapje) hebben jullie tips voor mij?
Wij doen de groentehap als wij savonds gaan eten, daardoor koelt mijn eten wel vaak af maar ja.. zo betrek ik hem wel bij het familie-gebeuren
Wat lastig. Ik snap dat je je dochter net wakker wil maken als ze diep slaapt, maar ook groente wil geven. Hoeveel melk drinkt ze om vier uur? En hoe laat is haar 2e slaapje? Ons cb adviseert om de fles van vier uur af te bouwen vanaf 6 maand. Je moet langzaam toewerken naar 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Fles zie ik nog als hoofdmaaltijd, dus als ze om 1600 uur flink drinkt is haar maag goed vol en wil ze lekker slapen. Misschien kun je om vier uur alleen een snackmomentje doen, met rijstwafel en thee of diksap? En dan een uurtje laten slapen. Zo doen wij het meestal. Soms krijgt mijn dochter om 16.00uur een half flesje, 120+4, als ze de 1e en 2e fles slecht gedronken heeft (verkoudheid). De groente krijgt ze om 18.00 uur, en dan tussn19.00 -19.30 uur de laatste fles.
Klopt ik wil het ook het liefst rond 6 uur doen.. maar ja dan slaapt ze dus meestal.. Ik zit eraan te denken om inderdaad de fles van 1600 af te bouwen.. maar de fles van 1200 bouwt ze zelf al een beetje af want daarvan houdt ze altijd 60cc over.. soms iets meer. Haar 2e slaapje is altijd verschillend. als ik naar gisteren kijk was dat van half 2 tot half 3 zoiets.. dus ja na de fles van 1600 is ze dus erg moe.. dan is het moeilijk.. vandaag slaapt ze wat langer omdat ze vanochtend niet zo lang heb geslapen.. nu drinkt ze om 1600 gewoon heel de fles van 180/6 dus ja snap best dat ze dan geen honger meer heeft! @jessi79 hoeveel dronk jou dochter bij de 2e fles? ik heb het idee dat mijn dochter de middag fles eerder gaat afbouwen.. en 2 flessen afbouwen is dat al wel de bedoeling nu ze nog zo jong is? Echt zo moeilijk!
Vanaf 6 maanden zou je naar drie flessen mogen (hoeft niet) en max 4 flessen. Waarom geef je rond 4 uur dan niet eerst de groentehap en daar achteraan nog wat melk (dan zal ze geen hele fles lusten maar kan je mooi meteen afbouwen toch?) Want hoeveel melk krijgt ze dan? 600 cc is voldoende en de max is 800 cc
@Wendy ik heb het idee dat mijn dochter de 2e fles ook eerder afbouwt dan de 3e. Nu is ze flink verkouden (rs) dus klooit ze sowieso maar wat aan, de ene fles laat ze de helft staan, soms weigert ze elke drup en dan weer gewoon de fles leeg. Maar voordat ze verkouden werd liet ze ook zo'n 60 tot 100 cc van de middagfles staan. Ik bied 180+6 aan bij de 2e fles, en 120+4 bij de 3e. Tussendoor krijgt ze dan rond 13.00 uur bij de boterham wat slokjes water, thee of diksap. En bij het fruit om 11.00 uur ook, dus ze krijgt genoeg vocht binnen. Qua melk zat ze op max 200cc over de hele dag de afgelopen week, maar ze at en dronk wel prima. Misschien kun je het flesje van 16.00 uur iets kleiner maken? Eerst 150+5, en dan volgende week 120+4?
Oke, nou ze was nu om 3 uur wakker en toen even gaan wandelen en nu net heb ik 150/5 gegeven ipv 180/6 en dan geef ik zo rond half 5 der groente! eens kijken hoeveel ze hier nu van eet.. misschien toch nog iets te kort op elkaar maar ja even bekijken.. en dan straks misschien 120/4 als dit goed ga.. Ben benieuwd! en ja groente rond 1800 gaat niet altijd lukken daar moet ik maar een beetje vanaf stappen! als ze echt een boterham mee gaat eten kan ik die fles van 1200 misschien verschuiven en dan kom ik misschien wel op 3 flessen! wie weet! en anders maar gewoon om 1200 en 1600 kleinere flesjes! water tussendoor wilt ze nog niet echt.. gisteren thee geprobeerd maar ook dat wilde ze niet.. nu doe ik soms gewoon 10cc extra water bij de fles.. zodat ze toch extra krijg! zal van de week nog eens wat diksap proberen!
@jessi79 jij zei trouwens als tussendoortje een rijstewafel maar die mogen ze toch pas vanaf 8 maanden? tussendoortjes zijn zo moeilijk op deze leeftijd vind ik.. er is niet veel
Zo groente ging goed! maar deze vind ze ook wel erg lekker! klein potje olvarit vanaf 4 maanden.. 3 kwart op eens kijken of dit alle dagen zo kan gaan! Dank je wel voor het meedenken!
Onze dochter sliep ook vaak om die tijd, dan sloegen we gewoon over. Komt vanzelf! Het is nog bijvoeding. Ik zou geen diksap gaan geven joh! Eerst aan water wennen, dat heeft tijd nodig, diksap lusten ze meestal wel door de zoetheid, dat hoef je niet aan te leren. Tussendoortjes geef je tussendoor, als ze haar groenten nog niet goed eet nog geen tussendoortjes. Wij deden toen fruit en groenten goed ging, brood. En de korsten at ze dan tussendoor, om 4-5 uur vaak wandelen en later fietsen, klein dutje, dan avondeten en op bed.