Ben zo moe

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door WendyB, 1 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WendyB

WendyB Actief lid

25 jul 2006
    260
    0
    0
    Mijn dochtertje is vandaag 3 weken oud en krijgt borstvoeding.

Nu heeft ze de afgelopen paar dagen aan een stuk gehuild en zelfs afgelopen nacht ook. Ik ben echt moe en de borstvoeding begint me op te breken.

Zou het helpen als ik overstap naar kunstvoeding? (of misschien alleen voor de nacht?).
    En als ik besluit over te stappen kan ik dan gewoon de richtlijn van het pak aanhouden of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Ik hoop dat jullie me wijze raad kunnen geven, want mijn man en ik zien het echt even niet meer zitten!

Liefs Wendy.

2. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Overstappen naar KV helpt niet. Ik heb noodgedwongen moeten stoppen en dacht ook even: het positieve is dat ik meer rust krijg. Dat is dus een misvatting. Sterker nog: je moet er 's nachts uit om een flesje te maken, gaan zitten, boertje, flesje schoonmaken en voor je weer in bed ligt ben je langer bezig!

KV en BV zijn in het begin beide even zwaar. Uiteindelijk krijgt je kindje meer rust. De ene na 6 weken, de andere na 3 maanden, sommige nog wat later.

Wel positief: rond 4/5 weken begin je zelf aan dat nachtritme te wennen en gaat het vanzelf ineens beter. Je kindje voelt nl ook aan dat jullie gespannen zijn.

Nee, de roze wolk van het begin wordt vaak overschaduwt. Maar hou de BV vol, want KV is niet de oplossing. Je kunt altijd nog over, maar als het niet hoeft...

Sterkte voor jullie beiden, eh, drietjes ;)

3. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Die BV begint je waarschijnlijk op te breken omdat je zo moe bent. Maar wat wil je...de bevalling was nog maar 3 weken geleden. En dan ook nog eens die gebroken nachten erbij.

Ik denk dat je van overstappen op FV niet zoveel minder moe wordt hoor. Maar die nachtvoedingen, die breken je nacht en daar raak je uitgeput van.
    En jou lijf is gewoon nog doodop vd zwangerschap + bevalling.

Ik zou toch proberen die BV te blijven geven.
    Bij mij duurde t ook superlang eer ik een beetje energie kreeg. En nog heb ik een aantal dagen in de week dat ik doodop ben.
    Ga je s'middags nog lekker naar bed? Zou ik zeker doen. En ik geef bijna altijd liggend op mn bed BV. heerlijk ontspannen. Het gebeurde dan ook wel eens dat ik en mn meisje in slaap vielen. Prima toch.
    Krijgt ze genoeg voeding binnen? Komt ze genoeg aan?
    Mijn BV kreeg tegen de 3e week een dip. Gewoon vaker aanleggen en extra gaan kolven na t voeden, om je lichaam t idee te geven dat er meer melk gemaakt moet worden. En binnen 1 week was dat weer op peil en ons meisje tevreden, huilde minder en kwam goed aan.
    Of misschien heb je regeldagen? Die komen omstreeks op n leeftijd van 3 weken.

4. Een voordeel van flesvoeding is wel dat je man die kan geven zodat jij lekker door kan slapen. Is eventueel afkolven voor de nacht een optie zodat manlief het kan geven?

Ik denk dat als je overstapt op KV, je het beste even contact op kan nemen met het consultatiebureau over hoe & wat...

5. Jeej

Jeej Lid

4 nov 2007
    84
    0
    0
    Ik hoor van veel mensen dat flesvoeding meestal niet de oplossing is. Het klaarmaken van een flesje midden in de nacht kost vaak meer energie en tijd dan borstvoeding. Bovendien ben je dan zelf helemaal wakker, terwijl je na een borstvoeding meestal makkelijk inslaapt. Wakker worden zulke kleine kindjes over het algemeen toch wel 's nachts. Hoe voed je 's nachts? Liggend in bed? Wat bij mij hielp is als mijn man mijn dochter uit bed haalde, bij mij neerlegde zodat ik half slapend kon voeden en hij haar dan weer terug in bed legde. Dan kostte het me veel minder energie. Je moet een beetje handig worden in dat liggend voeden, maar dan is het heel fijn. Daarnaast had ik veel steun aan het borstvoedingsforum.nl, daar lees je zoveel verhalen van uitgeputte moeders dat ik alleen daar al steun aan had, de gedachte dat ik niet de enige was. Bedenk maar: het blijft niet zo. Die eerste weken zijn slopend, maar wat zijn 10 weken nou op een heel mensenleven? Hier kwam er wat meer ritme toen mijn dochter een maand of 3 was. Doorgeslapen heeft ze echter nog nooit! En ze is intussen al 10 maanden.... Toch houd ik de borstvoeding nog steeds vol, want ik geloof niet dat het daar aan ligt. De voedingen gaan nu veel sneller dan in het begin. Met 15 minuutjes heeft ze 2 borsten gedronken en slaapt ze weer een uurtje of 4. Af en toe zit ik er ook wel doorheen qua vermoeidheid, maar dan neem ik een dagje vrij van mijn werk, ga wat leuks doen en kolf zodat mijn man een nachtje de voedingen uit een flesje kan geven, en dan kan ik er weer even tegen.
    Succes, ik hoop dat je vol houdt!

6. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

ik had precies op deze dagen ook een dipje met de borstvoeding... Ik dronk en at niet goed, was alleen maar aan het produceren van borstvoeding, en dacht alleen maar aan mijn kleine man.. en niet aan mezelf.
    dus uiteindelijk ben ik gestopt na 4 weken.
    Mijn zoontje sliep meteend door met de fles..
    Dit hoeft natuurlijk niet bij jou zo te zijn...Ik vind het wel erg jammer dat ik zo vroeg ben gestopt.

Maak ook wat tijd voorjezelf, eet en vooral drink genoeg..!
    Sterkte

7. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Ik heb precies hetzelfde gehad, ik hield het gewoon echt niet meer vol. De beslissing om op kv over te gaan is voor mij echt de oplossing geweest. Het heeft daarna nog niet eens een week geduurd voor hij doorsliep. Het voordeel was ook dat mijn man er ook uit kon, op deze manier kon ik om de dag een hele nacht doorslapen. Ik vind het veel minder moeite zo'n flesje, 30 sec in de magnetron en klaar! Ik wil mijn kind gewoon het aller beste geven en soms is dat kv. Een kind heeft meer aan een gelukkige moeder die het allemaal trekt dan aan bostvoeding (vind ik)

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

rond de 10 dagen 3 weken en 6 weken hebben de meeste moeders een dip. ook ik! achteraf vond ik de eerste 12 weken het ergste (zacht uitgedrukt). het wordt alleen maar makkelijker dat is het enige wat ik kan zeggen.

als je echt perse wilt overstappen, zou ik dat heel geleidelijk doen en het beste kun je waarschijnlijk contact zoeken met een lactatiedeskundige.

ik heb echt een paar momenten gehad, van nu val ik om ik ben dood en doodop. uiteindelijk op mijn wenkbrauwen doorgegaan. toch nog ruim 5 maanden volgehouden.

Maar wat de anderen al zeggen fles geeft je niet ineens meer rust, je bent lichamelijk ook nog kapot van de bevalling. dan heb je nog de regeldagen erbij en dat vergt een hoop extra energie.

vond het wel mooi wat mijn vriend altijd zei na de bevalling. "ik vind het zo niet eerlijk dat de vrouwen moeten bevallen, en dan daarna ook nog dag en nacht borstvoeding moeten geven, jullie hebben niet eens tijd om uit te rusten"

misschien kun je tussen de voedingen langzaam beginnen met kolven zodat je vriend af en toe eens een flesje kan geven. zorg dat je zelf wel kolft op dat moment anders kan je productie terug lopen.

succes he!

9. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik heb 2 weken bv gegeven en daarna fv. Dat ze op flesvoeding doorslapen is echt niet altijd waar hoor. Pin je daar niet op vast. Onze Niels is bijna 8 maanden en slaapt op fv nog NIET door. Dus laat daar je keuze niet vanaf hangen.

Verder moet je helemaal doen waar jij je goed bij volet. Als jij hoopt dat je meer rust krijg met fv dan moet je dat doen en uiteindelijk zie je vanzelf of het heeft gewerkt of niet.

Ik denk dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt. Vaak is het zo dat als je er aan denkt om fv de geven dat je het dan ook wel gaat doen.

Succes!

10. WendyB

WendyB Actief lid

25 jul 2006
    260
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Na ruim 24 uur wakker te zijn geweest is mijn kleine meid vannacht eindelijk gaan slapen.

