Wij wonen sinds een jaar in een nieuw huis en het valt me op dat we zoveel burengeluiden horen (schuiven stoelen,dichtvallende deuren, gestommel). Wij hebben geen oud huis, zelfs vrij nieuw en in ons oude huis hadden we daar helemaal geen last van, hoorden we zelfs vrij weinig. Nu is het wel een gezin met 4 (puberende) kinderen, dus helemaal vreemd is het niet, maar ik vraag me toch af of het normaal is dat je dit soort geluiden van elkaar hoort of dat er wellicht toch iets mis is gegaan met de bouw (fundering/isolatie). Soms schrik ik 's nachts gewoon wakker omdat één van de jongens thuiskomt en de deur dicht maakt (lees; gooit....) Ben al een paar keer voorzichtig gaan vragen of het wat zachter mag, maar daar merk ik nog weinig van . Het zijn hele aardige mensen hoor, maar echt rekening houden doen ze nog niet echt. Vraag me dus af of ik een zeurmuts ben (vast wel af en toe in de ogen van de buren.....) en dat het normaal is dat je dit soort geluiden van elkaar hoort of dat het allemaal nog veel erger kan en ik maar moet gaan relativeren!
Ik denk dat de boel wel slecht geisoleerd is.. Ik woon in een tussenwoning uit 1978, het enige dat ik hoor is soms de hond van de buren die aanslaat. Maar al hebben ze de keet vol visite van een verjaardag hoor ik nog nauwelijks wat. Zelfs niet gemerkt dat buuf bevallen was in de slaapkamer naast ons Dus, heel vervelend voor je, maar ik denk dat het niet normaal is dat je zelfs stoelen hoort schuiven enzo..
Ik woon in een apartement, wel hoekwoning met geen buren aan 1 kant en geen buren onder. Ik heb echt nergens last van. Heel af en toe hoor ik de bass van de buren een beetje dreunen in de slaapkamers. Valt mij allemaal reuze mee!
Ik woon ook in een tussenwoning, zo'n 35jr oud, en ik hoor mijn buren dus wel. Ik hoor ze op de trap lopen, kindjes huilen deuren die dichtgaan e.d... maar ik heb er geen last van. (ik vrees de buren eerder van ons) Maar er is 1 geluid wat ik verschrikkelijk vind, 's morgens als de buurman van de trap af stommelt hoor ik hem vervolgens plassen, je weet wel zo'n ochtendplas. Tja hun wc zit precies aan de kant van onze woonkamer. Maar ach als dat alles is..
Gewone geluiden (schuiven, lopen etc.) horen wij hier niet zo van de buren. Maar onze linker buren gooien altijd KEI HARD de voordeur dicht en met hard, bedoel ik dan ook echt KEI HARD... de verwarmingen in ons huis trillen er van. Al een keer op aan gesproken, toen ging het 2 weken goed, maar ze zijn het weer vergeten. De kinderen doen het nog niet eens, maar de ouders vooral zéér irritant (vooral als je uit ligt te slapen, na ja, ze doen het ook gewoon om 7:00 uur 's ochtends, dus op zich een tijd om nog ff zachtjes te doen toch!?)
Wat voor vloer hebben ze? Bij parket/laminaat/tegels hoor je meer dan bij tapijt. Misschien kan je ze van die plakviltjes voor onder de stoel- en tafelpoten kado geven, dan ben je daar in ieder geval van af Dat deed ik jaren geleden (bovenbuurvrouw had geen vloerbedekking, maar gewoon het beton van een likje verf voorzien) en daarna nooit meer wat gehoord.
Ik hoor vrij veel van mijn buren.. Leefgeluiden kan ik begrijpen, maar sommige dingen snap ik echt niet, je kunt toch wat rekening houden? Onderbuurvrouw loopt bijv de hele avond op haar hakschoenen op de laminaten vloer, en wij wonen dan zelfs nog boven haar, geen idee hoe de mensen het onder haar ervaren. En inderdaad keihard de deur dichtslaan.
