Hoi meiden, Morgen heb ik een gesprek met de psy over onze zoon(autist en adhd). Hij heeft al medicatie clonidine nu drie keer daags helaas helpt het niet echt meer, hij is heel druk kan niet meer op zn stoel blijven zitten en heeft veel woede aanvallen. Ook op school lukt het minder, doordat hij steeds van zn stoel afgaat en veel in zn fantasiewereld zit en niemand toelaat. Nu hadden ze de vorige keer aangegeven dat ze aan ritalin dachten, maar ik vind dit best moeilijk... Onze zoon is nu net vijf jaar en ik vind het gewoon een hele grote stap om te nemen... Wie heeft deze stap wel genomen en heeft ervaring hierin? Groetjes charlie
Hoi, Onze zoon van 5 ook autistisch en ADHD krijgt sinds december methylfenidaat. Ik heb geen momenT getwijfeld om hem hier medicijnen voor te geven! Dit is zoveel beter dan hoe hij is zonder medicijnen niet alleen voor ons maar ook voor hem zelf hij is ook zo vooruit gegaan in zijn ontwikkeling en hij is veel rustiger nu. Door deze medicijnen kan hij hier op het speciaal basis onderwijs goed mee komen en kan hij toch vriendjes in de buurt maken. Zonder medicijnen had hij waarschijnlijk naar een andere school gemoeten ( cluster 4 ofzo?) zo.n 25 km verder op. Hij is nu op en top gelukkig. Ja oké ik had uiteraard ook liever gehad dat ik hem geen medicijn hoefde te geven maar hij heeft dit nou eenmaal en ik vind dit medicijn een uitkomst!
Bedankt voor je berichtje!!! Ik twijfel gewoon enorm...maar ook op school zeggen ze dat het mischien wel beter is...
Mijn ervaring met ritalin is dat het echt de grootste troep is! Mijn broertje werd er echt een zombie van (Autisme ppd-nos) en ik ken ook mensen die er helemaal van door flipte (ADHD). Daarna heeft hij rispedal (als ik het goed schrijf) gekregen en dat ging wel heel goed. Mijn broertje was ook rond jou zoontje zijn leeftijd geloof ik. Als hij het echt nodig is zou ik het gewoon doen.
En er zijn natuurlijk meer medicijnen. Dit werkt voor mijn zoon heel goed.mijn vriend had deze eerst ook. Hij kreeg er heel veel buikpijn van. Die krijgt nu een andere soort.
Ik kan je alleen mijn ervaring als docent vertellen, maar ik zou zeggen: geef het een kans!! Sommige kinderen worden er inderdaad zombies van, maar bij de meesten is het echt zó veel beter voor hun schoolprestaties en hanteerbaarheid in de klas. Uiteindelijk hebben die kinderen er echt baat bij, want zonder medicatie is het gewoon geen doen om de hele dag stil te zitten en op te letten.
Mijn dochter heeft jarenlang ritalin geslikt. Het was echt een wondermiddel voor haar! Op school zijn ze ook altijd op de hoogte geweest. Mijn dochter werd van clonidine juist heel suf. Zo suf dat ze de hele dag op de bank zat en plaste gewoon in haar broek... Wij hebben er dus hele goede ervaringen mee, en nooit geen spijt gehad...
Ritalin werkt snel en is ook weer snel uitgewerkt. Je moet dus heel consequent geven. Ook door anderen als je kibd niet thuis is. Niet iedereen kan je deze verantwoordelijkheid geven. Onze zoon slikt een langer werkend middel met vertraagde afgifte. Daar reageert hij goed op. Wij willen niet dat er kortsluiting in zijn hoofd ontstaat doordat er bijv iets te laat medicatie wordt gegeven. Laat je goed voorlichten over de medicatie. Er bestaat nog zo veel meer als alleen Ritalin. Succes met het maken van je keuze.
Mijn dochter heeft add en krijgt ritalin voor haar een verademing! School prestaties gingen omhoog en kan zich eindelijk concentreren ook kwam ze meer uit haar eigen wereld!
