Wij wonen nu 3 jaar in deze woning. Wat oudere woning met stadsverwarming. nu is het boven altijd heel erg koud. We moeten per kamer de radiator open draaien. Maar omdat er geen thermostaat is in de woning, blijven die verwarmingen loeien. hoe doen anderen dit? En wat is her voordeligste? Verwarmingen aan laten? Of uit doen en weer elke dag aan draaien? Beneden hebben we knoppen met 1/5 en boven alleen draaiknoppen. hebben jullie tips? Ik las iets over slimme thermostaat maar die zijn zo ontzettend duur.
Ik zou ze gewoon uit laten en aandraaien wanneer nodig. Toch nergens voor nodig als er de hele dag een verwarming staat te loeien terwijl we bijv niemand boven is? Hier staan ze bijna altijd uit. Tenzij de kinderen boven willen spelen en het erg koud is. Maar dan is hij ook zo warm. Maar in theorie staan ze hier altijd uit. Niet echt gezond om slaapkamer verwarming aan te hebben. En ze hebben ook radiatorknoppen met thermostaat. Die kan je instellen en dan gaan ze vanzelf naar de ingestelde temperatuur. Zijn wel aan de prijs. Dacht rond de 40 euro ps.
Klopt. Alleen ze staan nooit aan boven. En t vriest er soms bijna. Zo koud is het.... waardoor vocht ontstaat. Lucht elke dag de kamers boven maar t is echt niet aangenaam boven. Het is niet een beetje koud, maar gewoon maar 14 graden...... was droogt ook niet bijvoorbeeld.
Vreemd dat jullie boven gewone knoppen op de verwarming hebben. Wij hebben ook stadsverwarming en hebben daarom juist op álle verwarmingen thermostaatknoppen, ook boven dus. Dat vinden we nu juist ideaal omdat je elke kamer goed en onafhankelijk van elkaar kunt regelen. Voorheen was hier boven bijna nooit verwarming aan, maar tegenwoordig juist des te meer: man heeft zijn thuiswerkplek op onze slaapkamer en de kinderen werken ook op hun slaapkamers aan hun schoolwerk. Beneden en op de badkamer hebben we al een hele tijd programmeerbare thermostaatknoppen zodat het 's ochtend al lekker warm is als we op de badkamer en beneden komen. En voorheen de verwarming ook al aan was bij thuiskomst als we allemaal op werk en school waren geweest. Nu niet nodig met iedereen thuis aan het werk. We hebben onlangs nieuwe gekocht die je ook via een app kunt bedienen (dus ook van te voren aan zetten als je weg bent geweest) en met voor de woonkamer een thermostaatkastje erbij.
Tado slimme thermostaat. Mijn man had eerst alleen een set radiatorknoppen besteld. Maar in de woonkamer gaf de app vervolgens steeds een hogere temperatuur aan dan het daadwerkelijk was. Het kwam niet overeen met het weerstation die ook de binnentemperatuur aangaf en het was net niet aangenaam. En we vonden het toch ook een rare actie om de temperatuur van de verwarming nog hoger te moeten gaan zetten. Toen heeft hij er nog de thermostaat bij gekocht en die zo'n beetje midden in de kamer geplaatst en nu werkt het wel goed. Op de badkamer en in de bijkeuken, met maar 1 verwarming in de ruimte, gaat het wel goed met alleen de radiatorknop. Het is niet goedkoop. Mijn man kon het via een kortingsactie bestellen via iets waar we klant zijn (weet zo niet meer wat) en we konden toevallig ook net 70 Euro subsidie krijgen via een actie van de gemeente voor milieubesparende maatregelen. Dus dat kwam goed uit. Maar het was het geld wel waard. We hadden eerst al andere, maar die waren minder geavanceerd. Aanzetten van afstand zou met die ook wel kunnen, maar heeft nooit goed gewerkt. Dat werkt echt perfect nu. Alhoewel we niet zo vaak langere tijd met z'n allen weg zijn momenteel natuurlijk, dus dat hebben we nog niet heel vaak hoeven te gebruiken. En straks in weer een normale wereld kun je ook een programma maken op uit en aan gaan op dagen en tijden dat je met z'n allen uit huis bent voor werk en school.
Heb je beneden dan ook geen thermostaat? Wij hebben boven ook knoppen die we in iedere kamer apart moeten opendraaien. (Ik weet ook nooit hoe warm of koud het is boven) En op de kamers van S. en R. hebben we 'm iets open staan maar zodra wij naar bed gaan draai ik beneden de verwarming op 18 graden. Dan gaat ie pas weer aan (ook boven dus) als het beneden kouder wordt dan 18 graden. Tegen de tijd dat zij eenmaal diep slapen en lekker onder hun dekbed liggen hebben ze toch geen last van de kou.
Als je stadsverwarming hebt, heb je geen centrale thermostaat in principe. Het heeft ook z'n voordelen hoor. Bij mijn ouders, die gewoon een verwarmingsketel hebben en een thermostaat in de woonkamer, is de keuken in de winter nooit fatsoenlijk warm te krijgen. Wij kunnen echt elke ruimte afzonderlijk regelen.
nee helaas. En boven dus ook geen thermostaat knoppen maar alleen draaiknoppen. Zit nu te kijken naar thermostaat knoppen maar dat is nog een heel ding. Moet er en nieuwe op gezet worden omdat deze aansluiting niet werkt. Want dan kan ik bijv einde vd middag ze op 1 zetten en als k naar bed ga uit. maargoed, stof tot nadenken in ieder geval
Hier stadsverwarming met thermostaat, ik ken niemand hier die geen thermostaat heeft. Wij hebben een warmte-unit waar dus het warme water binnenkomt, en de thermostaat regelt wanneer er warm water wordt gevraagd voor de radiatoren - heel vergelijkbaar met een cv-installatie qua regeling. Onze slaapkamers zijn gekoppeld aan de thermostaat beneden, die zet ik nu (met thuisschool en thuiswerken) een slagje open, dan is het er aangenaam.
Ah, dus er zijn ook stadsverwarmingssystemen met een centrale thermostaat. Dat wist ik niet dus. Maar hier dus zonder centrale thermostaat en op alle verwarmingen thermostaatkramen.