Wij horen vrij veel van onze buren. We wonen in een tussenwoning uit 1964 en de bouw is nou niet geweldig. Van de ene buurvrouw horen we bv altijd haar telefoon afgaan en ze heeft een erg harde doordringende lach, die horen we dan ook vaak aan de telefoon. Verder valt het aan die kant mee, ze is maar alleen dus weinig geluiden. Wel horen we bv haar enorm dikke kat ( een kilo of 8 ) boven van de vensterbank - denk ik - op de houten vloer springen. Maar ik hoor mn eigen kat ook van het bed af springen op het laminaat. Van de andere buren horen we andere geluiden, daar grenzen de keukens aan elkaar, dus hoor ik ze afwassen, hoor hun wasmachine centrifugeren en hoor hun als ze tegelijk met ons op de wc zitten. Best wel wennen aangezien mn ouders vrijstaand wonen en wij nu ineens onze buren horen plassen en telefoneren...
Veel verschillende reacties dus! Denk idd dat het een combinatie is van dat er iets is misgegaan met de bouw en de leefgewoontes van onze buren.......Inderdaad, hoe hard kun je een deur dichtslaan! En ze hebben tegels EN parket (verschil in woonkamer en keuken) dus dat is dan ook nog eens lekker handig. Ik hoor overigens geen geluiden, dus praten etc. niet. Denk dat ik haar inderaad viltjes en een deurstopper cadeau geeft......of een te koop bord.......grapje......... Het vervelende is dat je op een gegevens moment ook alles hoort en er niet meer objectief naar kunt luisteren. Zij komen 's avonds tot leven en wij komen 's avonds tot rust.........verschil in leefritmes. Maar goed, je hebt het met elkaar te doen, dus ik probeer altijd in gesprek te blijven, dat lijkt me toch het beste! Zou het nog nut hebben om onze aankoopmakelaar van destijds eens te raadplegen? Die zei dat een bouwkundig onderzoek niet nodig was vanwege het feit dat het huis heel erg nieuw was, maar ik twijfel er toch echt aan of er ergens geen fout is gemaakt........
Als ik in bad zit hoor ik de buurman zijn faxmachine en hoor hem daarna zijn papieren aantikken op zijn bureau bijv. Ook hoor ik ze regelmatig schelden tegen hun kids, dingen als hou je b*k etc.. Beneden zit een winkel die graag de hele dag keiharde muziek draait en ondanks een aantal klachten van ons via de huisbaas gewoon lekker doorgaat hiermee. De buurvrouw (bejaard) waarmee we de gang delen, smijt graag zo hard met de deur dat de spiegel bijna van de muur valt, en dat 10 keer per dag ofzo. En we kunnen elkaar horen niezen/hoesten als we verkouden zijn. Gezellig dus (NOT), daarom gaan we ook verhuizen.
tsjah...ons huis is van juli 2009 opgeleverd en wij horen letterlijk niets van de buren. Zelfs als er gegild of een groot feest word gegeven. Zitten ze buiten daar tegenover dan horen we ze heel goed! zelfs met ramen en deuren dicht....(we hebben dus heel goede isolatie tussen de muren, maar de buitenmuren zijn weer niet goed geisoleerd, zijn ook voornamelijk ramen daarbij ook nog eens) Dus als je twijfeld....ik zou toch nog ff een onderzoekje laten doen...en dan bedoel ik niet meteen een bouwkundig onderzoek. Maar een vorm van vraagjes aan de andere buren.....briefjes in de deur of hun er ook last van hebben...en navragen welk soort isolatie er is gebruikt. Je hebt namelijk verschillende vormen. bij ons is het zo gemaakt dat er eigenlijk een lege ruimte tussen twee dikke muren zit...met daartussen piepschuim.....dus extreem dikke isolatie... maar het kan maar zo dat het muur op muur is of pur schuim (dat laatste zakt heel snel hoor! en met de kou van vorig jaar en dan veel stoken kan het nog harder zakken en je dus meer last hebben van geluidsoverlast) Succes!!