Het is ook niet dat ik wil dat ze de nachten doorslaapt, maar ze is overdag ook de hele dag wakker tot ze uit pure vermoeidheid in slaap valt. En tja dan moet je haar weer wakker maken voor de voeding en begint het hele circus weer opnieuw. Mijn man is de afgelopen 3 weken thuis geweest en heeft alle luiers gedaan en haar bij mij gebracht en weer in bed gelegd. Maandag moet hij weer beginnen met werken en zal ik het allemaal zlef moeten doen. Aangezien ik nu in luxe al omval van de vermoeidheid zie ik daar erg tegenop.

Ik wil het in ieder geval de aankomende week nog bekijken of ik het red in mijn eentje.

Liefs Wendy.

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    neem even contact op met je huisarts om even te kijken of je ijzergehalte zoiezo goed is.

Je moet doen waar jij je prettig bij voelt maar pin je er niet op vast dat de kleine dan doorslaapt daan is vandaag 11 maanden en hij slaap nog niet iedere nacht door.

Ik had bij 3 weken ook een flinke dip heb het tot 6 weken kunnen geven toen moest ik stoppen helaas.

Denk er goed over na. En als je kleine slaapt zou ik er lekker laten slapen ze worden vanzelf wel wakker als ze honger hebben.

12. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Ik weet er alles van meid en ik denk dat alle vrouwen dit euvel hebben in de eerste drie maanden.

Het is waar de eerste drie maanden zijn loei en loeizwaar. Je bent nog herstellende van een bevalling en zwangerschap. Je hormonen zijn helemaal uit balans. De kleine en jullie moeten hun ritme weer hervinden....en ga zo maar door.

Kv wil niet altijd zeggen dat het er "beter" beter op word, maar dat had je al van de ander meiden begrepen.

Je kleine heeft naar alle waarschijnlijkheid ook last van de beruchte darmkrampjes. Hier zijn ook allerlei manieren voor om deze te verzachten.

Dat de kleine niet wil slapen overdag heeft alles te maken met het vinden van een regelmaat. Laat je kindje niet uitgeput raken, want jij raakt daar ook uitgeput van.

Een goede tip: Voed op verzoek en niet op de klok en bied rust en regelmaat aan. Op het forum is hier al heel veel over geschreven. Het brengt je gezin weer een beetje in balans. De rust komt dan weer terug in huis.

Wil je hier meer over weten, dan mag je me altijd pb'en.

Wat de borstvoeding betreft. Drink heeeel erg goed, dit houd je probductie op peil en leg de kleine aan als het er behoefte aan heeft. Je zit nu idd in de periode van de regeldagen. Die komen ook weer omstreeks de 6 weken, 8 weken en 13 weken. Ze willen dan meer hebben en vragen dan om de borst.

13. Cis

Cis Actief lid

12 jun 2006
    274
    0
    0
    Ik zou zeggen probeer even door te bijten. Ik denk dat bijna iedereen de eerste 3 maanden omvalt vd vermoeidheid. Maar het wordt steeds beter. En BV is (later!) zo heerlijk en zoveel makkelijker, juist 's nachts.

Ik was ook de wanhoop nabij. Ik heb de 1e 5 weken rechts erg veel pijn gehad bij het aanleggen. Daarnaast was Bob vd 2e tm de 8e week zo'n beetje ontroostbaar en heb ik dag & nacht met hem rondgelopen. Ik was dan ook echt totaal helemaal uitgeput.

Maar zoals toen zoveel mensen ook al zeiden, het is een periode. En dat was het dus ook. Je moet er 'gewoon' even doorheen.

Ik zou het persoonlijk zeker niet in FV zoeken, maar wel in zoveel mogelijk rust. Probeer te gaan slapen (of in ieder geval even te rusten) als de kleine slaapt. En laat derest de boel de boel en concentreer je even op jezelf en de kleine.

Vraag desnoods anderen even te hulp. Ik was daarvoor te trots en voelde me dan een slechte moeder/huisvrouw. Achteraf denk ik, had ik het maar gedaan. Het was maar zo eventjes nodig en ik had zoveel meer van die eerste weken kunnen genieten...
    Dat is het enige waar ik spijt van heb en wat ik als er ooit een volgende keer komt absoluut anders ga doen.

Succes hoor! En hou je 'ff' taai!

14. WendyB

WendyB Actief lid

25 jul 2006
    260
    0
    0
    Bedankt voor jullie lieve aanmoedigingen.

Ik moet zeggen dat ik van zo'n dagje rust (lees slapend kind) weer helemaal bijtrek. Ik weet in ieder geval dat ik niet alleen ben!

Liefs Wendy.

Deel Deze Pagina