Hallo allemaal, Ik weet dat er al een onderwerp over pnd gaat, maar misschien herkent iemand zich in mijn verhaal...Mijn dochter, nu 3 maanden, kwam tot ongeveer 8 weken 2 keer per nacht. Ik sliep amper. Op een gegeven moment had ik de laatste fles gegeven en dacht nu snel slapen. Ineens kon ik niet meer slapen, ik lag maar wakker en wakker. En daarmee kwam het slechte gevoel...ik kon het niet meer aan, veel huilen. Ik kreeg van de dokter oxazepam en toen ging het even goed. Ik had ze niet meer elke dag nodig en sliep weer een beetje. Totdat ik begon met werken. Zelfs met 4 oxazepam! sliep ik maar 5 uur. Het ging van kwaad naar erger en nu heb ik stressgevoel als ik in bed lig. Vorige week ben ik huilend van mijn werk gegaan. Ik heb van de dokter ad gekregen. Maar gisternacht was het weer raak. Ik raakte totaal in paniek toen ik weer 2 uur wakker lag. Als een kind klamp ik me dan aan mijn man vast en ben bang dat het nooit meer goed komt. Vandaagheb ik me ziek gemeld en heb ik de hele dag hysterisch gehuild. Morgen ga ik met een hulpverlener via de huisarts praten. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat dit allemaal weer goed komt....is er iemand die hierboven is gekomen???
Hoi, Allereerst wil ik je vertellen dat het echt tijdelijk is. Zogauw de ad werkt, slaap je weer! Alleen duurt het een week of 4 voor het goed aanslaat. (althans dat is mijn ervaring) Ik heb tot die tijd alprazolam gebruikt (variant op oxazepam) om rustig naar bed te kunnen gaan, deze onderdrukten de spanning die uiteindelijk elke avond ontstaat zogauw je je klaarmaakt voor bed. Ik vind dat je goed hebt gehandeld door zo snel naar de ha te gaan. Neem de tijd om uit te rusten, dat is het allerbelangrijkst op dit moment. Slaaptekort versterkt de depressieve gevoelens en maken het herstel alleen maar langer. Blijf voorlopig ff lekker thuis van je werk, daar is meestal enorm veel begrip voor jonge moeders, ookal denkt bijna elke moeder van niet. De ARBO is erg goed in het omgaan met jonge moeders (met of zonder depressie) Uiteraard is dit mijn ervaring, maar wilde je toch even een hart onder de riem steken!!! sterkte!
oh bianca, hartstikke bedankt voor je reactie!!! ik ben namelijk zo bang dat het nooit meer goed komt....ik weet niet eens meer hoe ik het vroeger deed, slapen. Nu denk ik er de hele dag aan...ik hoop dat ik er net als jij overheen kom.
oh meis wat kan ik zeggen dat ik precies weet hoe jij je voelt!!!!! ik had tijdens me zwangerschap dat ik slecht tot niet sliep, wat op een gegeven moment tussen me oren ging zitten. ik deed er zelfs acupunctuur voor (wat best hielp trouwens) ik werd gek. kon alleen nog maar huilen en zag niks meer zitten. toen werd sofie geboren en was ik zoooo bang dat ik nog steeds niet kon slapen, dat ik gelijk aan de ad ben gegaan (fluoxetine)daar was ik voor me zwangerschap ook al aan, en ik sliep tussen de flessen door. dat ging 4 maanden goed tot ik vorige week een keer niet zo snel in slaap kwam ( paar uur draaien) en ik draaide echt door. ik dacht neeeeeeeee t is weer terug. een paar dagen heeft dat geduurd, maar ik deed t mezelf aan. elke dag dacht ik: shit als ik vanavond maar slaap. ik haatte me bed op een gegeven moment, en ik vond mezelf zo een debiel dat ik niet zoiets simpels kon als slapen.. maar toen ik na een drukke dag ineens weer snel sliep tot de volgende dag, huilde ik zelfs van geluk dat ik weer een goeie normale nacht had gehad.. ik kon t dus heus WEL!!!!! jij kan t ook! probeer eerst rustig te worden (hoe moeilijk dat ook is, ik weet t...) nu was eergister me ad op en ik kon pas 2 dagen later nieuwe halen, omdat ik te laat was met bestellen, ik maakte me gelijk druk wat resulteerde in.... ja ja he eeeeeeeeeeeeel laat slapen. toen had ik de volgende dag van een kennis eentje "geleent" maar vergat m in te nemen savonds.. helemaal niet meer aan gedacht, maar....... IK SLIEP :d gewoon omdat ik er niet aan dacht. probeer je niet te druk te maken over wat je de volgende dag moet doen.. stap savonds lekker onder een hete douche en zeg tegen jezelf dat je alleen op dat moment mag tobben en denken aan dat slechte gevoel, zodra je de douche uitdraait is t klaar met tobben.. ga niet extra vroeg naar bed en dat soort dingen, want dat wordt niks. t komt goed echt waar!! t is echt tijdelijk. en denk niet gelijk na 1 slechte nacht dat je weer terug bent af, want IEDEREEN heeft wel eens een nacht dat je niet kan slapen.. succes meisie.
hai ook ik wil je een hart onder de riem steken. ik heb ook pnd, dit is in maart vastgesteld. moest ook aan de ad, maar heb uiteindelijk alleen voor de oxazepam gekozen. weet hoe het voelt jezelf totaal te verliezen. Ik heb een tijd in de ziektewet gezeten, totale rust is echt het besten. Vraag ook hulp aan je naasten met betrekking op de verzorging van je baby. Zorg voor positieve afleiding. doe wat je leuk vindt, ook al is dit erg moeilijk. (niks lijkt immers leuk). Goed dat je hulpverlening krijgt. Ik krijg ook psychotherapie en het helpt enorm. Het gaat echt over, ik ben al heel ver. Thuis loopt alles weer goed en ik werk weer een paar uurtjes op therapeutische basis. De enorme onrust en paniek is gelukkig veeeel minder geworden. Het duikt bij mij alleen weer op net voordat ik ongesteld moet worden. Het komt echt goed en ik ben ook blij dat ik dat nu zelf kan zeggen. Een paar maanden geleden dacht ik net als jij dit komt nooit meer goed, nog ff en ze sluiten mij op. veel sterkte!!!!
