Ik geef nu altijd brood met jonge kaas of heel dun lichtje appelstroop. Maar ik wil ook eens iets anders proberen, ik las dat teveel smeerworst niet goed is, maar nu vroeg ik me af wat voor smeerkaas je kan geven, want goudkuipje lijkt me nou ook niet zo goed aangezien het erg zout is. Iemand wat tips?
Van borstvoeding.com (over introductie bijvoeding): In eerste instantie kies je uit: - jam (zonder toegevoegde suikers) - appelstroop - fruit uit een fruitpotje - banaan of aardbei prakken - dunne plakjes jonge kaas - tomaat - ham met wat boter tot een gladde massa mixen en je hebt je eigen hammousse en blijft prima plakken op de boterham - smeerworst (de vegetarische versie bevat weinig hulpstoffen) in een later stadium: - (gebakken) ei - kaas, feta, huttenkase, mozzarella, etc. - geprakte avocado bij een wat ouder kind: - sesampasta - pindakaas (zonder zout) - plakjes komkommer - smeerkaas (is erg zout en bevat veel E-nummers, geef het liever zelden) Handige tip! Je kunt in een handomdraai zelf groentepasta maken. Mix overgebleven groente en smeer dit op de boterham.
thanks kruimel, dat is een goed idee van die ham en boter, nooit eigenlijk nagedacht dat je op die manier zelf ook een soort smeersel kan maken!
Ik had op vakantie in Duitsland een smeerkaas die weinig zout bevatte. Simone vond het heerlijk. Ik heb er in Nederland nog niet naar gezocht maar er moet toch wel een 'gezonde' variant zijn? Wij geven als traktatie trouwens ook wel vruchtenhagel op brood, vindt ze ook lekker Ik denk dan 'als het van Sonja mag mag Simone het ook wel' haha!
Smeerkaas is natuurlijk nooit gezond. Het is een chemisch geknutseld goedje waar fosfaatzouten aan toegevoegd zijn. Hoe houd je kaas anders vloeibaar in koude toestand? Een paar keer per week smeerkaas is vast niet slecht.
het voedingscentrum adviseert om niet meer dan 1-2 boterhammen met smeerkaas per week te geven of te kiezen voor een zoutarme variant. volgens mij zit er in philadelphia al veel minder zout. misschien is dat nog een idee? wij geven trouwens altijd la vache qui rit als smeerkaas. voornamelijk omdat het zo'n makkelijk groter potje is en we er allemaal van smullen. er zit minder zout in dan bijv goudkuipje, maar meer dan philadelphia. het is ook een beetje wat je qua smaak zoekt natuurlijk en gewoon aanhouden 'van niets heel veel'. als je het af en toe geeft kan het volgens mij niet zo snel kwaad
Wij hebben in huis (afwisselend) - smeerbare brie - smeerbare camembert - gewone smeerkaas En alles met mate
Gebruik hier wel eens de smeerkaas voor kids van eru (op yoghurtbasis?), zit nog wel zout in natuurlijk, maar wel minder dan in de gewone smeerkaas.... Ook regelmatig een soort van philedephia!
Wat wij zelf ook lekker vinden, is Puck. Dat zit in glazen potten met een blauw deksel en blauw etiket, en hier wordt het verkocht bij de turkse supermarkt. Erg lekker, het smaakt een beetje yoghurtachtig ipv naar smeerkaas. Verder zweren we ook bij creme de brie en creme de camembert, of roomkaas.
Als ik smeerkaas geef dan doe ik zo'n potje van La Vache Quirit, die is minder zout dan de meeste 'reguliere' smeerkazen.