Speeltips dreumes 19 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Toetje77, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    #1 Toetje77, 10 jul 2012
    Laatst bewerkt: 10 jul 2012
    Hallo,

Wij hebben een actieve dreumes van 19,5 maand die een echte spring-in-het-veld is. Ze heeft zich altijd moeilijk zelf kunnen vermaken, maar dat gaat nu stukken beter dan een paar maanden geleden. Maar nu heb ik regelmatig het idee dat ze zich wat verveeld, ze hangt dan huilend aan mijn benen, wil mijn aandacht, maar ik weet niet goed wat ik met haar kan doen. Motorisch is ze nog niet heel sterk (kiept nog snel om, loopt pas sinds 2 maanden los), dus wilde spelletjes zijn niet goed mogelijk. Een boekje lezen/verhaaltjes vertellen lukt nog niet omdat ze het niet volhoudt om stil te blijven zitten. Liedjes zingen doet ze soms mee met de gebaren, maar na 2 zinnen is daar ook de interesse af. Ook heeft ze niet het geduld iets als een vormenstoof, puzzel oid te proberen (want als het niet direct lukt wordt ze enorm driftig wat dan uitmondt in een driftbui van een half uur).
    "Tekenen" vindt ze wel leuk, maar op een gegeven moment wil ze toch ook mijn aandacht. En ik wil haar graag die aandacht geven, maar weet gewoon niet goed wat ik nog kan doen met haar. Ik hoop met dit bericht speltips te krijgen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb want mijn inspiratie is een beetje op en ik begin me stilaan een steeds minder leuke mama te voelen omdat ik haar niet goed kan vermaken :(

Ik moet er nog bij zeggen dat ik ook best onzeker ben of ik haar aanbied wat past bij haar ontwikkeling. Als ik zie wat andere kindjes van haar leeftijd zowel motorisch als mentaal allemaal kunnen en zij nog niet vraag ik me wel eens af of ik haar ontwikkeling wel goed begeleid. Begrijp me niet verkeerd, ze mag zich in haar eigen tempo ontwikkelen en ik weet dat ieder kind anders is, maar ik twijfel soms of het aan mij ligt, dat ik haar onvoldoende uitdaging bied.

Heeft er dus iemand speltips voor mij? Alvast bedankt!

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik weet dat onze dochter rond die tijd ook een lastige fase had.

Ik gooide vaak de kussens van de bank op de grond en liet haar daar mee klooien, vond ze superleuk! Als ze echt aan het stuiteren was, liet ik haar gewoon paar keer de trap op en neer gaan. Leert ze meteen traplopen en kan wat energie kwijt ;)

Verder veel naar buiten en ze "helpt" graag met poetsen en koken. Kiekeboe doen we ook vaak of gewoon achter elkaar aan lopen/rennen. Dansen vind ze ook helemaal geweldig.

Puzzelen, tekenen, knutselen, verven, boekje lezen is hier voor even goed.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoontje vindt inmiddels wat meer fantasie-speelgoed leuk, zoals de paardenboerderij van Little People en een houten keukentje.

4. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    mijn dochter kan/kon zich ook moeilijk vermaken maar sinds kort is haar pop favoriet. Ze heeft (nog) geen kleertjes voor haar pop maar een stofdoek doet dan dienst als jurk en een oud lepeltje met kinderbordje gebruikt ze om pop eten te geven.
    Ze heeft er een kinderwagentje bij en loopt het liefst daar buiten mee. Verder weinig waar ze echt mee speelt..

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Duplo? Dat vond mijn dochter op die leeftijd heel leuk. Als je haar even op weg hielp kon ze zo een half uur er verder zelf mee spelen, blokjes in en uit elkaar halen, met de poppetjes en beestjes spelen...

6. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ja duplo is hier ook al een tijd populair. En little people spul, vingerverven, mama helpen met alles, met de pop spelen (ze heeft er een wiegje bij), houten vormenpuzzels, hamertje tik, en buiten: de zandbak en het liefst met water erbij!
    En buiten lopen is leuk, gewoon lekker 2 uur over je boodschappen doen, buggy mee voor als ze moe wordt. Brood mee voor eventuele eendjes en je hebt de hele dag lol :)

Simone speelt nog nauwelijks alleen hoor, op mamadagen doen we bijna alles samen. Alleen als papa er ook is speelt ze beter alleen, of als we visite hebben. Maar op vrijdag is het mama-simone-tijd

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik probeer mijn zoontje ook wel alleen te laten spelen maar hij is gewoon niet zo in to plastic..
    Wat hij wel super vindt zijn de dingen die ik ook doe. Dus hij helpt me met het uitladen van de vaatwasser, mag de trap op en af (zoals ik hierboven ook las), hij mag dingen voor me dragen, boodschappen in de boodschappenkar gooien, mee poetsen.. Dat soort dingen.
    Laatst heeft hij op het kinderdagverblijf de hele dag geholpen met poetsen enzo. Kinderarbeid :p. En ik betaal er ook nog voor!

8. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    #8 miis, 10 jul 2012
    Laatst bewerkt: 10 jul 2012
    hij vond toen zo'n uitwisbaar tekenbord ( nog steeds trouwens) helemaal geweldig

Magneetjes waren ook favoriet, alles met balletjes laten glijden
    Op ons bed spelen ...kieteldood, ruwe omgooi spelletjes!
    Extra lang in bad spelen, teriwjl ik douch en water af en toe ververs, een ei schilderen, (ookal was het geen pasen meer :p)
    blokkentoren( zacht of hout) bouwen en dan omgooien, met ballonnen spelen ( soms had ik er wel tig in huis zwerven)

stoepkrijten op balkon ( of tuin)

Moet wel zeggen dat mijn zoontje al heel vroeg zelf in zn kamer speelt, kheb eigenijk geen kind aan hem, als hij mn aandacht wilt komt ie tussendoor ff naar me toe met een boekje of speelgoed. of ik naar hem en ga dan bij hem zitten haha

9. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Vinger verven,
    ballon opblazen hier geheid plezier.
    Een serie van 3 plastic bakjes uit jullie keuken.
    met deksel..kunnen ze heel druk mee zijn.
    Een oud mobieltje.
    Naar buiten speeltuin hem in zo'n schommel schotel zetten.
    zwemmen.

Oja uitwisbaar teken bord en duplo ook groot favoriet.

10. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    hier is duplo favoriet!

11. singa

singa Niet meer actief

Voor buiten is hier de glijbaan favoriet. Ze wil echt overal op klimmen dus dat zit helemaal goed met die glijbaan.
    Binnen vind ze achter de poppenbuggy lopen geweldig. Hoe wilder hoe beter. Ook het zwembad met ballen vind ze erg leuk. Mijn dochter is enorm beweeglijk en heeft nu dus nog niet zoveel geduld om te tekenen of met de little people te spelen.

12. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik ga even mee lezen, heb nog niet DE tip voorbij zien komen.
    Lise speelt ergens 5 minuten mee en dan is het of niet leuk of mama moet helpen.

Ik sta zo vaak in de speelgoed winkel en ik weet echt niet wat ik moet kopen, vind het allemaal of voor 1 jaar en jonger of 3 jaar en ouder.

Ik moet wel zeggen dat ik anti batterijen speelgoed ben, ze heeft een paar dingen van little people en verder komen hier geen geluidjes het huis in die ze niet zelf kan maken.

13. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Mijn zoon is net 18 maanden en hij vindt leuk:

- Uitleven in een (indoor) speeltuin
    - Kinderboerderij
    - Hond uitlaten (ja hij houdt lijn zelf vast en hond loopt gewoon met hem mee)
    - Tekenen/verven
    - Meehelpen met huishoudelijke klussen (stoffen, zuigen)
    - Met water en/of zand kliederen
    - Met van die grote auto's spelen. Kan hij achteraan rennen
    - Papier scheuren
    - Blokjes in en uit de bak doen
    - Bal gooien

14. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Duplo en blokken hier ook geliefd. Verder voor voorlezen ook geen zitvlees. Wel is hij dol op zijn boekjes, om zelf te "lezen" en dingen aan te wijzen (die ik dan benoem).
    Lekker naar buiten, auto's kijken, naar de speeltuin/zandbak/kinderboerderij, of een stukje fietsen.
    Meehelpen in huis ook favoriet. Als ik was ga vouwen zet ik de mand op de grond en laat ik hem kledingstukken aangeven, en ondertussen gooit hij voortdurend de hele inhoud uit de mand en stopt het allemaal weer terug etc. Zelfde met bijv vaatwasser uitruimen, laat ik hem de borden aangeven en ik zet ze in het kastje. Je doet zo wel zes keer zo lang over het huishouden, maar het houdt je van de straat :cool:

15. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Wauw wat een reacties, bedankt!

