Koken voor je kleine... hoe?

Discussie in 'Voeding' gestart door sidmick, 7 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Mijn meisje is nog niet zo ver maar ik heb toch al een vraag over bijvoeding.
    Ik ben van plan om met 6 maanden zelf zo veel mogelijk verse groente te gaan geven maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt.
    Ik wil groente koken en voorraadjes in de vriezer stoppen (wij eten zelfs altijd vers maar wel met veel kruiden, pasta etc.) Maak ik dan groente, aardappelen en vlees(? koken dan denk ik ipv bakken?) voor de kleine klaar, pureer ik dat en stop ik dat in de vriezer? Of alleen groente? En hoeveel per portie is dat? Ik heb eerlijk gezegt geen idee van de hoeveelheid die zo'n ukkie eet :oops:

2. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Op deze site vind je allerlei recepten. Zowel voor groente- als fruithapjes. http://www.keukenkikker.nl/

Onze dochter is nu ruim 4 maanden en wij zijn net begonnen met wennen aan fruit en groentehap. Dan moet je denken aan 5 - 10 lepeltjes per dag. Gewoon om haar kennis te laten maken met het lepeltje en andere smaken. Per keer gebruik ik een halve appel, peer of banaan. Rest eet ik zelf op.

Je kan ook grote hoeveelheden maken en invriezen in een ijsklontbakje. En dan elke keer een blokje meer ontdooien.

3. lisanne1204

lisanne1204 Actief lid

19 jul 2008
    243
    5
    18
    Vrouw
    hallo
    ik maak 1 x in de 2 weken in 1 x eten voor onze dochter ik doe dan aard rijst en verschillende groenten en vlees en vis en dat vries ik dan in bakjes van 200 gram ik prak de aard wel en dan groent en vlees erbij en dan haal ik elke dag een bakje eruit en dat laat ik ontdooien en dan met wat opvolgmelk erbij ff in de mixer en dan ff in de magnetron warm maken en dan krijgt ze het en als wij bijv pasta eten of stampot dan eet ze gewoon met ons mee het fruit heb ik ook altijd eerst gekookt en ook ingevroren maar als die bakjes nou op zijn doe ik dat niet meer want ik ga het fruit nu elke dag vers maken

4. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Mocht je mensen in je omgeving hebben die wel potjesvoeding aan hun kind geven kan je ook vragen of ze die potjes voor je willen bewaren en dan daar t eten in invriezen. Zo heb je meteen handige vriespotjes en de juiste afmeting voor t eten!

Zo doe ik t althans en dat werkt perfect.

Verder heb ik idd ook heel veel aan www.keukenkikker.nl gehad!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ook verkopen ze potjes bij prenatal, zowel van eigen merk, als tommie tippee. Ik gebruik ze beiden, voor zowel groente als fruit.

Die potjes zijn even groot als de 4 maanden potjes in de winkel.

En verder maak ik altijd maar wat klaar en dan zie ik wel hoeveel potjes ik uiteindelijk vol heb ;) . Ik heb zelf het boek : Opperdepop van albert heijn gekocht, mooi boek en toch wel erg handig!

6. marissie

marissie Actief lid

14 jun 2007
    348
    1
    0
    Zelf koken voor Mike is me supergoed bevallen. Het is toch extra leuk als hij lekker aan het smullen is van je eigen gemaakte hapje :) Ik heb het boek opperdepop en www.keukenkikker.nl staat bij mij ook in het lijstje. En nu doe ik vaak maar wat, ligt er ook net aan wat wij zelf eten. Eerst deed ik het eten in ijsklontjesbakjes. Vond ik fijn werken. Nu hij meer eet doe ik het in Avent via cups (al zijn deze straks ook te klein..) Het boek opperdepop van de ah vond ik vooral in het begin makkelijk omdat je echt nog een beetje zoekende bent. Hoeveelheden, tips etc staan er ook in omschreven. Eerst begin je met groente en dan ga je het langzaam uitbreiden. Vlees kun je gewoon bakken trouwens hoor! Via deze link kun je wat recepten uit het boek bekijken http://www.ah.nl/albertheijn/article.js ... opperdepop

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik kookte meestal gewoon in een pannetje extra op het fornuis.
    De eerste paar keer heb ik de groente gekookt, en dan ingevroren in een ijsblokjesvorm. En ook rijst en aardappels. Alleen C at al snel grotere porties. Dus ben ik gewone diepvriesbakjes gaan gebruiken. Maar meestal gewoon vers.

Meestal dan de rijst/pasta/aardappels uit onze pan, en dan zijn groente in een eigen pannetje. Vanaf de 7 maanden deed ik er ook soms een stukje kip bij in. Of gehakt in een heel klein beetje olie bakken. Niet te donker.

Langzaam is hij steeds meer mee gaan eten uit onze pannen.

Ik heb eens gehoord dat die glazen potjes niet altijd veilig zijn. Dat er glassplinter af kunnen knappen.. Misschien is het een gerucht, maar voor mij reden genoeg om plastic bakjes te gebruiken.

8. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Ik gebruikte altijd bakjes van Xenos....deze kon ik gebruiken in vriezer, magnatron en vaatwasser. Helemaal niet duur.
    Hier ging dan een prakje in van aardappels, groenten en vlees. Of gepureerd fruit.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Maar is een ijsblokklontje niet een beetje heel erg weinig dan?
    En hoe fijn/grof pureer je het eten dan? Sorry hoor, maar ik vind het allemaal wat latstig allemaal. Zo nieuwe allemaal haha....
    Dat opperdepop wil ik zeker gaan aanschaffen en die site vind ik ook erg interessant. bedankt hiervoor!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In het begin namen we 3/4 ijsblokjes. Maar C at al rap grotere porties. Dus vandaar dat we ook overgestapt zijn. Het was wel makkelijk combineren. De ene dag 4 blokje boontjes met 2 rijstblokje. De dag erna 3 wortelblokjes met 3 aardappels.. Etc..

In het begin pureerde ik alles tot moes. Dus echt zo glad mogelijk. Net zoals in de potjes. En langzaam steeds iets minder grof laten.
    bijv: Na de 7 /8 maanden pureerde ik dan de groente, en deed de rijst er heel bij.

Deel Deze Pagina