Een enkele keer hoor ik de buurvrouw zingen. En de buren van de buren zijn nu aan het klussen / verhuizen. Dat horen we ook wel. Maar het beter dan de Polen die eerst in dat huis zaten, want die hoorden we elk weekend tot diep in de nacht feesten en vechten. (Wat volgens mij in Polen hetzelfde is.) Onze buurvrouw zei laatst dat ze de baby ook nog niet had gehoord. En dat terwijl die soms ook wel een keel op kan zetten hoor. Het enige wat ik een tijdje gehoord heb, is als ze 's nachts thuis kwam van haar werk. Maar dat was nadat ze onze oude voordeur had gekregen. Toen dacht ik dus steeds dat m'n man thuiskwam, haha. Maar al gauw was ik gewend aan het geluid van onze eigen nieuwe deur. Nu hoor ik haar dus ook niet meer thuiskomen. (tenzij ik toevallig al wakker ben.)
@Antares Bedankt voor de tip, ik ga het eens aan buren vragen in de straat. We wonen in een tweekapper, dus kan aan de andere kant niet vragen maar zal de andere buren in de straat zeker eens raadplegen. De buurvrouw zei nl. ook dat ze eenzelfde constructie hadden gedaan bij de bouw zoals jij noemde dus die verbaast zich er echt over dat we dit allemaal horen. Het huis is nl. nog geen 10 jaar oud. Balen doe ik er intussen wel van, het was nl. ook nog best wel eens een duur huis, dus ik baal er echt van. Maar goed, probeer er maar niet teveel op te letten.
wat je zeker moet weten of ze geen muur verankering hebben gebruikt... en dan vooral stalen verankering. Dit houdt in een stalen pin van jouw muur naar die van de buren waar dus de piepschuim omheen zit of de isolatie materiaal...of niets (dat kan ook) Want staal geleidt heel veel geluid! (hier zijn het namelijk kunststof haken!!) In ons oude huis was het staal en dat verschil hoor je dus echt wel!
hier in een huis uit begin jaren 70 en die was helemaal niet geisoleerd..je kon de buren bij wijze van spreken horen ademhalen. na verbouwing hebben wij vrijwel alles geisoleerd en zij zijn nu hun muur aan het isoleren. nadeel is dat onze vloeren doorlopen.. dus contactgeluid blijf je houden. maar als ze ooit die klote piano van hun op rubbers gaan zetten dan is grootste overlast verdwenen.. ( ze kunnen niet spelen, maar elke dag om half 8, 12 uur, 3 uur, 5 uur word op dat ding gehamerd alsof ze denken Mozart te zijn)
Wahaha, sorry hoor.. Vind het wel grappig die dingen zo te lezen (ook van mezelf hoor). Terwijl het om gestoord van te worden is in het echt.. lol..
hier oude huizen van 1935 en als we muur naast muur wat zeggen danhoor je het wel, maar verder horen we elkaar eigenlijk niet. nou moet ik eerlijkheidhalve zeggen dat de beide buren (3 onder 1 kap) uitgebouwd hebben en dus aan de achterkant zitten en wij zitten voor. we horen elkaars kinderen wel eens, maar da's heeel nromaal. vorige huis 1965 bouw.. hoorde we veel meer vooral de koekkoeksklok die aan onze kant van de muur hing bij de buren.. op dezelfde hoogte als onze gang.. heel leuk .. maar die hoorde we ook ruzie maken, en als het verjaardag was kon je dat ook horen..
@Antares, nogmaals dank voor de tip! Ik zal dat zeker nagaan. Als jij zegt dat staal veel geluid doorlaat zullen ze die wel gebruikte hebben..... @Limmeke, mijn man zegt ook steeds dat hij denk dat onze vloeren doorlopen omdat het met name contactgeluiden zijn die je hoort. Daar kun je volgens mij weinig tegen doen toch? En bij ons ook, als ze al viltjes zouden gebruiken en of die deur minder hard dichtslaan of een deurstopper zijn wij de meest gelukkige mensen op aarde........
Ik denk dat het normaal is. Wij wonen nu sinds zaterdag in ons nieuwe huis (rijtjeswoning) en we horen ook veel van de buren(die de woonkamer aan de onze hebben zitten) Maar ik heb toch meestal de radio/tv aan dus dan merk ik het niet zo. Sochtends wel, maar dan is het hier ook spitsuur dus nit storend.