Ik lees hier een aantal dingen die onze dochter ook graag doet, maar ik lees ook nieuwe dingen. Zo heeft ze een pop en een flesje daarvoor, maar ik ga ook eens kijken voor een poppenwagentje, misschien vindt ze dat ook leuk (ze schuift nu ook de stoelen door de hele kamer ;)).

Little people ken ik alleen van naam, ik zal eens kijken of ze dat leuk vindt. Zitten daar geen kleine dingetjes bij? Ze stopt namelijk nog steeds graag dingetjes in haar mond.

Ik laat haar ook helpen, als we boodschappen hebben gedaan geef ik haar iets kleins en onbreekbaars om naar binnen te dragen. Als ik de tafel schoonveeg krijgt zij ook een doekje, enz. Alleen de vaatwasser laat ik haar niet meedoen. Hoe doen jullie dat? Roos pakt dan namelijk liefst het scherpe bestek of de dingen die kapot kunnen. Ook klimt ze dan in de vaatwasser en ik ben bang dat die daar niet tegen kan ;)

Het uitwisbaar tekenbord en duplo heeft ze ook, dat vindt ze ook leuk inderdaad. Alleen de duplo in elkaar zetten lukt haar nog niet, wel uit elkaar halen, dus ik bouw torentjes voor haar en zij breekt ze af :D
    Maar net als Anica zegt ze speelt even en dan heeft ze het wel gezien, vandaar mijn vraag. Maar ik heb wel wat goeie tips voorbij zien komen, ik ga ze proberen, bedankt!

16. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Mijn zoontje houdt er op het moment enorm van met dingen te gooien ;) dus ik heb maar wat stoffen ballen, zo'n stoffen kegelset en wat ander spul voor 'm gepakt dat niet teveel kwaad kan als hij het gooit. Ballen rollen, samen of alleen en dan het liefst naar plekken waar hij niet bij kan, onder de kast of zo...haha! ;)

Verder veel dingen met geluidjes en lichtjes, daar kan hij ook heel geconcentreerd mee bezig zijn. Dat zijn voor mij nou ook niet echt de ideale speeltjes (je kent alle kinderdeuntjes op een gegeven moment uit je hoofd) maar hij vindt het prachtig.

Alles wat draait en tolt is hij ook dol op.

Samen lezen en dingetjes benoemen uit zijn boekjes inderdaad, da's altijd een succes.

Klimmen en klauteren, meneer loopt nog niet los maar dat kan hij als de beste!

Samen 'muziek' maken met plastic bakjes, bestek, 'toeteren' en blazen in lege keukenrollen... enz.
    Hij wordt muzikant denken we, hij heeft namelijk ook al meerdere lievelingsliedjes die regelmatig voorbij komen op de radio. ;)

17. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Little People is heel geschikt voor dreumessen: geen kleine onderdelen en kan niet stuk (en als mijn zoon het niet stuk krijgt, dan is het goed spul!). Wij hebben de paardenboerderij, die vindt mijn zoontje erg leuk.
    Wat hier ook populair is: muziekinstrumenten: trommel, xylofoon etc.
    En inderdaad, helpen in de huishouding doet het ook altijd goed, vooral de was in de wasmachine doen, bolletje wasmiddel erbij en op het knopje drukken!
    Wat betreft zelf spelen: dat gaat hier met vlagen. Ik vind wel dat mijn zoontje de leeftijd heeft dat hij dit kan gaan leren. Dus ik help hem op weg en ga dan verderop zitten. Als hij bij mij komt om te knuffelen of liedjes zingen of boekje lezen, dan doe ik dat uiteraard, maar ik blijf zitten waar ik zit zodat hij een beetje kan leren dat mama niet altijd maar komt aanrennen als hij dat wil.

18. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Neem even een abbotje op dit topic :)

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Indd het mama helpen was en is hier een favo bezigheid. Mama wordt er soms niet zo blij van maar ach hahaha.

20. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Net bij de Bart Smit geweest en op alles van fisher price 25% korting, heb wat boerderij dieren mee genomen.

Deel Deze Pagina