Toen ik baby was heb ik een half jaar in het ziekenhuis gelegen. mijn heupen waren niet goed (heupdysplasie) Toen onze dochter geboren werd is zij hier ook op gecontroleerd.. toen ze 5 maanden was kregen we een echo en alles leek goed te zijn! Sinds onze dochter loopt staan haar voetjes naar buiten. Je leest dat kinderen bij het begin van het lopen hun voetjes naar binnen zetten, maar zij zet haar voetjes naar buiten. (ze loopt op de buitenkant van haar voet zeg maar,) Ze krult dan haar tenen naar binnen (zodat je een soort kommetje hebt bij het midden van je voet) Vaak huilt ze ook als ze staat of probeert te lopen. het is eigenlijk pas sinds vandaag tot mij door gedrongen dat dat natuurlijk niet lekker loopt en pijn doet. waarschijnlijk dat ze daar door zo huilt. nu wil ik weten wie dit nog meer herkent...... komt dit van zelf goed..... of kan het toch iets met een heupdysplasie te maken hebben?
Je kunt altijd via je HA een verwijzing naar het ZKH vragen om even een rontgenfoto van de heupen te laten maken. Dan weet je het zeker. Hoelang loopt je dochter al los? Zelf heb ik 1,5 jaar in een spreidluier gelegen en gelopen. Mijn dochter heeft een echo gehad voor haar heupen, en 1 van haar voetjes kon ze bijna 180 graden omdraaien. Op het CB bleven ze bij iedere bezoek de opmerking maken dat ze stijf bleef in haar heupen. Ook mijn zorgen geuit over haar voetje. Op het CB bleven ze zeggen dat het goed kwam met haar voetje. Ze is met 14 maanden los gaan lopen, en haar voetje stond ook nog scheef, maar een stuk minder. Vervolgens bij de HA langs gegaan om een doorverwijzing te vragen naar het ZKH. Wilden zekerheid hebben over haar heupen. Week later konden we terecht, en alles bleek goed te zijn. Ook de HA heeft aangegeven dat het goed zou komen met haar voetje. Haar voetje is helemaal goed gekomen, en staat nu keurig recht. Ik zou gewoon je HA opbellen, verhaal uitleggen, en een foto laten maken.