Nadeel van ritalin / methylfenidaat vind ik ook dat je het echt elke vier uur moet geven. Je schrijft dat je een afspraak met de psych (psycholoog? psychiater?) hebt en dat je zoon op school ontrustig is. Vervolgens schrijf je dat 'ze' aan ritalin denken: slaat ze op school? Of op de psychiater? School kan meedenken, maar geen besluiten nemen over medicatie Dat wist jij ongetwijfeld ook, maar ik vind het nogal brutaal als een school met een idee zou komen dat jouw zoontje aan de medicatie moet. Dat is nog altijd iets tussen jou, de arts en jullie zoon. Mijn wijze raad Ga een gesprek aan met de psychiater en bespreek met hem/haar welke opties er zijn. Uiteraard is ritalin een medicijn en zou het super fijn zijn als het niet nodig zou zijn geweest. Maar niet geven uit angst en daardoor dat je zoontje niet kan leren heb je ook niets aan. Btw, over de kortdurende werking: er bestaat ook zoiets als Concerta (heeft vertraagde afgifte) en onder cheap ass merk Methylfenidaat RET. Dan heb je dat nadeel ook omzeild. Succes en sterkte.
Geen ervaring met ritalin Onze dochter krijgt cipramil geloof dat je het zo. Schrijft?? Het is eigenlijk een anti depressiva maar zorgt er bij kinderen voor dat ze wat rustiger in het hoofd worden en het haalt. De scherpen randen van haar buien.. Ze krijgt ook maar een druppel per dag en hoewel ik eigenlijk geen medicijnen wilde geven ben ik blij dat we gestart zijn ze geeft zelf ook aan wat rustiger te zijn.. Onze dochter is trouwens pas vier Denk dat alleen een psychiater het beste kan kijken wat passend is die kent de situatie enz
School zou direct soort dingen eigenlijk niet mogen zeggen. Dat is echt aan jullie behandelend arts (psych/neuroloog). Als leerkracht heb ik veel verschillende dingen gezien - van kinderen die edit opknapten tot zombies en suïcidaal aan toe. Ik ken kinderen die veel beter gingen functioneren na behandeling en dieet van Radboud Universiteit.
Ik zat ook te denken aan Ritalin voor onze zoon, maar iedere keer als ik weer lees hoeveel invloed dit middel kan hebben op de jonge hersens word ik daar wel heel bang van.
Ik kan enkel mijn ervaringen met je delen vanuit mijn werk als begeleidster.. Ritalin kan heel goed helpen, maar het moet (is hier al eerder gezegd, maar heel belangrijk) wel consequent op de juiste tijden gegeven worden.. Ik had zelf een cliënt die ritalin gebruikte en hij was weekends bij zijn ouders, daar werd wel eens 1tje vergeten, 1tje wat later gegeven etc etc.. Hij was dan helemaal van het padje en schoot dan van de ene emotie in de andere, zoals hij zelf dan zei; mijn hoofd is in de war! Nu krijgt hij concerta en die hoeft maar 1 keer per dag en dat werkt perfect!
Nadeel van concerta is dat het niet vergoed wordt en rete duur is. Verder sluit ik me aan bij jouw bericht, ook als begeleider dezelfde ervaringen.
Sommige verzekeringen vergoeden Concerta. De merkloze Concerta kost 27 euro per maand. Dit is dan de 36 mg. En vaak krijgen kinderen deze dosis. Dus 90 cent per dag. Ja het is prijzig maar als de medicatie goed aanslaat is het dit zeker waard.
Ja klopt, daarom wordt het ook zo weinig voorgeschreven.. Maar het is een overweging die TS mee kan nemen.. Het is lastig om ritalin consequent te geven, vooral als er nog meer mensen bij betrokken zijn, school, oppas of wie dan ook.. Er hoeft maar 1 dingetje tussendoor te gebeuren en voor je het weet ben je alweer een half uur later met het geven van de ritalin en dat werkt gewoon echt niet..
Klopt. Zelfs voor professionals is het lastig. Ik werk op een leefgroep en dan ben je net op weg naar de medicijnkast, dondert er 1 van z'n stoel, krijgen er 2 ruzie, gaat de telefoon.. En ondertussen is die medicatie weer een half uur te laat. Ik wist niet dat sommige verzekeringen concerta wel vergoeden, best iets om uit te zoeken dus.
Precies, het is mij ook wel gebeurd.. Ik wist dat ook niet, zal de ouders van mijn cliënt hier ook eens over tippen.. Zij betalen het namelijk ook zelf..
Bij mijn broertje (10) werkt het echt top, maar het wordt inderdaad wel erg consequent gegeven. Het is voor z'n omgeving en, nog veel belangrijker, ook voor hemzelf echt een ontzettende verbetering.