Hier ook bij de 1e gehad en nu bij de 2e jammergenoeg ook; wel in lichtere mate... Ze hebben mij Zyprexa voorgeschreven. In hoge dosering is dit in een anti-psychoticum, maar in de lage dosering van mij werkt t tegen de onrust, angst en t zorgt dat je wat slaperig wordt. Voor de nacht werkt t erg goed!
Gisternacht weer een verschrikkelijke nacht gehad...zelfs met 50 gram oxazepam bleef die verschrikkelijke angst en paniek. Na 3 uur liggen woelen en zweten, weer in huilen uitgebarsten. Ik probeer positief te blijven denken en me te ontspannen, maar dan ben ik even 5 min rustig en dan gieren de zenuwen weer door mijn lijf. Ik baal er zo erg van....ik heb eindelijk mijn baby en alles gaat goed, maar door dit gedoe zie ik het vaak helemaal niet meer zitten
Je moet je laten doorsturen naar een psychiater; die kan je goed afstellen op medicatie. AD werkt pas na een week of 2 en dat is te lang. Heeft je huisarts je niet al doorgestuurd dan?
Ik ga naar de pyschisch ondersteuner van de huisarts en ik zie de huisarts ook 1 keer per week. Morgen ga ik naar een haptonoom. Ik hoop gewoon zo snel weer normaal te zijn. Ik zie overal mensen blij zijn en lachen en dan denk ik waarom heb ik dit?
misschien gek maar heb je bach rescue spray? Dat helpt bij mij bij de paniek aanvallen of onrust als ik niet kan slapen. Misschien helpt t jou?
Hoi meiden, Herkenbare verhalen, toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich zo voelt. Ik gebruik geen medicatie, maar wel op advies van mijn moeder magnesium. Ik moet zeggen dat ik daar erg rustig, slaperig van word en het is ook nog eens puur natuur. Gelukkig is het tijdelijk en gaat het langzaamaan wat beter. Ik zelf heb een zwangerschapsvergiftiging gehad en zo'n 4,5 weken in het ziekenhuis gelegen. Daarna kreeg ik PND. Vooral hulp vragen en proberen tijd voor jezelf te nemen. Sterkte allemaal groetjes
eh... als je echt ver van het padje bent helpen visoliecapsules en bach spray echt niet. Als je 50 mg oxazepam nog in bed stuitert gaat het gewoon echt slecht met je Maar het gaat over!!!!!! Kenmerk van depressie is juist dat je denkt dat het nooit meer goed komt. Dat het altijd zo blijft en dat maakt een depressie ( is echt iets anders dan je een beetje down voelen) zo zwaar. Hopelijk slaan de AD snel aan. Merk je na 6 weken nog geen verschil stap dan over op een andere soort.
Nou over het vroeg opstaan en moeten werken hoef ik me niet meer druk te maken....mijn manager heeft mij net verteld dat mijn contract niet verlengd wordt. Ik ben net twee weken ziek en deze week weer begonnen met halve dagen!!! Omdat ik ze niet kan garanderen dat ik snel weer helemaal beter ben en het ziekteverzuin al hoog is. Ik heb me 2 jaar uit de naad gewerk, bijna nooit ziek. Afgelopen jaar helemaal niet, zelfs niet tijdens mijn zwangerschap. Altijd hard gewerkt en nu word ik zo afgedankt :x
Hey, Heb je naast je oxazepam ook een slaapmiddel gekregen? Ik heb ook een pnd gehad, 2 maanden na mijn bevalling en bijna 3 maanden niet geslapen. Ik kreeg oxazepam in combinatie met zopiclon. Ook ad erbij (citalopram) en na 6 weken (schrik niet) sloeg de ad aan. Maar met oxazepam/zopiclon kreeg ik mijn nachten weer een beetje terug. Het komt ECHT goed, maar ik begrijp helemaal hoe je je nu voelt. Ga niet werken, neem hier de tijd voor. Oh ja en probeer overdag niet te slapen! P.s toen de ad ging werken, was het net of er nooit iets gebeurd was......!!!! Sterkte, liefs Kari
Ik heb geen slaappillen gekregen. Maar het gaat nu wel iets beter. Ik heb niet meer van die paniek snachts. Soms heb ik nog wel slechte nachten, maar soms ook wel weer goede. Ik ben wel blij om te horen dat het bij meer vrouwen voorkomt...Ik was echt bang dat ik de enige was. Bedankt voor je reactie!
Hoi Tantetil, Weet je dat voor je AD aan slaat de paniek vaak toeneemt? Daarom krijgen sommige mensen vaak oxazepam erbij om deze tijd te overbruggen. Maar als ik jou zo hoor heb je misschien het ergste al gehad? Zou fijn zijn! Het komt echt goed hoor! Hoe onvoorstelbaar ook.... Sterkte en succes!